Sightseeing Kuala Lumpur

Maleisië, Kuala Lumpur

De laatste nacht op Sumatra brengen we door in Medan, hoofdstad van Noord-Sumatra en beginpunt van onze reis. Om daar te komen maken we een binnenlandse vlucht vanaf Panang. Helaas niet rechtstreeks maar met een overstap in Jakarta op Java. Er waren wel rechtstreekse vluchten maar met hokkietokkie luchtvaartmaatschappijtjes, niet betrouwbaar en op de zwarte lijst. Dan maar liever de omweg en ach zo zien we nog wat van de wereld.
Marado en Josie brengen ons naar de luchthaven en na een hartelijk afscheid checken wij in. De vluchten en overstaptijd gaan lekker snel en in Medan staat er weer een auto voor ons klaar om ons naar het hotel te rijden. Ook deze man spreekt Nederlands maar nog niet zo lang en de woorden lijken uit zijn tenen te komen. Hij wil niet op Engels overschakelen maar blijft het proberen. Wij kijken elkaar aan...een aardige man maar blij toe dat hij niet de hele reis onze gids was, we worden doodmoe van het proberen te volgen wat hij bedoeld. Hoop echt dat ik op de juiste momenten ja en nee heb gezegd...
Roos heeft in de lobby nog een tijdje haar internetverslaving kunnen voeden nadat ik met de sleutelkaart al naar onze kamer was gegaan. Heeft ze aan de receptie een extra sleutelkaart gevraagd maar van een VERKEERD KAMERNUMMER. En eenmaal boven ook niet in de gaten dat die kamer aan de andere kant lag. Tja en toen was ze mij kwijt en vond een donkere lege kamer....MUTS!

De volgende dag worden we om 12.30 opgehaald voor de vlucht van Medan naar Kuala Lumpur. In de ochtend bezoeken we nog een winkelcentrum en omdat de winkels later opengaan dan we dachten lopen we in de buurt een rondje. Stuiten we toch op een prachtige hindu-tempel! Heel veel kleuren en mooie beelden en een man geeft wat uitleg. Blijkt de grootste hindu-tempel van Medan.
De vlucht gaat weer snel, met drie kwartier zijn we er al!

Het hotel, swiss garden, is superdeluxe, mooie ruime kamer op de 10e verdieping. Het ontbijt vanmorgen ook heel uitgebreid.
Ik had in Nederland al kaartjes geregeld om de Petronas Twin Towers op te gaan. Je kan ze terplekke halen maar grote kans dat ze voor die dag allemaal al zijn vergeven en nu hoeven we niet in de rij te staan. Om 8.15 gaan we op weg, stadsplattegrond in de hand. Al snel zien we ze boven de andere gebouwen uit steken.
We hebben mazzel met het weer, de blauwe lucht maakt de foto's van de torens zoveel mooier.
Na een vruchtensapje genuttigd te hebben gaan we om 11.15 naar boven. Eerst naar de 42e verdieping waar de luchtbrug tussen de twee torens zit. Valt me erg mee hoe ver we nog kunnen zien, dacht door de smog en damp dat het minder zou zijn. Dan door naar verdieping 89, wow we staan op 425 meter hoogte en vooral het uitzicht op de toren ernaast is magnifiek. De andere hoge toren, de KL-tower zien we net achter de tweede toren staan.
Altijd weer gaaf als je in een wereldstad zo hoog op een gebouw kunt.
Onder de torens ligt een megagroot winkelcentrum. Daar zijn er heel veel van hier in KL. Altijd leuk shoppen natuurlijk maar we komen vooral om de stad te zien. Shoppen komt op de tweede plaats maar zeker later aan bod.

Voor lunch eten we een wrap en na geld pinnen ( lastig om tussen alle ATM's het juiste apparaat te vinden geschikt voor onze bankpas) stappen we op de KL- metro. Bij de grote Jamek moskee stappen we uit. Helaas is het mooie weer ineens over, een stortbui van een half uur maakt het terrein om de moskee vol met grote plassen. We mogen er niet in van een man bij de poort, hij wijst naar de plassen.....beetje lullig. Maar we zijn hier nog twee dagen dus er komt nog wel een kans.

Op het Merdeka square is de grote vlaggenmast waar trots een grote Maleisische vlag wappert. Sinds 1957 is Maleisië onafhankelijk ( daarvoor een Britse kolonie). Het Sultan Abdul Samat gebouw is het hoge gerechtshof. Een mooi gebouw met klokkentoren.

We hebben ongemerkt weer aardig wat gelopen en omdat het weer miezert zetten we koers richting hotel. Het blijft benauwd ondanks de regen dus even lekker languit op bed en je opfrissen is dan prettig. We hebben de buurt rond het hotel nu bij daglicht gezien dus weten welke kant we vanavond op moeten lopen om ergens wat te eten.

PS ik heb een foto gemaakt met mobiel ( niet echt scherp) van de statiefoto bij de Petronas torens. We moesten zwaaien van de fotograaf.....

Weer een ontdekkingsreis in een wereldstad; en uitzicht op Grote Hoogte! Is het soms een optie om de volgende vakantie als tijdelijke ZZP-er naar Indonesië te gaan en een taalschooltje voor gidsen te runnen tegen reis- en verblijfkosten? We hopen dat jullie de laatste dagen beter weer hebben. En zo niet: in de grote winkelcentra is het droog (smile). Kus uit Schiedam. Vandaag droog weer en in het weekend meer zon, dus jullie boffen.

De ouders van Roos 2014-09-25 15:26:58

Schitterend bouwwerk maar amai zou met mijn hoogtevrees niet lukken vrees ik. De aarde moet binnen mijn bereik blijven, een lift is al een probleem. Houd het wel bij de plaatjes en verhalen van jou. Anniekske heeft het avontuurlijke niet van mijn kant mee ontvangen dat is duidelijk Geniet van je reis. Gegroet, Richard

RdK 2014-09-26 10:47:06

Gelijk internet opgedoken om naar de tempel te kijken, prachtig! Ook kwam ik een Hindoetempel (zeer er veel meer) tegen in Den Helder met een 17 meter hoge toren, vijf verdiepingen en zeer kleurrijk wat afbeeldingen betreft. Er wordt aangegeven dat de tempel kracht uitstraalt en het de omwonenden beschermt tegen het kwaad. Hoe dat daar is hoor ik nog wel. Nog fijne dagen!