Hội An

Vietnam, Hội An

Hội An is een kustplaats in centraal Vietnam aan de Zuid-Chinese Zee. Deze voormalige havenstad van het koninkrijk Champa ligt aan het estuarium van de rivier Hội An en was een belangrijk handelscentrum. Tegenwoordig is de plaats een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van het land. De stad staat bekend om de gekleurde lampions die op veel plekken in de straten en de gebouwen van het oude centrum hangen. Elke maand bij volle maan wordt een lampionnen-festival gehouden.

Hoewel het ook vandaag weer behoorlijk regent beginnen we vol goede moed aan een flinke stadswandeling. Gek genoeg drukt het weer onze stemming niet, zelfs regen went, en het geeft een heerlijk vrij gevoel om zo door het plaatsje te banjeren, het straatleven te aanschouwen en de geur van Azië (ik weet niet goed hoe ik die geur beter kan omschrijven) in je op te nemen. De sfeer is gemoedelijk, maar zelfs op deze dagen buiten het hoofdseizoen is het er al behoorlijk druk. Het gevoel wat ik erbij krijg is vergelijk als bij een plaats als Chang Mai in Thailand, of bepaalde plekken op Bali. Zo'n beetje hip authentiek maar eigenlijk alweer té ontdekt om nog echt authentiek te kunnen zijn. Het is in dat opzicht behoorlijk veranderd sinds we hier voor het laatst waren, zo'n 14 jaar geleden alweer (2009).

We lunchen heerlijk in het centrum van Hội An, en tegen het einde van de middag keren we terug naar het hotel om daar te relaxen.

Qua temperatuur is het wel lekker? De geur van Azië.... Jammer dat je niet een flesje mee terug kunt nemen!

Lizzy 2023-12-25 08:48:53

Van parasol naar paraplu maar toch gelukkig.

Els 2023-12-25 09:56:28

@Lizzy: de temperatuur is de hele periode erg lekker geweest, zelfs terwijl het regende, zo'n 22 graden. Vandaag (25/12) is het de hele dag droog geweest.

nico-plat 2023-12-25 11:29:34

Zomaar met Kerst, De hartelijke groeten van mij. Geniet van alles wat jullie Tegen komen. Geweldig .