Caminito del Rey

Spanje, Antequera

De “Caminito del Rey” (https://www.caminitodelrey.info/en ) is een populair wandelpad bij Álora in de buurt van Málaga, en het loopt naar Campillos, dwars door de El Chorro-kloof. Het “Koningspad” in het zuiden van Spanje bestaat al meer dan honderd jaar. In 1901 wilden lokale handelaren een pad aanleggen tussen de Chorowatervallen en de Gaitanejowatervallen. Het pad werd na vier jaar bouwen in 1905 geopend. Het werd lang beschouwd als het gevaarlijkste pad ter wereld. Het pad was door de decennia heen vervallen, en sinds 1992 officieel gesloten, maar inmiddels is het volledig gerestaureerd. Al sinds 2006 wilde de regionale overheid van Andalusië het pad restaureren voor het toerisme. Sinds 2015 is het pad weer open, gerestaureerd en wel. Bijzonder is dat het oude pad nog steeds te zien is: en daar wil je niet overheen lopen, kan ik je wel vertellen. Het kan ook overigens helemaal niet.

Logistiek. Die is verwarrend. Kaartjes koop je van te voren on-line, en zijn meestal al enkele weken van te voren uitverkocht. Enige planning is geboden, dus. De wandeltocht zelf heeft een begin en een einde, en een lengte van ongeveer 4-5 kilometer. Er is een bezoekerscentrum (overigens pas sinds vorige maand officieel geopend, https://inspanje.nl/zakennieuws/18988/na-vier-jaar-eindelijk-bezoekerscentrum-caminito-del-rey-geopend/ ), en dat ligt ergens halverwege dat begin en einde. Komt wel een beetje eenzaam en verlaten over, overigens. Bij het bezoekerscentrum kun je parkeren, en bij het begin en einde van de tocht ook maar misschien ook wel niet, in ieder geval is dat niet gegarandeerd, volgens de website. Tussen begin, einde, en bezoekerscentrum rijdt een shuttlebus maar die wordt niet gerund door de organisatie zelf dus eigenlijk geldt hier wel een beetje dat je aan de goden bent overgeleverd. Wat gek is, voor een attractie die sinds 2015 meer dan 2,5 miljoen bezoekers trok. We kiezen voor de gegarandeerde parkeerplaats bij het bezoekerscentrum, dus betekent: bus naar begin, en bus terug van het einde naar het bezoekerscentrum. Bus naar begin tocht gaat goed.

Als je een kaartje koopt dan doe je dat voor een aanvangstijdslot dat een frequentie heeft van 10 minuten. In ons geval was dat 13:40 uur. Dat suggereert een uiterst precies toelatingsbeleid van de Spanjaarden bij de toegang. Dat blijkt in de praktijk absoluut niet het geval. We zijn vroeg, veel te vroeg, maar dat maakt allemaal niks uit, kaartje wordt gescand en we worden doorgelaten. Hetzelfde gold voor anderen die te laat aankwamen.

Dan de wandeltocht zelf. Die is wonderschoon, ontzettend mooi, echt, wat bijzonder om zo langs die rotswanden te kunnen lopen en dit allemaal te kunnen zien. Het is een aanrader. Ja, natuurlijk ben je niet de enige daar, maar het valt uiteindelijk best wel mee. Ik heb veel te veel foto’s gemaakt vandaag dus de keuze was lastig, uiteindelijk slechts ongeveer 10% van de foto’s die ik gemaakt had hier geplaatst.

De bus terug naar het bezoekerscentrum was wel een ramp. Die bus gaat slechts een keer per half uur en er waren te veel gegadigden. Dringen dus, en mensen lieten zich op een niet fijne manier zien. Wij lieten het maar een beetje gaan, trokken ons terug en namen de volgende bus. Kostte wel veel tijd. Verbeterpuntje voor de organisatie.

Wat een belevenis en wat grappig jullie met die helmen.

Els 2022-11-29 23:49:06

Waarom zijn die helmen nodig en waarvoor dat plankenpad onder het pad waarop jullie liepen?

Anne. 2022-11-30 07:37:56

ìeks! ik ben niet zo'n held op hoogtes haha, wel prachtig, dat dan weer wel :)

Leo 2022-11-30 08:11:57

Wat een prachtige tocht. Had ik graag gezien maar de hoogte is wel een dingetje. Ooit over een hangingbridge in New Zeeland gelopen en dat was er een te veel😂

Ank 2022-11-30 08:33:23

@Anne: de helmen zijn verplicht. Het is een veiligheidsmaatregel om je beschermen tegen vallende stenen (geen irreëel risico, volgens mij). Er staan langs de hele route camera's, dus ik vermoed dat ze nog actief controleren ook of je de helm wel draagt. Het pad onder het pad waar wij op lopen is het "oude pad", dat is dus volledig vervallen en onbegaanbaar, inmiddels.

nico-plat 2022-11-30 10:37:57

Geweldig, prachtige foto's weer. Nog ff en ga daar ook naar toe. 14 december bij Frank en Nancy, dus wandelschoenen gaan ook mee.

Marianne Kuis 2022-11-30 11:51:51

@Marianne: zeker meenemen die wandelschoenen!