Van Rotterdam naar Montréal

Nederland, Rotterdam

Uitgeslapen en wel vertrekken we zaterdag aan het begin van de middag naar Schiphol, voor een dagvlucht naar Canada. Het is lekker rustig op het vliegveld, alles gaat vlot en zo beginnen we ontspannen aan de vlucht van bijna zeven uur. Met de KLM, en dat is als vanouds verder prima, relaxed, kortom goed te doen. Zo rond 17:00 uur komen we in Montréal aan. Ook de immigratie hier verloopt verrassend vlot, bijna sneller als dat je vanuit Nederland naar Engeland reist met het vliegtuig. De landingskaarten zijn verleden tijd. Bij aankomst zijn er diverse terminals waar je weinig meer hoeft te doen dan je paspoort in te steken, een foto te laten maken en aan te geven dat je geen verse groenten bij je hebt. Rij bij de paspoortcontrole zelf: afwezig(!). Het wachten op de koffer duurt nog iets langer maar eigenlijk staan we niet meer dan een halfuurtje na landing in de rij voor de taxi.

We verblijven in het Fairmont Queen Elizabeth hotel (https://www.fairmont.com/queen-elizabeth-montreal/ ). Reden: hier wordt ook de conferentie gehouden die ik bezoek (ICSE 2019, https://conf.researchr.org/home/icse-2019 ), en het evenement dat ik daar zelf mede organiseer (FormaliSE, https://www.formalise.org/ ) a.s. maandag, dus ook. En dan is het gewoon handig daar zelf ook te zitten. En het is bovendien een prima hotel, en we hebben een erg fijne kamer. ’s Avonds eten we wat in het restaurant van het hotel. Jetlag-technisch houden we het goed vol: pas om 10 uur ’s avonds lokale tijd (03:00 in Nederland) wordt het teveel en vallen we in slaap. Maar het gaat goed, slechts een keer wakker daarna en pas om 6:30 uur in de ochtend zijn we weer klaarwakker. So far so good.

De dag erna gebruiken we om de buurt te verkennen, d.w.z. we maken een flinke wandeling van bijna drie uur. Ik ben wel eens eerder in Montréal geweest maar dat is alweer 30 jaar geleden. Eerste hernieuwde indruk is dat het een nogal rustige, best saaie maar zeer grote stad is, met natuurlijk ruim baan (letterlijk) voor de auto. Pas in het tweede deel van de toch komen we in een wijk met lagere huizen, en een wat rustieker karakter. Daar is ook meer levendigheid op straat, het is er gezellig. De eerste saaie indruk verdwijnt. Dim sun voor lunch, en daarna terug naar het hotel.

In de middag relaxen we, en ik netwerk alvast wat in de conferentie-ruimtes. Diner in de avond valt erg tegen, we sturen de main course terug want daar is van alles mis mee. Gelukkig was het voorgerecht ook al voldoende. De jetlag kicks in, en om 21:30 gaat het licht uit.

Veel plezier lieve broer en zwager! doe maar lekker veel foto's en verhalen :)

Leo 2019-05-27 10:17:11

Klinkt allemaal veelbelovend.!Mooie foto's.