Stia - Chiusi della Verna

Italië, Stia

Na ruim 9 uur slapen genieten we van een overheerlijk ontbijt in het hotel. Wat een verschil met het ontbijt (en hotel) waar we gisteren verbleven. Er zit zelfs een fantastische abrikozentaart bij waar ik met tegenzin toch maar één puntje van neem, want het zit vast barstensvol suiker. Even inhouden maar.

En vandaag regent het voor het eerst; niet hard, maar toch. Maar daar zouden we vast weinig last van moeten hebben omdat het een rust/reisdag is. Normaal gesproken doen we om de vijf dagen een rustdag omdat we dan van het elke dag lopen even genoeg hebben. Nu is het al wat eerder omdat we deze vakantie twee reisdagen nodig hebben: anders zullen we niet op tijd in Assisi zijn.

We slapen uit en vertrekken rond 10:15 uur richting treinstation Stia. Het blijkt een eindstation te zijn waar een verlaten, sterk verouderde trein al op het perron staat te wachten. Het duurt even voordat we ontdekt hebben hoe we het eveneens verlaten stationsgebouw binnen kunnen, én nog wat meer tijd voordat we de kaartjesautomaat als dusdanig herkennen en daar treinkaartjes weten aan te schaffen. Nog steeds is er verder niemand. De tijd verstrijkt, de vertrektijd van de trein komt in zicht, en we besluiten in de verlaten trein te gaan zitten. Nog niemand gezien, nog geen machinist of wie dan ook. Even voor vertrek komt een er een vrouw aan met een klein kind. Ze gaan ook de trein in, en kijkt geschrokken als ze langs ons in de coupé loopt. Ons geeft het vertrouwen dat dit echt wel een trein is die ooit gaat vertrekken. Om 10:56 komt er ineens een controleur langs die naar naar de kaartjes vraagt. Goed teken :-)

Tijdens de rit naar Bibbiena wordt er niets omgeroepen en er is niemand om te vragen waar of wanneer we eruit moeten. Door de rit op Google Maps te volgen weten we wanneer ons station eraan komt, en dat is handig want de trein stopt telkens erg kort (trouwens: lang leve ex-EU-commissaris Neelie Kroes die ervoor gezorgd heeft dat de roaming kosten binnen de EU zijn afgeschaft).

In BIbienna moeten we de bus nemen naar Chiusi della Verna. Het bord waarop de vertrektijden van de bussen staan aangekondigd is.... leeg. We weten van internet dat er een bus zou moeten gaan om 13:12 uur, maar hopen tegen beter weten in dat er toch nog eentje eerder gaat, want anders moeten we meer dan anderhalf uur wachten. Met enige moeite komen we erachter dat we buskaartjes kunnen kopen bij de tabakszaak aan het einde van de straat. De man achter de toonbank vertelt ons dat er "waarschijnlijk" ook een bus gaat om "ongeveer" 12 uur. Dat blijkt uiteindelijk niet zo te zijn, bij terugkomst bij het vetrektijdenbord vult de lijst zich langzaam maar zeker met vetrekkende bussen, en die van ons gaat toch echt om 13:12 uur. Geen probleem, het wachten blijkt niet erg, we drinken lekker wat koffie bij het café op de hoek en de tijd vliegt voorbij.

De busrit brengt ons omhoog de bergen in, weer tot ongeveer 1.000 meter. Chiusi della Verna, of liever het nabij gekregen Santuario della Verna (http://www.laverna.it/en ) is voor de meeste pelgrims het beginpunt van de cammino "The Way of Sint Francis". Een belangrijke plek in het leven van Sint Franciscus omdat in de zomer van 1214 Christus zich hier aan hem openbaarde (sure).

We verblijven in hotel "da Giovanna", we lijken de enigen te zijn maar verder prima hotel. Eten is best OK. We hebben er lunch, dutje, Michel leest wat, ik schrijf in mijn blog en beantwoordt wat e-mails, de dag verstrijkt op prettige wijze.

Mooi geschreven Nico.! en wederom mooie foto's.x

els overbeeke 2018-04-05 09:35:49

Heerlijk verhaal weer, doet me een beetje denken aan onze reis in Italie lieve broer, geneuzel met verlaten gebouwtjes waar de kaartjes verkocht worden op enig moment, aansluitingen zoeken en onduidelijke buschauffeurs haha

Leo Plat 2018-04-05 18:02:08

Ja inderdaad, zo was het eigenlijk weer precies! Er verandert niets hier :-)