Ponta Delgada

Portugal, Ponta Delgada

De reisdag voor ons allereerste bezoek aan de Azoren. De Azoren staan al geruime tijd op het lijstje van places-to-go. Het is een eilandengroep bestaande uit negen (9) eilanden in de Atlantische Oceaan, behorend bij Portugal. Een zacht en stabiel klimaat (zo rond de 23 graden), maar wel met afwisselend weer: regen en zon kunnen elkaar gedurende de dag regelmatig afwisselen. Omdat het de eerste keer is dat we hier heen gaan houden we het bij een week en één eiland: São Miguel, tevens het grootste eiland van deze eilandengroep.

In een poging om de reisstress/ongemak die een vliegreis nu eenmaal altijd met zich meebrengt (voor mij dan, tenminste) hebben we een aantal “stress verlagende” maatregelen genomen. Zo zijn we lid geworden van Privium (https://www.schiphol.nl/nl/privium/ ), waarmee je, naast een aantal andere voordelen, snel door security en ook snel door de paspoortcontrole (in dit geval niet nodig, natuurlijk) kunt. Ook kun je terecht in een drietal lounges op Schiphol die, zo op het eerste gezicht, wel wat rustiger en comfortabeler zijn dan de Aspire lounge die we tot nu toe gebruikten op Schiphol. Een andere maatregel is dat we gekozen hebben voor een iets duurder ticket bij Transavia wat er onder meer voor zorgt dat je priority boarding hebt, en geloof me: daar doe je mij een enorm plezier mee.

Reizen doen we tegenwoordig vrijwel altijd met alleen handbagage, en ook dan is iets duurder ticket handig want dan weet je tenminste zeker dat je handbagage ook daadwerkelijk mee kan in de cabine en niet alsnog bij de ruimbagage wordt gepropt, waardoor je bij aankomst eerst weer een half uur bij de luggage pickup staat te wachten. Enfin, van dat soort dingen. Al deze zaken werkten best goed, dus ik was er blij mee.

Minder blij was ik met de trein naar Schiphol: de eerste IC Direct vanaf Rotterdam viel uit vanwege “logistieke redenen”, en de tweede kwam wel aan in Rotterdam maar bleef daar toch wel even staan vanwege problemen met de motor. Volgende keer misschien toch maar met de auto naar Schiphol(?).

De vlucht naar Ponta Delgada duurt ongeveer viereneenhalf uur en verloopt soepel. Op het eiland heb je echt wel een (huur)auto nodig wil je je enigszins comfortabel kunnen bewegen, maar we hebben ervoor gekozen deze pas de volgende dag op te halen in de stad, en met een taxi naar het hotel te gaan. Goede keuze. We verblijven in het Octant Ponta Delgada (https://pontadelgada.octanthotels.com/ ), met een strak en minimalistisch interieur. Goede ontvangst, prettige kamer, mooi uitzicht, dus dat is allemaal prima. Als ik later deze reis mijn mening nog bijstel dan vertel ik dat dan wel weer.

Eten doe we die avond op de nabijgelegen pier. Simpel, maar heerlijk en goed bereid. De atmosfeer hier voelt goed op de huid, het is rustig, kortom valt allemaal niet tegen tot nu toe. Tijdsverschil met Nederland (het is hier twee uur vroeger) is verrassend genoeg toch voelbaar.

Wat heerlijk allemaal,geniet.!

Els 2023-09-25 20:47:55

Vanuit Palau del Vendre, Frankrijk, wensen we jullie een fijne tijd op Sâo Miguel toe.

Gijs en Erna 2023-09-25 20:57:28

Lekker genieten met wat meer luxe. Alleen al dat je niet zo lang in de rij hoeft te staan is alles waard

Ank 2023-09-26 10:03:28

Leuk van je te horen! Heel veel plezier en een fijne tijd daar. Leuke bestemming.