Lyon

Frankrijk, Lyon

Het is een korte autorit van Dijon naar Lyon, nog geen drie uur. De tolbadge piept nog steeds geruststellend als we de poortjes van de Péage passeren. Ik vind het een prettig geluid. Lyon is een grote stad, zo blijkt al snel, en we verblijven in een hotel aan de rand van het centrum, beetje aan de achterkant van het treinstation: ibis Lyon Centre Perrache (https://all.accor.com/hotel/2751/ ). Niet super-de-luxe (verre van, eigenlijk) maar al met al best OK en in ieder geval op een handige plek gelegen. En ja: punten hè.

's Avonds (en de avond erna ook trouwens) eten we in Brasserie Georges (https://www.brasseriegeorges.com/en/ ). Blijkt gewild: er staan rijen mensen voor de deur maar de wachttijd is nooit lang, want de capaciteit is groot. Klassieke keuken met een merkwaardige voorliefde voor zuurkool. Hoogtepunt blijkt uiteindelijk het dessert "Frozen Nougat", een specialiteit van de streek, heb ik de indruk.

De volgende ochtend trek ik een kaart uit het Tarot-spel: "Staven 10". Dat is overigens geen dagelijkse bezigheid voor me, en ik ontleen er ook geen spirituele betekenis aan, maar het biedt soms een goed handvat om eens over iets na te denken of op te reflecteren. Op de kaart zie je een man een bundel staven dragen, hij heeft zijn hoofd erin begraven. Hij heeft zich, gedreven door de wens tot beweging en dynamiek, in te grote verantwoordelijkheden en verplichtingen gestort. De staven drukken hem naar beneden, maar hij loopt maar door en weet eigenlijk al niet meer waarheen. Waarom loopt hij dan toch door? Hij hoeft alleen maar te stoppen, en dan voelt hij wat hij allemaal met zich meezeult en kan hij besluiten of het allemaal de moeite waard is. Het wordt tijd om de hele bundel te laten vallen en te kijken waar hij zich echt bevindt.

We maken een lange stadswandeling van uiteindelijk 14 kilometer, met onder meer een bezoek aan het Parc de la Tête d'Or (https://www.lyon.fr/lieu/parcs/parc-de-la-tete-dor ). Algemene indruk: Lyon heeft wel iets weg van Parijs, het is alleen niet zo druk als in Parijs en lijkt behoorlijk relaxed. Het is eigenlijk een eiland van "buurtjes" en we passeren er behoorlijk wat op deze dag. Ze hebben eigenlijk allemaal wel wat, de een wat simpeler, de ander wat meer toeristisch, de derde weer wat hipper. Maar overal heerst een relaxte sfeer.

Ik slaap nog steeds langer dan thuis.

Wat fijn allemaal,het is voor ook genieten!

Els 2022-09-09 19:02:03

Ooit was ik in Lyon toen Pierre een week per maand werkte. Er zal veel veranderd zijn, behalve het ibishotrl dan😂 het verhaal van die sjouwende man is voer voor psychologen

Ank 2022-09-09 20:56:35

Metz, Dijon en Lyon ken ik alleen maar van de verkeersborden op weg naar de sneeuw. Het stoppen waard dus?

Vincent 2022-09-11 17:59:53

@Vincent: als je op weg bent naar de sneeuw zou ik lekker doorrijden :-) Lyon is zeer zeker "de moeite van een omrit" waard, Dijon en Montpellier zou ik stoppen als ik er weer langs kwam, en Metz zou ik overslaan. Maar het is allemaal subjectief, natuurlijk.