Weer naar huis

Italië, Bologna

Het ontbijtrestaurant in het hotel is (té) vol waardoor we besluiten op straat een croissantje te eten en koffie te drinken. Heerlijk om dit zo buiten te doen, het weer is geweldig en het is rustig op straat.

Een korte taxirit brengt ons naar het vliegveld. Het vliegveld van Bologna is prettig, klein, rustig en heeft een fijne lounge die zich weliswaar vóór security bevindt maar een uitgang heeft die direct op de fast track lane van security uitkomt. Superhandig!

De reis terug verloopt vlot; dat is fijn. Het grauwe weer In Nederland zet je helaas direct weer in de somberte-mode.

Toch even een paar “lessons learned”. Dat lopen met eigen bepakking is prima bevallen. Onze rugzakken wogen zo’n 5 kilo exclusief water en proviand. 1 á 1,25 liter water p.p.p.d. was voldoende, ook op de lange dagen, natuurlijk hebben we geen superhete dagen meegemaakt, en dan heb je waarschijnlijk wel meer nodig. Maar hoe minder water je hoeft mee te slepen hoe beter natuurlijk, want water is gewoon zwaar. Volgende keer ga ik eens kijken of ik geen GPX-track kan vinden met waterpunten erbij, want die waren er wel onderweg, alleen zagen we ze vaak niet en we konden er ook niet op plannen. Dat scheelt gesleep. Qua eten: op wat fruit (bijvoorbeeld bananen en sinaasappels) en wat energierepen kom je de dag wel door.

Kleding die we meenamen was precies goed: loopkleding voor overdag (synthetisch rules), een set droge kleding voor in de avond. Echt, je hoeft geen extra truien enzo mee te nemen, die ga je toch niet dragen. Wel voldoende sokken en ondergoed natuurlijk. Een paar extra, lichte schoenen voor in de avond is ook fijn zodat je niet continu die bezweette wandelschoenen hoeft te dragen, dat is toch echt minder. Verder zo min mogelijk toiletspullen, alleen het hoognodige, en, Nico, zeker geen elektrische tandenborstel (niet gedaan hoor, maar de verleiding was groot)! Regenkleding hadden we niet bij ons en dat was een klein beetje riskant geef ik toe achteraf, maar het is goed gekomen. Volgende keer neem ik ook een iets beter EHBO-setje mee, met die voeten, vooral de tenen, gaat op den duur altijd iets mis.

Apple watch niets aan gehad als het op navigatie aankomt. De app die ik gebruikte is te klein om iets goed op te kunnen zien, en hij was bleef niet altijd op de voorgrond. Wat dat betreft is je telefoon toch handiger. Overigens is de route dermate goed aangegeven dat je het nauwelijks een navigatie-app nodig hebt, en de Romeinen deden het vroeger ook zonder :-)

Al met al een heel geslaagde reis. Zwaar: dat wel, maar het is ons goed afgegaan. Lopen met eigen bepakking is ook goed te doen, en het maakt je een stuk flexibeler. Dat opent perspectieven.

Weer veilig thuis. Na een paar geweldige dagen,

Marianne Kuis 2023-04-24 04:26:04

Superleuk! zou er zelf ook zo zin in hebben!

Leo 2023-04-24 08:47:00

We kijken al uit naar de volgende reisverhalen,het is altijd genieten.

Els 2023-04-24 08:57:44

Welkom thuis in ons (nog) koude kikkerlandje. Fijn dat alles goed verlopen is en bedankt voor de informatieve reisverslagen. Een lieve groet uit Brabant.

Gijs en Erna 2023-04-24 11:49:51

@Leo: is ook hartstikke leuk, gewoon doen dan!

nico-plat 2023-04-24 14:18:06

Fijn dat het zo leuk was en weer veilig thuis zijn