Jardín Botánico Canario Viera y Clavijo

Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Hoewel het weer nog steeds erg aangenaam is, wil de temperatuur op Gran Canaria soms toch nog wat tegenvallen, waait het er flink, en is het niet altijd even zonnig. Maar ja, wat wil je in januari. Rond de middag draait het meestal bij, verschijnt de zon en loopt de temperatuur op tot zo’n aangename 19 graden (de komende dagen aan de kust gaan we gewoon weer de 22-23 graden halen, zo zal later blijken). Vroeger nooit gedacht dat ik zo’n zon-mens was, maar ik ben het toch eigenlijk wel.

Vandaag staat er een bezoek aan de Jardín Botánico Canario Viera y Clavijo (http://www.jardincanario.org/ ). Ook daar waren we al eerder (zie https://www.pindat.com/pindata/user/nico-plat/2018-12-24), maar het is een tweede bezoek zeker waard. Bovendien zit er een uitstekend lunchrestaurant bij; lees ook mijn commentaar bij het eerdere verslag, deze keer heb ik wél foto’s bijgevoegd.

De botanische tuin biedt plaats aan zo'n vijfhonderd endemische planten van de Canarische Eilanden en draagt door onderzoek bij aan bescherming van deze soorten. Sinds 1983 heeft de tuin beschikking over een zaadbank waar zaden van meer dan vierhonderd bomen uit heel Macaronesië worden bewaard. De tuin beslaat een oppervlakte van zo'n zevenentwintig hectare. De oprichting en inrichting van de tuin was het levenswerk van de Zweedse botanicus Erik Ragnar Svensson (1910–1973). Deze zocht lang naar een plek waar zoveel mogelijk endemische soorten van het eiland konden gedijen. Hij vond uiteindelijk een geschikt terrein, met natuurlijke watervallen en grotten, aan een steile helling in de barranco de Guiniguada. De opbouw begon in 1952 en de opening was in 1959. Svenson was de directeur tot zijn overlijden en werd toen opgevolgd door de Engelsman David Bramwell. Het toevoegsel aan de naam van de tuin is een eerbetoon aan de botanicus en uomo universale José Viera y Clavijo (1731-1813). [bron: Wikipedia]. Zo, dat weten we dan ook weer.

Na de lunch in het restaurant rijden we door naar onze volgende en laatste verblijfplaats van deze reis: Las Palmas de Gran Canaria.

prachtige foto's!

Leo 2022-01-20 17:26:59

Wat een mooie foto's zou nog maar een paar weekjes bijboeken,hier is het koud vanmiddag nog wat sneeuw gehad.xx

els 2022-01-20 17:58:13

Wow, al die planten, geweldig.

Marianne Kuis 2022-01-20 18:39:49

Kan me goed voorstellen dat jullie het daar naar jullie zin hebben. Macaronesië betekent gelukzalige eilanden. Bovendien heeft Gran Canaria gevoelige dalen, zoals ik al eerder schreef. Mooie combinatie gelukzalig en gevoelig.