Prenzlauer Berg

Duitsland, Berlin

Op onze laatste volledige dag in Berlijn maken we weer een lange stadswandeling, dit keer meer richting het oosten van de stad. Zo lopen we door de wijk Prenzlauer Berg . Vroeger een van de hipste wijken van Berlijn, toen ontdekt door mensen met geld, waardoor de prijzen stegen en de samenstelling van de bevolking veranderde. Minder kleurrijk, in ieder geval. Toch is de sfeer hier totaal anders dan in "Mitte", waar ons hotel is. We lopen langs plekken waar eerst De Muur stond (en soms nog stukjes van staan), en hoewel het op straat relaxed aanvoelt is het tegelijkertijd ook wel een beetje tam en mat. Berlijn is een grote stad maar wel een beetje braafjes, zo lijkt het. Natuurlijk zijn wij ook niet meer heel jong en zoeken het wilde uitgaansleven niet (meer) op, maar toch.

We brengen een bezoek aan museum Hamburger Bahnhof , waar we ook de lunch gebruiken. De lunch is beduidend beter dan de tentoonstellingen in het museum zelf, hoewel de vaste collectie wel wat mooi werk bevat. Als lunch heb ik kroketten (ze lijken meer op een soort opgeblazen bitterballen) met een vulling van pulled pork, echt heerlijk! En minstens zo lekkere, en prachtige gekleurde en zure ingemaakte groenten erbij.

's Avonds eten we in het net-wel-net-niet-open Jamie Oliver Kitchen . Ze zijn aan het proefdraaien, zo fluistert de ober ons toe, en volgende maand komt Jamie himself om de boel te keuren en officieel te openen. Iedereen doet z'n best, dat is zeker, en het eten is er ook goed maar niet heel bijzonder of zo. Desalniettemin: we hebben het naar ons zin en we kunnen heerlijk buiten eten. We klagen niet.

Fijn en nog steeds mooi weer.

Els 2024-05-15 14:51:58

Wederom een leuk verslag !

Leo 2024-05-15 16:05:48

De behandelend dierenarts van Sjoerd is vorige week naar Berlijn geweest. Dit is wat ze schreef: "Hier was het heel rustig , weinig straatmuzikanten of kunstenaars , beetje saai en grauw".

Lizzy 2024-05-15 17:35:54

Ik vind de foto's van de stukjes muur mooi. En van de ontplofte kroketten :D