Van Lagos naar Luz en dan naar Budens

Portugal, Lagos

Dit weekend hebben we op zaterdag respectievelijk zondag twee wandelingen gemaakt die min of meer op elkaar aansloten, dus ik behandel ze dan voor het gemak ook maar in dezelfde post. Beide waren (grotendeels) kustwandelingen, en we hebben gelopen van Lagos naar Luz en dan door naar Budens, en een deel ook weer terug. Bij elkaar zo’n 35 kilometer gelopen, en dat gaf echt wel zo’n gevoel van dat je wat gedaan hebt als je weer terug bent in het appartement. Moe maar voldaan, lekker douchen bij terugkomst en dan relaxen.

Wat valt op. Ten eerste dat de kustlijn hier spectaculair is: hoge rotspartijen, veel groen, ruw, en rustig. Ten tweede: veel prachtige villa’s langs de kust, verlaten in dit seizoen en toch wel in the middle of nowhere. Zou je zoiets willen? Ik weet het niet. Ten derde dat er nog steeds veel gesurft wordt. Dat ziet er vaak ook spectaculair uit en soms bekruipt me een gevoel van jaloezie dat ik een dergelijke passie mis en er ook de vaardigheden niet voor heb. Ja natuurlijk zou ik gewoon les kunnen nemen en het proberen, maar dan bedenk ik me dat dat ook wel een gedoe is. Sta je weer met zo’n wetsuit te hannesen (duikervaring), met zo’n enorme surfplank sjouwen en als ik daaraan denk heb ik al geen zin meer. Net als met zoveel sporten als duiken, golfen, noem maar op: je bent meer bezig met alle spullen die je ervoor nodig hebt dan dat je met de sport zelf bezig bent. Gearsports. Dan kun je toch beter gaan zwemmen of hardlopen. Daar heb je in principe alleen de juiste kleding voor nodig. Verder niks. Lekker laagdrempelig.

Maar goed ik dwaal af. Vergeleken met Spanje is Portugal, althans het deel waar wij nu zijn, erg rustig. Het is minder volgebouwd, de natuur is er groener en ruiger, het WK voetbal wordt je iets minder door de strot geduwd, er heerst een wat alternatievere sfeer, er zijn minder mensen. Natuurlijk: het is “off season”, maar toch. Prettig. Het weer is minder goed dan in Spanje, maar dat is toeval natuurlijk. Wat meer bewolking en wat meer regen. Gelukkig is het nog steeds grotendeels droog en zijn de temperaturen goed: net onder de 20 graden.

Wat fijn allemaal geniet er maar van,hier is het grijs en heel koud de komende nachten wordt het min 6 , dus geniet van al het moois.

Els 2022-12-11 23:26:27

Nico, wat is dat nou weer voor een woord: Gearsports? Prachtig landschap. Witte bloemen zijn: Aronskelken.

Anne 2022-12-12 07:32:59

Ja! Mooi! Ik kom eraan!

Lizzy 2022-12-12 07:56:34

ik ook!

Leo 2022-12-12 11:37:33

@Els: doen we zeker! @Anne: ik weet niet of het een bestaand woord is. Gear = spullen, uitrusting. Dus ik bedoel er sporten mee waar je veel of een omvangrijke uitrusting voor nodig hebt om die te kunnen beoefenen, dus bijvoorbeeld duiken, waar je een speciaal pak en een beademingsapparaat voor nodig hebt. @Lizzy en Leo: jullie zijn welkom hoor! Ook best een fijn land voor honden, volgens mij...