Plaza de Torres

Spanje, Seville

Vandaag is het wat warmer dan gisteren. De hele week is het niet ontzettend warm geweest, zo rond de 16-18 graden overdag, maar toch altijd wel met veel zon en een heerlijke frisse atmosfeer: aangenaam, ideaal eigenlijk. Ik hou hiervan, en ik kijk in dat opzicht niet uit naar onze terugkeer naar Nederland. Maar goed: wie wel zou ik zeggen. Het appartement was ook prima, maar toch. Bed te hard en te klein, bank in de woonkamer te zacht, gekke geluidjes zo hier en daar, ook allemaal niet echt fijn op de wat langere duur. Dergelijke nuances vallen je na een paar dagen op. Verder heb ik deze week geprobeerd me te beperken met nieuws kijken op mijn telefoon, te veel bezig te zijn met Covid-perikelen, dat soort zaken. Dat is redelijk goed gelukt. Het Spaans spreken gaat ook iets beter; het is een taai proces maar goed, we doen ons best.

Vandaag is ook de dag dat we nog twee musea willen bezoeken, en omdat we er toch langs kwamen, zijn we ook in het "Plaza del Torres" naar binnen gegaan. En, omdat we wederom langs het “Plaza de España” kwamen hebben we dat ook aan een uitgebreider onderzoek onderworpen. Het is toch een bijzondere plek, natuurlijk toeristisch, maar ook vandaag rustig. We bekijken alles uitgebreider dan tijdens ons eerste bezoek, en luisteren naar een spontaan Flamenco-concertje. De zanger heeft een prachtige stem, de vrouw danst trots, het is een mooi schouwspel zo op een zonnige wintermiddag in Sevilla.

Door het heerlijke “Maria Luisa Park” vervolgen we onze weg naar het “Museo de artes y costumbres populares de Sevilla” (http://www.museosdeandalucia.es/web/museodeartesycostumbrespopularesdesevilla/inicio ). We hadden er iets meer van verwacht, eerlijk gezegd.

We lopen langs de rivier terug richting centrum, en passeren dan de "Plaza de Torres" (https://spaansesteden.nl/Sevilla/plazadetoros.html ), wat we toch graag willen zien. Ik keur stierenvechten af, vind dat het moest worden verboden (en nee: tradities hoeven niet persé bewaard te blijven of niet te veranderen, puur alleen omdat het nu eenmaal “tradities” zijn) maar de plek is wel bijzonder om te bezoeken. Er hangt een bijzondere, serene sfeer, gek genoeg.

Het laatste museum dat we bezoeken is het “Museo de Bellas Artes de Sevilla” (http://www.museosdeandalucia.es/web/museodebellasartesdesevilla ). Een beetje overkill voor ons op deze dag, maar we doen ons best. Het museum is erg groot, ze hebben een prachtige collectie (niet volledig mijn smaak), en het gebouw is daarnaast ook nog eens prachtig. Zeker heen gaan als je in Sevilla bent. En alle musea (m.u.v. Plaza del Torres) dus weer gratis voor EU-burgers.

Overigens hebben we wel serieus overwogen om hier nog wat langer te blijven, vooral nu dat Covid-technisch nog kan. Dat werd wel een beetje in de war geschopt doordat a.s. maandag een nationale feestdag in Spanje is: de dag van de Constitución (https://www.spanjeweetjes.nl/festiviteiten/nationale-feestdag-6-december-in-spanje/ ). Er lijkt geen kamer meer te krijgen hier a.s. zondag.

Wat hebben jullie al veel gezien. Prachtige foto’s Zijn de stierengevechten inmiddels verboden, dat zou fijn zijn.

Ank 2021-12-03 18:25:47

Nee dat zijn ze niet. Het "seizoen" loopt van april t/m september, elk jaar. Ik meen dat Sevilla zelfs de grootste arena in Spanje heeft.....

nico-plat 2021-12-03 18:29:25

Kan begrijpen dat jullie graag willen blijven.Het is allemaal echt mooi om te zien.

Els 2021-12-03 19:19:11

dringend advies, daar blijven raad ik aan, het is piete weer hier :(