Out of Africa in Etosha

Namibië, Namutoni

In de lodge van afgelopen maandag hebben we 's avonds een heerlijk diner gehad. We hoorden dat Maria voor ons de hele dag in de keuken had gestaan.
Er stonden allemaal pannen met verschillende gerechten rond een vuurplaats. Vooraf een erwtensoepje waar ik in Nederland niet van houd maar hier was het lekker. Daarna veel groentegerechten (grote smaakvolle peulen uit eigen tuin) en pompoenkoekjes, rijst, kip en vooral de goulash was heerlijk, het vlees zacht en mals.
Een tijgercivetkat scharrelde rond, wel heel schuw dus op afstand blijven maar wat een prachtig diertje.
We wilden Maria graag bedanken voor het lekkere eten en iemand zet het nummer 'Maria' in van West Side Story. En ja hoor, na meerdere keren haar naam gezongen te hebben kwam er een donker hoofdje met een mutsje om de hoek van de keukendeur. Ze ontving van ons applaus en wij een grote glimlach.

In de nacht van maandag op dinsdag hoorden we in de nacht een urenlang kikkerconcert.
De lodge staat ook weer aan een rivier, aan de overkant ligt Angola. Sommige i-phones pakken automatisch de Angola-tijd. Eventjes opletten wat dat scheelt een uur.

Na het ontbijt zetten we koers naar Grootfontein. Bij een supermarkt kopen we nog wat drinken en we schieten al aardig op als de truck ineens kuren gaat krijgen. In laag tempo weet Mojo Grootfontein te halen. Wij worden gedropt in een winkelcentrum, dit keer zelf lunch verzorgen, en Manda en Mojo gaan met de truck naar een garage.
Het neemt uiteindelijk veel meer tijd dan verwacht, op een kwartier na hebben we er vier uur gewacht. Via appjes kregen we wel iets informatie van Manda.
Voor alle partijen niet leuk natuurlijk. Nog een gelukje dat we niet echt stilstonden in een gebied met niets of amper schaduw. Dan was het airco winkelcentrum goed uit te houden, al duurde het lang. Sommige reisgenoten maakte van de nood een deugd door te shoppen...
De wc juffrouw (want er is betaald plassen) was zeker ook blij met ons verblijf. Toch alle 19 wel 2x bij haar langs geweest.

In de buurt van Grootfontein ligt ons overnachtingadres. Er was en is veel mijnbouw in de streek. Onze slaapplekken waren voorheen mijnwerkerhuisjes.
Wifi is er slecht, of eigenlijk bar...alleen bij de bar (dus bar-wifi) was er soms bereik. Maar we kunnen zonder hoor.
De watervoorziening is er wat in de war, douchen onmogelijk want uit alle kranen stroomt bloedheet water... Na het eten is er wel weer koud(er) water. Als avondeten werd er een braai voor ons gemaakt.
We zaten met een deel van de groep buiten. Koedoe (veel te doorgebakken, jammer was taai), kip, lamskoteletten, lekkere rijst en groenten.

En gelukkig is er airco want in de huisjes is het erg heet. Goed geslapen en weer klaar voor het volgende traject.

De eerste stop is bij de Hoba meteoriet. Deze meteoriet is in 1920 ontdekt maar naar schatting 80.000 jaar geleden ingeslagen.
Hij bestaat voornamelijk uit ijzer en nikkel.
Het gevaarte weegt 60 ton en is nooit van zijn plek geweest. Wel door vandalisme en dergelijke beschadigd dus alleen nog maar een wandelingetje met een gids is mogelijk.
De meteoriet voelt koel aan. Als je erop staat raakt een kompas in de war, koelkastmagneten kunnen erop blijven plakken. Ook hoor je een echo als je erop staat. Joke mag het uit proberen! Echoooooo!!!!

Na een supermarkt stop en een Manda lunch komen we aan bij de poort van het Etosha National Park. Een grote groep gaat vanmiddag al in twee jeeps een stuk park bekijken. Vijf personen (waaronder wij) doen dat met onze truck. We gaan eerst inchecken in onze lodge. Ik heb weer een kamer die groter is dan mijn huis, wat een ruimte!
Om 16 uur gaan we met de truck het park in.
Het leek even wat rustig maar toch nog heel veel dieren gezien.
Met mijn mobiel krijg ik ze echt niet zo mooi op de foto. Als ik eenmaal thuis ben zal ik foto's vanaf mijn camera erbij plaatsen met een laatste bericht.
De lijst met dieren die we hebben gezien wordt alweer langer. Nu aangevuld met de oryx en koedoe.
Een groep giraffes waarvan een moeder waar een kleintje bij dronk was wel super schattig.
Op een moment keek ik naar rechts en ik zag eerst enkele zebra's, daarachter een groep impala's en daarachter weer de silhouetten van giraffes. Echt out of Africa in Namibië.

Wat een geweldige reis maken jullie, elke dag weer zo bijzonder! En zo leuk om jullie belevenissen te lezen. Groeten ook aan Joke 🙋🏼‍♀️

Conny 2024-02-14 19:45:06

Reis met je mee, het is enigszins te vergelijken met de TV serie: "Camping de wildernis", die nu te zien is. Ook heel veel foto's schieten van de dieren, het liefst heel dichtbij.............. Wat beleef je veel, ik vind het prima om het vanaf deze kant mee te beleven. Kom maar op met al je belevenissen!

Henny 2024-02-15 11:05:10

We kunnen je reis goed volgen. Nog een weekje en je bent weer terug bij je poezekindjes. Hier is alles goed. De lift werkt ook nog steeds. Groetjes van mam.