Kerst in Hội An

Vietnam, Hội An

Ook op onze tweede dag in Hội An maken we een stadswandeling, en deze keer concentreren we ons op de vele pagoda's die de stad rijk is. Het regent nog steeds, maar al wel een stuk minder, en we hebben nog maar nauwelijks een paraplu nodig. Ik vind bezoekjes aan tempels heerlijk, ik kan er geen genoeg van krijgen. Helemaal begrijpen doe ik dat niet, want ze lijken vaak behoorlijk veel op elkaar, zeker qua architectuur en inrichting. Maar ze blijven trekken.

Met de kerst op reis gaan geeft altijd de uitdaging dat je wel wat moet eten (natuurlijk), maar misschien niet mee wil doen met de uitbundige kerstdiners die overal worden georganiseerd. In Spanje, bijvoorbeeld, kan zoiets een serieus probleem zijn omdat restaurants óf een uitgebreid diner organiseren waar je je lang van tevoren voor moet inschrijven, óf simpelweg gesloten zijn. Dat geldt dan zelfs voor de McDonald's, en dat wil wat zeggen.

Maar waarom doen ze dat eigenlijk, hier in Vietnam? Ik denk toch echt voor de toeristen. In Vietnam is ongeveer 8,2% van de bevolking Christen , dus dat zal het niet zijn. Overigens is "slechts" 16,4% boeddhist (dat vond ik weinig), en is 30% niet verbonden aan welke religie dan ook. Dat laatste is dan misschien weer weinig verrassend, gezien het communistische verleden (en heden, natuurlijk, in formele zin).

Ons hotel heeft ook wat moois van deze kerstavond gemaakt, met life muziek op de koop toe. Veel van de aanwezige Westerse toeristen hebben er zelfs hun beste frokkie voor mee uit Europa gesleept om er spik en span uit te zien op deze avond. Wij bedanken voor deze opgelegde gezelligheid en beproeven ons geluk bij restaurant Red Dragon op de hoek. Daar eten we prima, voor een fractie van de prijs.

Nico, het blijft genieten de verhalen en de mooie foto’s.

Els 2023-12-25 13:13:07

Mooi hoor👍 Geniet ervan samen☺️ Fijne kerstdagen🎄 Groetjes Rob Esther Cas

Esther Overbeeke 2023-12-25 13:21:29

Als ik het nu goed begrijp zal ik jullie niet dansend aantreffen. Wat jammer nou😳😂

Ank 2023-12-25 14:06:17

@Els: dank je, fijn om te horen! @Esther: jullie ook natuurlijk! @Ank: jawel hoor, maar niet met kerstmis en op commando :-)