Meliá Berlin

Nederland, Rotterdam

Dit is geen lange trip, en normaal gesproken zou ik er geen reisblog over schrijven, maar omdat alle eerder voor dit jaar geplande reizen allemaal niet doorgingen (januari Londen: afgezegd omdat ik Covid had, maart Sevilla: enorme vertraging met het vliegtuig, april Lissabon: kon niet doorgaan vanwege mijn staaroperatie) dan alleen al om die redenen een reisblog van onze korte citytrip naar Berlijn. Ook lang niet geweest dus het is leuk er weer eens heen te gaan.

Na lang wikken en wegen hebben we besloten met de trein te gaan. Nee, niet vanwege het feit dat het een duurzaam alternatief is voor het vliegtuig, maar simpelweg vanwege de prijs (€35 enkele reis p.p.!), de afwezigheid van vliegveldstress, en gewoon om het eens te proberen. Op zich moet de ontwikkeling van het Europese spoortraject wel worden gestimuleerd, natuurlijk, ik ben niet voor niets lid van Volt geworden. Wel in totaal 7 uur reistijd en eerlijk gezegd heeft de Duitse ICE geen al te best imago: veel vertragingen en uitval. Maar goed: we wagen het erop.

En het valt mee. Weliswaar is er aan het begin van het traject een onverwachte wending als blijkt dat we niet in Amersfoort kunnen instappen maar pas in Zwolle; om nooit opgehelderde redenen slaat de trein Amersfoort over, al komt hij er noodgedwongen wel langs. Het is dat de conducteur het ons toefluisterde, anders hadden we het niet eens geweten), is er sprake van een lichte vertraging (10 minuutjes uiteindelijk), en zitten er twee dames achter ons die na binnenkomst het hele traject met elkaar aan het praten zijn over niets, maar voor de rest is het allemaal best aangenaam. Oh ja op de koffie na dan: er is een soort van "pop up" restauratie in een coupé waar de stoelen uit verwijderd zijn, en waar je basic food and drinks kunt kopen. Ik vind het best knap als je oploskoffie verkoopt die uiteindelijk uhhhh niet opgelost blijkt te zijn en daar €3,60 voor durft te vragen: foei Deutsche Bahn! Gelukkig hebben wel wel ons eigen proviant voor onderweg meegenomen. Het materieel is ook nogal oud maar goed, wat wil je voor €35.

Na aankomst in Berlijn Hauptbahnhof lopen we naar ons hotel: Melia Berlin , onderdeel van onze favoriete Melia hotelketen . Daar hebben we deze keer een hele mooie kamer, lekker ruim met aparte zithoek. Ik heb er vast eerder over verteld maar ook fijn is dat de keten een soort van upgrade heeft die The Level heet, met onder meer gratis toegang tot een lounge (met gratis drankjes (nou ja gratis: je betaalt uiteindelijk overal voor natuurlijk), waar je ook rustig kunt ontbijten en zo nog wat extra perks. Heel fijn allemaal.

's avonds gegeten bij een Indiaas restaurant in de buurt. Dat was helaas niet zo goed, met uitzondering van de Piña Colada's.

Heel veel plezier beiden in Berlijn. Een andere omgeving doet jullie vast goed.

Myriam 2024-05-13 22:53:23

Ziet er goed uit,lekker even weg.

Els 2024-05-14 09:00:26

Prachtige foto's! Veel plezier in Berlijn.