Assisi naar Spello

Nederland, Rotterdam

Vorig jaar liepen we het eerste deel van de camino “The Way of Sint Francis”. Dit jaar lopen we het tweede deel: van Assisi in Italië naar Rome. Dwars door de streken Umbrië en Lazio.

Gisteren reisden we via Schiphol naar Rome en van Rome met de trein naar Assisi. Daar overnachtten we in een tot hotel omgebouwd Franciscaner klooster. Toch een behoorlijk lange reisdag. Eerst een prima KLM-vluchtje, wel erg vol (good for them). Het stuk met de trein naar Assisi neemt ruim drie uur in beslag. De treinen in Italië zijn nogal oud naar hedendaagse maatstaven, met uitzondering van de hogesnelheidstreinen misschien. Maar dit was geen hogesnelheidstrein dus weinig comfortabel en onderweg ook veel vertraging, waardoor we de twee keer die we moesten overstappen bijna nog onze aansluiting misten.

Op de eerste wandeldag regent het. Niet hard, en eigenlijk is het prima, de temperatuur is goed, de lucht voelt fijn aan, Ok wat vochtig zo hier en daar. Het groen is overal prachtig en volop aanwezig. Het eerste stuk is nog wat pittig zo direct omdat we eerst de berg/heuvel op moeten richting Assisi zelf, want ons hotel bevindt zich in de vallei eronder, nabij het treinstation. Eenmaal in Assisi, en de toch al aanzienlijk toeristenmassa gepasseerd, begint de eigenlijke tocht. Die is de eerste dag eenvoudig: met weinig inspanning lopen we naar Spello, de eerste stop. Onderweg zo nu en dan een miezerbuitje, maar het mag geen naam hebben. De stilte valt me op, en de vogels. Het vormt een groot contrast het laatste deel, waar het geluid van een snelweg in de vallei enorm goed hoorbaar is in de heuvels.

Maar als we na ongeveer vier uur in Spello arriveren is alles weer stil. Het seizoen is eigenlijk nog niet begonnen, er is bijna niemand. En Spello is een prachtig middeleeuws plaatsje. Mooi om te zien. Wederom een prima hotel waar we vriendelijk worden ontvangen. In de late middag relaxen we, en daarna een heerlijke maaltijd bij een restaurant in de buurt.

Prachtige omgeving!

André 2019-04-11 23:35:45

Wat een prachtige blauwe regen.

Anne. 2019-04-12 07:39:21

Wat is het daar mooi.!

els 2019-04-12 09:55:47

Jaloers wat een geweldige tocht en wat mooi.