Paisaje Lunar

Spanje, Canarische Eilanden

Ruim anderhalf uur rijden van ons hotel, en hoog in de bergen zogezegd, ligt het dorpje Vilaflor, van waaruit we wandeling #64 uit het wandelgidsje doen. De autorit erheen is wonderschoon, want voert door nationaal Parque Nacional del Teide, gecentreerd rond de El Teide (https://nl.wikipedia.org/wiki/El_Teide ): de vulkaan op het eiland en tevens de hoogste berg van Spanje (3.718 meter). Na een lange kronkelweg vanuit de kust omhoog arriveren we in een enorm maanlandschap: spookjesachtig en bijna surrealistisch. Helaas geen foto's. Niet ver daarvandaan, maar inmiddels al wel weer een stuk lager (1400 meter ongeveer) ligt het vertrekpunt van onze wandeling. De wandeling duurt volgens het boekje ongeveer 4,5 uur en kent een hoogteverschil van zo'n 750 meter. Dat is toch wel weer best flink.

Helaas voldoet de tocht niet helemaal aan onze verwachtingen, hoewel sommige plaatjes en vergezichten toch wel weer mooi zijn. We volbrengen de tocht in minder dan vier uur maar zijn wel kapot. Al dat geklim begint me toch ook een beetje tegen te staan, ben misschien meer iemand van de wat vlakkere, maar langere wandelingen. Om een idee te geven, op een dag als vandaag leggen we zo'n 12-13 kilometer af, maar tijdens onze laatste Camino was dat gemiddeld zo'n 25. Niet dat het daar om gaat maar je voelt je hier zo nu en dan toch wel een beetje een berggeit.

En anderhalf uur heen en anderhalf uur terug in de auto is best lang. Behoorlijk moe arriveren we in ons hotel. Maar een warme douche doet wonderen, een glaasje wijn ook :-) We eten lekker een hapje en gaan vol goede moed de jaarwisseling tegemoet!

Mooi !! en een gelukkig nieuw jaar.!