Ribeira dos Caldeirōes en Chá Gorreana

Portugal, Achada

Het weer hier kan snel omslaan. De dag begint superzonnig hier in Ponta Delgada, en de temperatuur zal in de loop van de dag oplopen tot zo’n 28 graden. Wij rijden naar het noordoosten van het eiland naar Ribeira dos Caldeirōes (https://www.futurismo.pt/blog/travel/ribeira-dos-caldeiroes-a-remote-nature-escape-accessible-for-all/ ), een prachtig park(je) met watervallen en meer Efteling-achtige taferelen. Aansluitend doen we een hike die start vanuit het park. De prachtige natuur, en de vochtige lucht die zo prettig aanvoelt en ruikt, blijven opvallen. Zweten doe je hier wel flink op een dag als deze.

Daarna rijden we naar Chá Gorreana (https://gorreana.pt/en/ ), waar we een wandeltocht doen die door ons wandelgidsje wordt omschreven als “Een zwerftocht door Europa’s enige theeplantages”. Ik wist niet dat dat zo uniek was, maar kennelijk wel. Leuk om te zien, mooi ook natuurlijk. In het lokale winkeltje dat bij de theefabriek hoort (verder niet in geweest) kopen we wat thee.

In de middag rijden we terug naar Ponta Delgada, waar het inmiddels weer bewolkt is, maar wel lekker warm en met een lekker windje.

Een groene oase met weinig toeristen. Klopt dat beeld? Het ziet er wel heel aantrekkelijk uit.

Myriam Hoes 2023-09-27 19:43:37

Wat is het er prachtig!

Els 2023-09-27 19:51:02

@Myriam: ja dat beeld klopt. Er zijn wel toeristen maar niet erg veel, het leeuwendeel Amerikanen (en die verblijven met zijn allen in ons hotel, zo lijkt het :-). De natuur is overweldigend groen, veel groener dan bijvoorbeeld op de Canarische eilanden (m.u.v. La Palma wellicht). Komt denk ik door veel regen en een aangenaam klimaat. We denken dat dit wel iets voor jullie is. Persoonlijk vind ik het hier fijner dan op de Canarische eilanden. @Els: dat is het zeker!

nico-plat 2023-09-27 20:21:39

Kun je ook de andere eilanden makkelijk bereiken? Azoren staan zeker nog op onze eilandgekkenlijst. Leuk om jullie ervaringen te lezen dus!

Vincent 2023-09-27 21:31:11

@Vincent: ja dat kan, althans in het toeristenseizoen dat loopt van april t/m oktober wel, zowel per boot als per vliegtuig.

nico-plat 2023-09-27 22:33:43

Wat is het daar mooi. Hoe is het is de winter blijft het het altijd groen

Ank 2023-09-28 10:43:21

@Ank: het is hier het hele jaar daar een mild klimaat. In de winter is het iets minder warm, maar nog steeds erg groen.