De laatste dag in Japan en ook nog jarig

Japan, Chūō-ku

Elders jarig zijn, dat is mij al vaak gelukt😜 Dit jaar was de bestemming wel helemaal top. Mijn reis door Japan is geweldig, echt een droom die is uitgekomen. Vandaag was de dag vrij ter eigen besteding tot 17.30 uur want op die tijd stond er een afscheidsborrel op het programma.
Met z'n vieren zijn we vanmorgen naar het Osaka Aquarium Kaiyukan gegaan. In de lift van het hotel stapte ik in bij Adie en Jelleke en een 5-tal Japanners. Adie en Jelleke begonnen direct lang-zal-ze-leven te zingen en de Japanners vertrokken geen spier😂
Marjolijn was er ook en het reizen per metro en de weg vinden gaat al heel soepel. Eerst nog koffie/thee met weer een verjaardagslied, lekker uitbundig en geen enkele reactie van andere mensen😂

Het aquarium is heel erg groot en blijkbaar wereldberoemd, wat ik niet wist maar nu wel begrijp. De indeling is heel handig gemaakt, met een roltrap ga je eerst een stuk omhoog en dan in een spiraal om een megagrote tank naar beneden met aan de andere kant verschillende kleinere tanks. Publiekstrekker is de walvishaai, geweldig deze dieren zo dichtbij te zien. Sommige manta's en pijlstaartroggen zijn ook heel groot en lijken de zweven door het water. Reuzekrabben zijn echt reuzen en er was een koepel waar je onder een tank kom staan waar een zeehond in lag te rusten en zo wel heel 'rond' leek. Ook nog verschillende kwallen in mooie kleuren. Je kan er zo een paar uur doorbrengen.
Na een koffie/theebreak waarbij Jelleke en Adie zijn geholpen met de vlucht inchecken voor morgen gaan zij nog meer Osaka bezienswaardigheden af en eten Marjolijn en ik een zalige kop soep (stond op het menu als pap met rijst, ei en paddestoelen).
We pakken weer twee metro's terug richting hotel. Ik loop nog even de winkelstraat Dotonbori, maar vind geen interessante dingen meer om te kopen.

Borreltijd is daar en ik krijg van Adie en Jelleke nog amandelen met chocolade en van Sigrid een onderzetter met geishamotief.
Van Marjolijn kreeg ik meer geld terug dan ik haar voor even had geleend en daar heb ik de catalogus in de tempel in Koyasan voor gekocht. Lief!
Nog meer cadeautjes bij de afscheidsborrel, René had keurig ingepakt in Chinese kranten 😂 drie kleuren flacons die altijd in iedere badkamer staan in de hotels. Apart erbij de vullingen, champoo, conditioner, douchegel. Leuk bedacht! Weer voor me gezongen, nounou 😆
We hebben een envelop rond laten gaan voor een fooi voor René en ik krijg de eer het te overhandigen. Marjolijn heeft nog een stukje geschreven met rake opmerkingen en dat zat bij het geld. Ik had vantevoren opgeschreven wat ik wilde zeggen en het kwam er aardig vloeiend uit allemaal. René was vereerd, heb ook flink wat veren gegeven. Toppertje! Hij heeft voor allemaal nog een sleutelhanger met Japans poppetje als afscheid.

We vragen René met ons (de vijf vrouwen) te gaan eten, trakteren we hem en hij wil mee. In een leuke kleine tent in een zijstraatje gezeten terwijl voor onze neuzen op een bakplaat de noedels in okonomiyakistijl worden bereidt. Was erg lekker en gezellig!

Op de kamer nu de reistas verder inpakken, die flessen met vulling moeten er ook nog bij, ik had wat ruimte over dus moet lukken.
Ik kijk terug op een geweldige vakantie naar een fantastisch soms niet te beschrijven land. En zo ik namens iedereen René heb bedankt doe ik dat nu ook mijn reisgenoten met wie ik veel ben opgetrokken, top!

Bedankt voor het lezen van en reageren op mijn verhalen, trouwe volgers in Nederland en België en mijn forever lief.

Van harte gefeliciteerd Annemarie. Van alle locaties om je verjaardag te vieren is dit toch wel de meest bijzondere. Grappig om te lezen dat de locals geen spier vertrekken als een stel kaaskoppen Lang zal ze leven inzetten. Allemaal helemaal Zen kennelijk. Moet ik ook nog eens leren. Goede reis terug!

Dick 2017-04-21 16:09:57

Om je verjaardag te vieren in dat bijzondere land is wel heel uniek. Nogmaals van harte gefeliciteerd en straks een behouden reis terug naar Nederland. Knuffel van mij

Riet van Munster 2017-04-21 17:23:20

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag . We hebben weer genoten van je verslagen en je foto's. Super!! Dank je wel!

Sabrina en Aad en tante Nel 2017-04-21 17:52:48

Geweldig mooie verhalen en avonturen weer. Ik heb weer met veel plezier zitten lezen en ervan genoten. Eén dingetje... volgende keer wil ik mee ;-) :-) Groetjes, Leonie

Leonie 2017-04-22 08:24:54

En nu weer fijn in je eigen huis bij Lizzy. Ze heeft je zeker en vast weer erg gemist dus dat worden vooreerst onafscheidelijke dagen tot je weer gaat werken. Het grote nagenieten kan beginnen, stel me zo voor dat je fotoboek geweldig gaat worden. Dag lieverd, tot volgend maal. X van ons allemaal