Rotterdam

Spanje, Bilbao

De terugreis vanuit Bilbao doen we in drie etappes, met overnachtingen in Bordeaux en Versailles, zodat we elke dag maximaal vier tot vijf, vijfeneenhalf uur hoeven te rijden. Toch valt het een beetje tegen allemaal, de hotels waar we verblijven zijn niet al te best, hoe noordelijker we komen hoe minder het weer wordt, en ook het verkeer wordt steeds drukker. En tja, als je bijna thuis bent wil je ook graag thuis zijn. Kortom, laatste loodjes en meer van dat soort dingen. Maar dan op 5 januari, onze trouwdag, zijn we weer thuis.

Het was een zeer leerzame, fijne en aangename reis. Van de zes maanden die we onszelf hadden gegeven hebben we er ruim vier verbruikt. En het was heerlijk, ik heb genoten van Spanje, van de zee en van de zon. Het voelde vrij. Maar ik bemerk bij mezelf geen grote behoefte om te gaan emigreren naar Spanje. Jaarlijks overwinteren wellicht? Dat komt al dichter in de buurt, maar dan vind ik zelfs vier maanden al behoorlijk lang, té lang waarschijnlijk. En er is nog zoveel meer te zien in de wereld, en eigenlijk ben ik gewoon nog veel te actief, ook voor een (pre)pensioen. Dus voorlopig gaan we nog maar even door in Nederland, en dan wellicht vaker op reis maar wel telkens minder lang.

Het was een goede zet om met de auto te gaan. Zonder auto hadden we vrijwel niets kunnen doen en zien, bovendien hadden we dan ook niet zoveel bagage mee kunnen nemen. En dat heb je toch wel nodig als je maanden van huis bent. Hij is de hele trip ook goed doorgekomen, op een beschadiging aan de zijspoiler na toen ik bij het wegrijden onvoldoende rekening hield met een erg hoge stoeprand terwijl ik het bochtje naar rechts maakte. Niet alleen de auto heeft het dus overleefd, wij zelf ook, op de kleine voedselvergiftiging na die ik moest doorstaan aan de Costa del Sol. Maar geen dokters- of ziekenhuisbezoek hoeven meemaken dus (gelukkig). Iets anders waar ik blij mee was te hebben meegenomen was onze Apple TV die het overal heeft mogelijk gemaakt Nederlandse TV en Netflix te kijken, wanneer we daar behoefte aan hadden.

En ook over Spanje ben ik positief. Geweldig klimaat, fijn eten, aardige mensen. Ja ze zijn luidruchtig en ze hebben allemaal een hond die continu blaft, maar ik heb een zwak voor ze gekregen. Kortom, Spanje heeft een plekje in mijn hart verworven.

Op naar de volgende reis, maar nu eerst weer even lekker thuis zijn!

Oost west thuis best.

Els 2023-01-07 20:08:19

Welkom thuis 😘

Lizzy 2023-01-07 21:16:42

Een hele mooie en fijne ervaring zo kan ik me voorstellen, lekker weg uit die miezer hier, fijn dat jullie er weer zijn!😘

Leo 2023-01-07 22:28:23

Nico, je hebt helemaal gelijk. Er is nog zoveel meer te zien in de wereld. Reis en verrijkt uw geest. De wereld is prachtig.

Anne 2023-01-08 07:32:32

Welkom thuis. Nu gaan wij morgen voor ruim 5 weken naar Spanje. Even weg van de wind, de regen, de grijsheid. We spreken elkaar daarna wel.

Myriam 2023-01-08 09:08:03

@Myrian: goed idee! Waar gaan jullie heen? Veel plezier in ieder geval!

nico-plat 2023-01-08 11:03:55

Dank Nico. We starten in Valencia, dan naar de kust, Oliva, een week, vervolgens Murcia, Cartagena en via Alicante weer terug.