For the Love of the Wiener Schnitzel

Oostenrijk, Wenen

De meeste mensen die mij kennen weten dat ik een groot schnitzel-liefhebber ben. En dan met name van de fameuze Wiener Schnitzel, hoewel ik afwijkingen daarvan/variaties in beperkte mate tolereer. Overigens ben ik zelf niet in staat er een klaar te maken, en dat vind ik soms best jammer. Anyway. Nu ik in Wenen ben kan ik me weer een beetje uitleven. Bij deze een overzicht.

Wat overigens opvalt is dat waar je ook heen gaat een Wiener Schnitzel tussen de €17 en €19 kost. Zou er sprake zijn van kartelvorming? Een Cordon Bleu is wel wat goedkoper, merkwaardig genoeg.

Foto 1: een klassieke Wiener Schnitzel bij "Cafe Hegelhof" (https://www.cafehegelhof.com/ ) hier in de straat. Van kalfsvlees en met Petersilerdäpfeln. Heerlijk qua smaak hoewel hij het citroentje wel kon gebruiken, aardappeltjes ietsjes te zout. Mijn schoonzusje Lizzy merkte over deze schnitzel op: "Gatverdamme, ziet eruit als een lap gebakken pens!". En ergens heeft ze ook wel gelijk. Maar lekker was 'tie wel!

Foto 2: geen Wiener Schnitzel maar een door mij getolereerde variant: de "Cordon Bleu". Ook alweer jeugdsentiment met z'n wortels in de tijd dat ik als kind met mijn ouders op vakantie ging in Oostenrijk. Schnitzel, maar dan met ham en kaas en opgevouwen. Een calzone van vlees zeg maar. Erg lekker ook deze, ook al ziet het er verder wat kaaltjes. Gegeten in "Bettelstudent" (https://www.bettelstudent.at/ ) waar wij nu tijdelijk direct naast wonen.

Foto 3: een Wiener Schnitzel maar dan gemaakt van kip. Dat mag natuurlijk niet, maar lekker is het wel! Deze had precies de juiste dikte, een prachtige korst en smaakte ook heerlijk. Genuttigd bij restaurant "Zum Kellergwölb" (https://www.kellergwoelb.com/ ), ook hier om de hoek. Twee keer gegeten deze schnitzel hier, niet tegelijkertijd :-)

Foto 4: Wiener Schnitzel met Erdäpfelsalat afkomstig van “Plachutta's Gasthaus zur Oper” (https://www.plachutta-oper.at/ ). Take-away, want dat kan daar ook, en we hadden geen zin (weer) uit eten te gaan op deze dag. Ewald Plachutta is een sterrenkok in Oostenrijk, al van jongs af aan zat het koken in zijn bloed. En op zijn 21ste was hij al de chef-kok van het Astoria hotel in Wenen. In de jaren die volgde is hij behangen met medailles, oorkondes en andere prijzen voor zijn kookkunsten. In Wenen heeft hij ondertussen diverse restaurants, en dus ook deze: waar de schnitzel centraal staat. En het moet gezegd: dit behoort tot de top van alle schnitzels die ik ooit heb mogen eten. De kleur is perfect, de korst zelf ook die als het ware danst over het vlees. Het vlees is ongelooflijk mals en heeft precies de juiste dikte. De aardappelsalade maakt het helemaal af en is ook subliem van smaak. Dit was een tip van schoonmoeder Els. Dank je Els (PS later in de week een keer terug geweest en weer gegeten).

Foto 5: een Cordon Bleu van varkensschnitzel bij "Zum Kellergwölb", waar we overigens nu al drie keer hadden gegeten. Ook weer een goede cordon bleu, misschien iets minder goed dan de Wiener Schnitzels die ik er eerder at. Weer mooi van kleur, mals, misschien iets te weinig kaas.

Foto 6: een traditionele Wiener Schnitzel bij "Zum Kellergwölb", met aardappelsalade (zeg maar gerust: salade van aardappelen) en cranberriesaus. Tja, weer hier dus, maar dat is vooral voor het gemak. Om de hoek en er zit nooit een hond, wat wij prettig vinden. En het is gewoon goed, echt heel goed. Deze schnitzel ook, perfect gebakken, heerlijk van smaak en kleur, mals, hmmm. Wat wil je nog meer. Ik niets in ieder geval, ben weer dik tevreden.

Foto 7: dan nu een Cordon Bleu van kip bij "Zum Kellergwölb". Heerlijk. De laatste van mijn verblijf hier.

Ben ik toch nog nuttig geweest.hahaha.xx

els 2020-08-15 22:39:41

Schoonmoeders zijn de liefste die er zijn. Jij boft hoor Nico. Groetjes voor jullie en geniet nog.xx