De heenreis

Nederland, Rotterdam

Hoewel onze vlucht naar Hanoi op 3 december niet al te vroeg vertrekt, besluiten we toch al om op 2 december naar Schiphol te gaan en daar te overnachten. Gewoon, om minder stress te hebben in de ochtend en relaxed aan de lange vlucht te kunnen beginnen. We verblijven in het Hilton op Schiphol (https://www.hilton.com/nl/hotels/amsaphi-hilton-amsterdam-airport-schiphol/ ), op 5 minuten overdekt wandelen vanaf de vertrekhal. We krijgen een gratis upgrade van onze kamer (fijn!) met complimentary breakfast en toegang tot de Executive Lounge: heerlijk relaxen dus met een gratis drankje erbij. Kortom: bevalt goed allemaal hier in het Hilton.

De dag erna begint met eerst een korte vlucht naar Parijs CDG, voorafgegaan door een nogal chaotisch boardingproces en bijbehorende vertraging van het vertrek van de vlucht van ongeveer een half uur, maar grappig genoeg komt de vlucht toch precies op tijd aan in Parijs. Daar hebben we niet al te veel tijd om over te stappen op onze vlucht naar Hanoi, zo'n anderhalf uur, maar dankzij Sky Priority komen we snel door de paspoortcontrole. Wel onverwacht is dat we met een shuttlebus toch weer naar een andere terminal moeten; die lijkt op papier dichtbij maar is dat in werkelijkheid dus niet. Maar het komt allemaal goed, als was het alleen maar omdat ook deze vlucht ruim te laat vertrekt, bijna een uur in dit geval. Het toestel naar Hanoi ziet er wel een beetje uit als oude meuk, eerlijk gezegd. Komt vooral een beetje door de kleurstelling denk ik: vergeeld beige in combinatie met net-niet-donker-genoeg groen. De 10,5 uur durende vlucht verloopt verder overigens spoedig en we komen redelijk fris aan in Hanoi. Toch ben ik benieuwd wanneer de jetlag in zal kicken.

Op het vliegveld is het mistig. Supervlot gaan we door de immigratie, nemen wat geld op bij een ATM, en buiten de vertrekhal worden we opgewacht door de chauffeur van de pickup service van het hotel (kosten $18 in totaal), die ons vertelt dat de rit naar het hotel ongeveer een uur zal duren. Best lang, als je bedenkt dat het om een afstand van 28 kilometer gaat. De vertraging blijkt vooral te zitten in de binnenstad van Hanoi. Niet verrassend eigenlijk als je de drukte op straat ervaart, alles rijdt kriskras door elkaar heen maar het gaat wonderwel goed.

We verblijven in het "Babylon Premium Hotel & Spa" (https://www.babylonpremiumhotel.com/ ) waar we uiterst vriendelijk worden ontvangen. We kopen er ook onze Vietnamese SIM-kaarten voor $15 met unlimited data voor een maand; da's een stuk minder dan ik in Nederland betaal, overigens. En we zijn nog op tijd voor het ontbijt zelfs, dus we starten ons verblijf hier met een Pho, een pannenkoek met banaan (echt superlekker) en vers fruit.

Daarna gaan we wat slapen, zo'n beetje van 10 tot 15 uur in de middag. Ik word uitgerust en fris wakker. We gaan de stad in om wat te eten. Superdruk overal, met scootertjes, auto's, voetgangers en fietsers die zich tegelijkertijd door de nauwe straten wringen. Zebrapaden en verkeerslichten zijn er wel, maar lijken slechts een symbolische betekenis te hebben. Gek genoeg went het snel. We kenden dit fenomeen overigens al wel van eerdere bezoeken aan aziatische steden. Al gauw bewegen ook wij ons moeiteloos mee met het verkeer. We eten ergens wat, en genieten van de sfeer hier: er heerst een positieve en relaxte vibe. Het is toch ook wel weer een beetje lost in translation: de Vietnamezen knikken vriendelijk naar je en doen alsof ze je begrijpen, maar dat is niet zo. Andersom ook niet trouwens. Maar toch is dat allemaal prima.

Lijkt me geen straf om daar te zijn.

Els 2023-12-04 15:13:21

@Els: is het ook niet :-)

nico-plat 2023-12-04 15:13:58

Wat een leuk reisverslag en bij behorende foto,'s jongens! We kijken uit naar jullie verdere belevenissen in Vietnam. Erna en ik vertrekken volgende week dinsdag naar een klein dorpje in de buurt van Ruffec, Frankrijk. We passen daar op een huis tot 20 januari en hebben er zin in. Een lieve groet uit Brabant.

Gijs en Erns 2023-12-04 15:51:09

Hotel ziet er goed uit :) , Goed begin van de vakantie!

Joke 2023-12-04 16:07:00

@Gijs en Erna: wat leuk dat jullie weer op een his gaan passen! Lijkt ons fijn jullie na terugkomst weer te zien...

nico-plat 2023-12-04 16:07:17

Heel fijne reis in het verre Vietnam. Ben benieuwd naar jullie avonturen!

Marian Smulders 2023-12-04 16:24:56

Fijne reis en veel plezier! Ik heb mijn vlucht overigens wel eens zowat gemist, juist omdat het Hilton zo dichtbij was …

Vincent 2023-12-04 16:44:53

Wat heerlijk klinkt dat allemaal. Zo n fijn en mooi land om te bezoeken.

Juliette Zwijnenburg 2023-12-04 18:07:18

Zo globetrotters het is weer zover en fijn reizen met luxe hotels erbij. Heel veel plezieriger Liefs

Ank 2023-12-04 18:31:02

Wat is de temperatuur?

Anne. 2023-12-04 20:09:35

Wat maf dat Hilton en mega! Had ik nog nooit gezien. Goed ook die upgrade ;-) Ben benieuwd naar het volgende!

Petra 2023-12-05 08:29:24

@Vincent: klinkt een beetje als: "Ik had weinig tijd dus daarom schreef ik je een lange brief" :-) @Anne.: 23 graden.