Lagoas Empadadas

Portugal, Ponta Delgada

De dag begint wat bewolkter dan gisteren; toch is het aangenaam en we wisten ook van tevoren dat zon, bewolking en regen elkaar hier vaker en sneller afwisselen dan bijvoorbeeld op de Canarische eilanden. We besluiten een merenwandeling te doen bij de Lagoas das Empadadas, ongeveer 25 minuten rijden ten westen van ons. Deze meren liggen best hoog in de bergen, en dat merken we. Dikke mist op het laatste deel van de weg er naartoe, en bij de parkeerplaats waait het ook nog eens behoorlijk hard. Niet echt aanlokkelijk, maar we zijn er nu eenmaal en waarschijnlijk maakt het de wandeling nog eens extra mysterieus. Dat is ook wel zo, maar het belemmert ook enorm het uitzicht en juist dat maakt deze wandeling aantrekkelijk. De wind neemt toe, de regen ook, en aan het einde van de tocht komen we in een enorme plensbui terecht. Druipnat bereiken we de auto waar ook de wind nog verder is toegenomen. Dus in dat opzicht allemaal geen groot succes, deze wandeling.

Eenmaal terug in Ponta Delgada is er niets meer aan de hand. Heerlijk zonnig, het waait wel hard maar alles is er een stuk aangenamer dan daar op die hoge, natte, waaierige berg. We lunchen bij de poolbar van het hotel (een heerlijke hamburger), en daarna verkennen we het oude centrum van Ponta Delgada. Rustiek, rustig, en sloom, zo laat het zich wel ongeveer samenvatten. Heerlijk. We bezoeken het lokale museum met moderne kunst, het “Centro Municipal de Cultura” (https://www.cm-pontadelgada.pt/pages/959 ), dat kun je gerust overslaan.

De rest van de middag breng ik door in de Spa van het hotel. Die is dan weer wél aan te bevelen.

Wat een mooie foto’s ook die van jullie samen.

Els 2023-09-26 19:56:57

mooie natuur

Leo 2023-09-26 20:54:34

Als je zo hoog op de berg zit en het mist raak je toch een beetje gedesoriënteerd Jullie zijn gelukkig heelhuids teruggekomen Prachtige natuur