Lagos

Portugal, São Gonçalo de Lagos

Lagos (https://bit.ly/3VVyHry ) is een Portugese badplaats, en onze eerste kennismaking met de Algarve (https://www.visitportugal.com/nl/destinos/algarve ). De sfeer is er op de een of andere manier duidelijk anders dan in Spanje. Het is rustiger, het publiek is wat gemêleerder en er zijn ook meer jonge mensen. Er heerst een bijna hippie-achtige sfeer. Surfen is hier ook een groot ding, merken we al snel. Zelfs met dit weer wordt er gesurft. De temperaturen zijn hier weliswaar goed, maar het is veel wisselvalliger, vaak stormachtige buien en veel bewolking. Als het weer wat beter is grijpen we elke mogelijkheid aan om naar buiten te gaan en te wandelen, want verder is er weinig te doen, afgezien van een enkel bioscoopbezoek in een totaal verwaarloosde en vervallen bioscoop. Heeft ook wel weer wat trouwens. Het dimmen van zaalverlichting is er nooit doorgedrongen, die kent slechts twee standen: aan en uit.

We zijn dus veel aangewezen op verblijf in het appartement dat we via Airbnb hebben gehuurd. Helaas valt dat een beetje tegen. Weliswaar een prachtig en groot balkon (maar daar heb je weinig aan bij voornamelijk slecht weer) maar verder erg donker, slechte bedden, enzovoorts. Het blijft altijd een gok natuurlijk, maar als het dan inderdaad allemaal een keer wat minder is, en het weer is slechter, en er is verder weinig te doen, dan stimuleert dat niet om lang hier aan de Algarve te blijven.

De huizenprijzen liggen hier overigens behoorlijk hoog en het ontbreekt ook niet aan luxe villa's aan de rand van de stad. Die liggen er nu wat verlaten bij maar 's zomers zal dit inderdaad een drukbezochte en gewilde plek zijn.

Jammer van het weer Nico.Maar hopen dat het snel beter wordt.

Els 2022-12-14 14:26:15

Nico, liggen die verwaarloosde huizen met al die graffiti en die Oostblokflats in een bepaalde wijk? Worden die nog bewoond?

Anne 2022-12-15 07:46:08

@Anne ik weet niet of je van bepaalde "wijken" kunt spreken hier, zo groot is het allemaal niet. De Oostblokflats liggen meer richting kust, ze zijn onbewoond, en vlak ernaast liggen luxueuze hotels. Ik vermoed dat deze flats worden gesloopt en worden vervangen door soortgelijke hotels. Dat wellicht niet iedereen het daar mee eens is kun je zien aan de tekst "reclaim your city" op foto #9.

nico-plat 2022-12-15 19:09:05

Wij zijn hier in oktober geweest, stralend weer hadden wij toen en een super leuke B&B van Een jong Nederlands stel. Casa Ferrobo mocht jullie nog tijd hebben zeer de moeite waard om deze B&B te bezoeken, doen die aardige mensen dan meteen de groetjes van ons😄

Esther Overbeeke 2022-12-17 07:57:14

@Esther: dank voor de tip maar we vertrekken vandaag dus dat gaat helaas niet lukken....