Santa Cruz en Puerto de la Cruz

Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Om wat bij te komen van de zware tocht van gisteren maken we deze dag een stadswandeling. Santa Cruz is niet groot maar wel "pittoresk", zeg maar, best een leuke plaats om eens te bezoeken. Het is mooi weer, dus we wandelen op ons gemak. En we bezoeken het plaatselijke museum voor moderne kunst: het TEA Tenerife Espacio de las Artes (http://www.teatenerife.es/ ). Het museum bevindt zich in een prachtig gebouw wat ook als bibliotheek dienst doet. Ze hebben geen eigen collectie (niet gezien althans) maar wel een aantal tijdelijke tentoonstellingen, die best interessant zijn om te bekijken. Het meest opvallend is de tentoonstelling met werk (vnl. collages) van Aube Elléouët, dochter van de bekende André Breton. Het meest interessant zijn echter de schilderijen van de surrealist Óscar Domínguez (https://www.biografiasyvidas.com/biografia/d/dominguez.htm ), die op enkele plekken tussen het werk van Aube zijn gehangen.

De dag erna vertrekken we naar Puerto de la Cruz, een half uurtje rijden vanaf Santa de la Cruz, soort van noodgedwongen omdat we niet langer in dit fijne hotel kunnen blijven: het zat simpelweg vol voor de komende dagen op het moment dat we boekten. Het hotel Puerto de la Cruz, wat we er voor in de plaats krijgen kan helaas niet aan het vorige hotel tippen. Het blijkt een groot toeristenhotel, toch wel enigszins armoedig, met onbeholpen personeel dat niet lijken te weten waar het mee bezig is. Gelukkig zijn de kamers nog enigszins OK.

Wat me opvalt is dat Puerto de la Cruz (inclusief het hotel) wel een Duitse dependance lijkt te zijn. Het is echt een beetje irritant, overal word je in in het Duits aangesproken in plaats van in het Spaans. Ik vraag me af waar de Duitse dominantie vandaan komt, maar op internet lijkt er geen betere reden te vinden dan dat het gewoon een aangename zomerse bestemming is, niet al te ver van Europese landen zoals Duitsland, Nederland, Engeland. Er is ook een hilarisch bericht te vinden dat Hitler niet dood zou zijn maar zijn eigen dood geënsceneerd had en naar Tenerife is gevlucht, waarna hij per duikboot naar Argentinië is vertrokken :-). https://www.express.co.uk/news/weird/632677/Adolf-Hitler-Nazi-fake-death-World-War-Two-Tenerife Ach wie weet, maar zelfs mijn perceptie dat er alleen maar Duitsers zijn hier klopt niet. Uit een aankomststatistiek van het jaar 2010 blijkt dat in Tenerife 46 % van het totale aantal toeristen uit Engeland kwam. Op de tweede plaats staan de Duitsers met 21 %. Vervolgens komen België (5%), Nederland (3%), Zweden (3%), Finland (3%), Ierland (2%), Denemarken (2%), Noorwegen (2%) en Italië (2%). Hoe het komt dat ik tot nu toe alleen nog Duitsers heb gezien en geen enkele Engelsman of Nederlander weet ik niet....

Ook heel mooi die foto's.!! Maar de natuur blijft het mooist.!