Mooi geel is niet lelijk...

Portugal, Ponta Delgada (São Pedro)

Vandaag was weer een superdag op dit geweldig mooie eiland. Op pad vanaf 7.30 uur en we stapten om 19 uur het hotel weer binnen.

Via een scenic route, snelweg vermijdend, rijden we eerst richting Vila Franca do Campo. En wat komen we tegen, CHECK, een kudde koeien op de weg hahaha.

In Vila Franca do Campo gaan we naar een kapel die een overzicht over de stad heeft. Het is een bedevaartsoord, het Mariabeeld in de kapel is in de 16e eeuw door herders gevonden in een grot. Ze brachten het naar de kerk en die besloot er een kapel voor te maken. Een plek werd gekozen en fundering werd gelegd, even later was het beeldje weg en bleek de fundering ook wonderbaarlijk verplaatst. Maria koos zelf de plek voor de kapel.

Voor de kust van Vila Franca do Campo ligt in zee een oude vulkaan. De kegel is door de branding iets weggeslagen maar de kratermond is toch als je hoog staat nog goed te zien. Het is een beschermd vogelgebied.

Vooral vandaag hebben we tijdens onze autorit heel veel kleine vogels gezien. Met grote groepen zitten ze op het asfalt (eten van wat de boeren verliezen van hun tractors).

We rijden verder naar Furnas, dat naambordje zien we vaker vandaag, ligt een paar keer op de route als we het eiland weer oversteken.
Furnas (zie dag 1) is bekend om zijn warme en koude minerale bronnen. Er zijn veel fumarolen, openingen in de aardkorst waar uit hete gassen ontsnappen.
Naast het Lagoa de Furnas (het meer) is een plek met een aantal fumarolen en hier worden ook kookpotten van een paar restaurants ingegraven. Na vier uur in de grond is de inhoud gaar. Het gerecht de traditionele stoofpot Cozido met o.a. varkenspootjes en varkensoor, worst en groenten. In de restaurants in Furnas moet je wel dit gerecht vooraf bestellen en omdat we vakantie hebben en de tijd hebben we in zo'n reservatie vooraf niet veel zin. Wel zien we nog net iemand zo'n kookpot komen brengen en die laten ze zakken in een gat en wordt ingegraven.

In Furnas ligt het Parque Terra Nostra. In de 18e eeuw woonde hier in een groot huis de Amerikaanse consul. Hij plantte Amerikaanse bomen rond zijn huis, het groeide uit tot een botanische tuin van groot formaat. In de tuin is ook een grote poel die door een natuurlijke warme bron wordt gevoed. De typische gele/mosterd kleur dankt het water aan een hoog ijzeroxidegehalte. Schijnt erg goed voor je te zijn. We nemen een duik, voelen ons als herboren...een graadje of 38 is ook wel heerlijk voor je spieren.
De tuin bekijken we daarna, wat een groot complex, mooi aangelegd.

Wandelen in Furnas. Bizar dat de mensen hier eigenlijk op een vulkaan leven. Tussen de huizen zien we weer rookpluimen opstijgen. Weer een groep fumarolen.
Ik lees net dat fumarolen zich kunnen verplaatsen, dus...onder je huis is in Furnas gewoon een optie.
Na de lunch stappen we weer in de auto.
Het wordt weer een mooie tocht, eerst richting zuidkust en dan via een hele hoop uitzichtpunten naar de plaats Nordeste met een mooie kerk op een leuk pleintje. Een lekkere ijsco.
Veel haarspeldbochten verder, komen we weer aan de onderkant van het eiland.
Doorrijden naar Ponta Delgada, ook aan de onderkant gelegen, gaat via de snelste weg en dat is weer via Furnas naar boven en verderop weer terug naar de andere kust.

Onder de douche in ons hotel spoelen we ons oranje/gele laagje eraf...
Check, check, dubbelcheck São Miguel we hebben alles wat we wilden gezien. Morgen vliegen we verder naar het volgende Azorische eiland Faial.

Bijzondere dingen hebben jullie op het eerste eiland gezien! Een plons in een gele vijver...dat het jullie mag bekomen 😮 foto's zijn prachtig weer. Lieve griet, Ellen + familie

Ellen 2019-08-28 08:17:33

Letterlijk dansen op de vulkaan. Zou er persoonlijk onrustig van worden als er onverwacht een fumerol onder de eettafel opduikt, Met of zonder varkenspoten erin. Mooie foto's, zoals gewoonlijk. Plezierige voortzetting van jullie vakantie!

Dick 2019-08-28 09:24:38

wat een geel water,endan erin zwemmen! Alles is prachtig wat kleur betreft.En voortreffelijke foto s,en de verslagen zijn ook zeer goed.Ben blij dat ik dat eten niet hoef te verorberen,brrren en poten en oren,neeee.Nog een fijne tijd samen. liefs xxxx mam

Rie Brouwer 2019-08-28 12:26:15

Omg die kleur...en dan kiezen om te gaan zwemmen 😂 doet het wel leuk in het fotoboek weer een andere kleur tussen al het groen en blauw. Die stoofpot is ook niet ieders smaak lijkt me. Bijzondere bestemming X Anniek