Metz

Nederland, Rotterdam

We're off! Na een leuke afscheidsborrel van werk (donderdag), een dag (vrijdag) van (uitgesmeerd) inpakken en nog wat werken ook, een last-minute bezoekje van Anne, het in een hibernate-achtige toestand brengen van het huis op zaterdagochtend, zijn we rond 11 uur die dag gereed voor vertrek. Een beetje tot mijn verrassing past alles wat we de komende zes maanden denken nodig te hebben in de kofferbak van de auto.

Voor eenieder die zich afvraagt of een sabbatical niet gewoon een mooi woord is voor een hele lange vakantie: nee, dat is het niet voor mij. Natuurlijk wordt er minder gewerkt, en is er meer tijd voor andere zaken. Maar het gaat vooral om tijd te nemen om te kijken of we ons leven ook niet anders kunnen inrichten. Ik zal er in latere blogs nog wel meer over vertellen.

De rit richting Metz verloopt rustig. In Luxemburg tanken we, want daar is de prijs van brandstof relatief laag (€1,80 per liter, ja: ik rij in een diesel, so what). Het is in totaal iets meer dan vier uur rijden, en met een tussenstop in een onbeduidend Belgisch plaatsje, waar we min of meer bij toeval terecht komen en toch weer patat eten (wel lekker hoor: in ossenwit gebakken), bereiken we zo rond 16:30 de plaats Metz in Frankrijk.

We verblijven in Hôtel La Citadelle Metz (https://all.accor.com/hotel/9199/index.fr.shtml ), wat onderdeel uitmaakt van de Accor-keten. Die keten is vrij dominant in Frankrijk volgens mij, want vrijwel alle hotels waar we in Frankrijk zullen verblijven maken er onderdeel van uit. Goed voor de punten, denk ik dan maar. Dit hotel hebben we overigens uitgekozen vanwege het de goede reputatie van het restaurant, en omdat het vandaag de verjaardag van Michel is vonden we dat een hele goede reden. Het eten valt een beetje tegen en dat is wel jammer natuurlijk.

De dag erna staat vooral in het teken van een bezoek aan het Centre Pompidou - Metz (https://www.centrepompidou-metz.fr/en ), een dependance van het beroemde museum in Parijs. Wij gaan erheen vanwege de overzichtstentoonstelling van Eva Aeppli, maar ook de tentoonstelling over design gebaseerd op natuurlijke inspiraties (Mimèsis un design vivant) , van biomorfisme tot biomimetics, is erg de moeite waard. Eigenlijk nog meer dan eerstgenoemde tentoonstelling.

Over Metz zelf valt verder weinig te vertellen. Ja het is er mooi, ook wel wat druk op plekken; behoorlijk toeristisch. Een dagje daar is genoeg.

Nog even de nerd in me. Ik heb onze Apple TV vanuit huis meegenomen want enorm handig. Je kunt kijken op het grote scherm wat ze in de meeste hotelkamers natuurlijk wel hebben tegenwoordig, en je hebt al je streaming apps (Netflix etc.) bij de hand. Probleem is natuurlijk wel dat hotels meestal werken met een captive portal, een extra authenticatie-laag die je via de webbrowser moet benaderen om toch nog even te vertellen wie je bent en in welke kamer je verblijft enz. En dat snapt de Apple TV niet, want die heeft ook geen webbrowser. Om dat te omzeilen heb ik een mooie compacte reisrouter meegenomen. Die fungeert als een repeater die je met de WiFI van het hotel verbindt, en de Apple TV verbindt op zijn beurt met de reisrouter. Ontzettend handig allemaal.

Hahahaha, je eigen TV mee :-D :-D

Lizzy 2022-09-08 07:55:19

Wat een leuke verjaardagsfoto van Michel. Hij ziet er erg jarig uit.

Anne 2022-09-08 08:02:19

Wat een mooie fofo’s,Ons Michel is 3 september jarig dus denk dat je je inde datum hebt vergist.xx

Els 2022-09-08 08:55:10

Jonge jonge, wat een geweldige reis weer voor jullie, en Michel nog gefeliciteerd he, samen heerlijk genieten. Lieve groetjes

Marianne Kuis 2022-09-08 10:22:45

@Lizzy: ja ik begrijp dat je daarom moet lachen hoor. Maar ik denk dat meer mensen doen. We kijken nu eenmaal vrij veel TV en dan een half jaar naar een klein laptop scherm te moeten staren vind ik niks..... @Els: nee hoor de datum van de blog is bewust 4 september en natuurlijk weet ik dat Michel op 3 september jarig is :-)

nico-plat 2022-09-09 18:53:29

Dacht dat jullie op zaterdag waren vertrokken.

Els 2022-09-09 19:03:54

Sorry Nico heb het verkeerd gelezen.hahahaha xx.