Wow!

Rusland, городское поселение Хорлово

Dit was weer een dag voor mijn geschiedenisboek. Bij het ontbijt alleen beland tussen een bende Aziaten die echt niet vriendelijk zijn, wat een chaos om een plekje te vinden. En zit je eenmaal blijk je in de hektiek je plakje kaas te hebben verloren. Mooi dat ik geen andere heb gehaald, dan was mijn plekje weg, dan maar een droog broodje.

Als we voor de stadstour wegrijden regent het nog maar al vlot is het droog en breekt de zon weer door. Eerst langs de Nicolaaskathedraal. Genoemd naar Nicolaas, bij ons geliefd door kinderen maar hier bijna nog populairder dan Jezus. Blauw witte barokke gevel en een aparte klokkentoren.
Dan de Izaäkkathedraal met het vergulde dak. Tijdens de 900 dagen durende bezetting is deze kerk enorm beschadigd en vervallen geraakt. Leningrad was omsingeld door de nazi's en de 3 miljoen inwoners leefden in een hel. Er zijn 2 miljoen mensen gestorven door hongersnood en kou. Op sommige plekken, in de pilaren van de kerk, zie je nog sporen van artillerievuur. Opdat wij niet vergeten.

Vanaf het schip Aurora werd het signaal, eerste schot, gegeven voor de start van de oktoberrevolutie. Tsaar Peter de grote, die St Petersburg heeft gesticht in 1703 woonde eenvoudig. Hij heeft goed naar Amsterdam gekeken voor het ontwerp van de stad met al de grachten, het IJ is hier de Neva.

De bloedkathedraal is zeer kleurrijk en die wil ik zeker beter bekijken dan ik nu heb gedaan in een flitsende fotostop. Alexander II is op deze plek vermoord, was nogal bloederig dus vandaar op deze plek de herdenkingskerk.

De Hermitage is natuurlijk het bekendst van deze stad en naar een bezoek daaraan kijk ik allang uit.
Eerst een lunch naar binnen gewerkt en dan onder deskundige leiding van locale gids Dasja (allemaal weer een oortje in) op ontdekkingsreis in de Hermitage. De kunstcollectie heeft inmiddels de drie miljoen stuks gehaald dus we zijn hier wel even zoet. Na ongeveer 2 uur geeft je brein alleen aan dat het wel genoeg is wat je allemaal hebt gezien, vooral met alle info erbij, wat natuurlijk het ook weer extra interessant maakt. Dasja is een jonge vrouw die Nederlands studeert en in haar laatste studiejaar zit, ze spreekt vloeiend onze taal, heel prettig in je oor.

De Hermitage is een verzameling gebouwen, het Winterpaleis, de grote Hermitage en de nieuwe Hermitage. De Tsaren hebben in het Winterpaleis gewoond. Tsarina Elizabeth was de eerste bewoonster in 1762. Zij heeft enorm goed geholpen de kunstcollectie op te bouwen. Het optrekje is weelderig ingericht...pracht en praal overal.
Een kroonluchter groter dan mijn huiskamer. Geen gezellige zitjes maar eenzame stoelen op een verhoging. De vloer is in enkele zalen ingelegd met 11 verschillende soorten hout, tafelbladen vol met halfedelstenen. Een op het eerste gezicht schilderijtje blijkt bij nadere controle een mozaïek. Net ieniemini ministeck.

Een klok van goud en andere edelmetalen gemaakte drie dieren die eens per week bewegen. Een uil, die de kop heen en weer beweegt en oogleden sluit en opent en met zijn pootje de maat slaat, de pauw die zijn staart in volle pracht laat zien en een haan die een dansje maakt. Robotica uit de 17e eeuw. Op filmbeelden kan je de bewegingen zien. De klok was een cadeau voor Tsarina Katerina II.

De Hollandse meesters zijn erg goed vertegenwoordigd. Er hangen 20 Rembrandts (lijkt wel de populairste hier want daar is het het drukst). Frans Hals, een hond van Paulus Potter, een leuke gedetailleerde van Jan Steen van een vrouw de ziek is van liefdesverdriet.
Ook de actrice van de Spaanse Goya vind ik erg mooi.

We krijgen vrije tijd om zelf rond te dwalen maar een bank met een drankje zijn aanlokkelijker. Om 5 uur pikt Jeroen 10 van ons op, met taxi's naar het hotel, even opfrissen en dan.....naar een balletvoorstelling in het beroemde Marijinski theater.
Ballet en Annemarie is dat een combi? Ik dacht kom doe eens gek😂
We zien twee stukken modern ballet. Het echte verhaal ontgaat me, sukkel net niet in slaap in de eerste drie kwartier😕
De tweede acte bekijk ik meer als gymnastiek oefeningen, oei oei wat zijn ze lenig. Wel bijzonder om dit hier te zien en mee te maken maar ik laat deze beker in Nederland aan mij voorbij gaan.

Na afloop eten we gezellig met z'n 10en en Jeroen schuift ook aan. Een groepje stapt later in twee taxi's maar een avondwandeling door St Petersburg lokt 4 personen (waaronder ik) meer.
Topdag!

Lieverd wat maak je allemaal weer mee😂😂 en het is net of wij erbij zijn. Zit al iedere ochtend te kijken wanneer je verhaal wordt geplaatst. Is geen uitrustvakantie maar dat trekt jou ook geheel niet. Geniet maar door! Lieve groef, ellen

Ellen 2018-09-17 07:25:51

Mamma Mia! Ik gedachten draaf ik met je mee en KIJK ik met je mee, het een is nog mooier en interessanter dan het andere. Wat een prachtige gebouwen, schitterend. Ik zou toch maar eens nadenken over een "tutu" misschien ga je het nog leuk vinden...………………..

Henny 2018-09-17 08:28:05

Mooie foto's Annemarie. En wat een pracht en praal allemaal. Contrast met de armoede die het volk leed kun je eraan afzien. In ieder geval hadden ze een prima smaak qua kunstcollectie :)

Dick 2018-09-17 10:58:48

Wat zie je veel mooie gebouwen ,.en de inhoud van hermitage schitterend.Gelukkig dat je foto s maakt,kunnen we nagenieten in holland,Nog 1 dag,morgenavond weer thuis.Beestje ook weer blij.Geniet morgen nog,en een goede en voorspoedige reis naar nederland.M xxx

Rie Brouwer 2018-09-17 20:49:08

Prachtige beelden en indrukken van die schitterende historische stad. Met recht waan je je daar in een groot geschiedenisboek. Eigenlijk schieten woorden tekort, zo fascinerend het allemaal is. De Hermitage is natuurlijk een waanzinnige belevenis. En wie weet gaat ballet je toch ooit eens boeien. Wat dacht je van een pas de deux samen met je broer...