Hồ Chí Minh City

Vietnam, Ho Chi Minh City

Het weer in Hoi An was, zoals ik al schreef, niet al te goed maar qua temperatuur wel erg aangenaam. Hoe anders is het als we in Hồ Chí Minh City , Ho Chi Minhstad, voormalig Saigon, uit het vliegtuig stappen (zie overigens de mooie/grappige video die Vietnam Airlines vertoont aan haar passagiers met veiligheidsinstructies en hier voor de uitleg daarbij) je de welbekende, maar welkome, "klap in het gezicht" krijgt van de plotselinge, overdadige warmte. Je "voelt" Azië direct op zo'n moment. Meer dan 33 graden hier en toch voelt het heerlijk, weldadig, zwoel. Natuurlijk zoek je ook zo snel mogelijk weer de verkoeling van de alom aanwezige airco's op, maar het blijft prettig in vergelijking met het veel koelere centrale deel van Vietnam. Nou ja, eventjes dan, want als we in de dagen erna door de stad lopen is de lol er al vrij snel af als je je na een halfuurtje vies en bezweet voelt. Belangrijkste advies: gewoon niet te veel doen, relax in de koelte en probeer niet het onderste uit de kan te halen als het gaat om dingen bezoeken/doen, trouwens die "kan" is hier helemaal niet zo supergroot: de stad staat alom bekend als een plek waar weinig te beleven valt. Disclaimer: ik ben hier maar een paar dagen natuurlijk, en misschien doe ik de stad enorm te kort.

Qua omvang, lelijkheid (op een verdwaald parkje en wat gebouwen uit de koloniale tijd na) en verkeer is de stad Hanoi in het kwadraat. Daar waar je in Hanoi het gevoel had te maken te hebben met "slechts" honderdduizenden scootertjes, hier gaat het gevoelsmatig eerder om miljoenen. En die ook nog eens allemaal tegelijkertijd de weg op lijken te willen. Dat gaat natuurlijk niet, en daarom wordt in sommige straten inmiddels ook het voetpad gewoon als rijbaan gebruikt. Aangezien de energietransitie hier nog volledig in de kinderschoenen staat is de lucht ook enorm vervuild. En niet alleen de lucht. Er is veel meer straatvuil hier dan in andere steden, zo lijkt het, en die fijne "geur van Azië" waar ik het eerder over had is hier vaker simpelweg een rioollucht. Voor een paar dagen is dat niet erg, maar een langdurig verblijf zou me, alleen al om die reden, niet aanspreken. Heb ook de indruk dat het veel erger is geworden sinds we hier voor de laatste keer (2009) waren. Kortom: als ik iemand tips moest geven over Vietnam zou ik aanbevelen om Ho Chi Minhstad over te slaan of in ieder geval het bezoek tot het uiterst noodzakelijke te beperken.

Voor een hotel is het in grote steden als deze het beste te kiezen voor een hotel dat onderdeel uitmaakt van een van de grotere/bekende hotelketens, want die bieden eigenlijk altijd constante kwaliteit. In dit geval is dat het Pullman Saigon Centre . Kenden we al: altijd goed. Het hotel maakt het waar: heerlijke kamers, fijne voorzieningen (zwembad, spa), weinig omgevingsgeluiden en een goed restaurant. Erg prettig om hier te verblijven.

Wat een bijzondere instructievideo. Erg mooi gemaakt.

Myriam 2023-12-28 16:01:51

Het blijft een prachtig avontuur.

Els 2023-12-28 17:42:37

Beetje lang wel, die instructie video. Maar wel mooi. Interessante viseitjes, die groene?!! Enig idee wat het was?

Lizzy 2023-12-28 17:47:16

@Lizzy: ik meen dat je in het vliegtuig wel een ingekorte versie krijgt, zal er vanmiddag eens op letten. Wat betreft de viseitjes: geen idee.

nico-plat 2023-12-29 04:39:12

Het ziet er rommelig uit maar wat een prachtige bloemen toch weer

Ank 2023-12-29 09:05:09

@lizzy: check: de video in het vliegtuig duurt echt even lang… @Myriam: dat is dan ook het enige mooie aan Vietnam Airlines.