Toppie op de top van de Etna

Italië, Zafferana Etnea

Een mooie zonsopgang vanaf ons eigen balkon/terras. Na het ontbijt vertrekken we naar de Etna.
Ons hotel ligt eigenlijk al op het begin van de bergflank. Het is voor onze Janny één slingerweg omhoog.
Ondertussen vertelt Henriette het een en ander over de Etna. Het plaatsje Zafferana Etnea waar we verblijven is al meerdere keren bedreigd door de lavastroom na een uitbarsting.
Bij de laatste keer dat er aan deze kant lava van de Etna richting Zafferana Etnea af kwam stopte de stroom 700 meter voor de stad. Ingenieurs hadden kanalen gegraven en omleidingen geregeld maar de bewoners hadden tot Maria gebeden. De lavastroom stopte net op tijd, dankzij Maria (meningen zijn hierover verdeeld).

De Etna is de hoogste berg van Europa, 3330 meter hoog.
Met de bus komen we al op aardige hoogte. Daarna nog een heel stuk met een kabelbaan-kabine, wel ruim een kwartier. Daar staan grote terreinbussen, voor een man of 15, die je nog een stukje verder rijden.
Uiteindelijk staan we op 3000 meter hoogte. De kou valt reuze mee, mede doordat er niet veel wind is.
Uitzicht fenomenaal! We zien wolken bij de top maar dat blijken niet alleen wolken te zijn maar ook stoom.
Er zijn nu vier actieve kraters maar momenteel is alles rustig.
Het maanlandschap en uitzicht maakt diepe indruk, wat een ontzettend gave trip! Check op de bucketlist!
Er bleven 10 personen beneden, ze wilden niet mee omhoog. Hebben bij het parkeerterrein wat gewandeld en toch ook van de natuur genoten.

Wij hebben met een locale gids een route om een oude krater gelopen, blij dat ik mijn goede profielschoenen aan had.
Ik heb ook een torentje van lavastenen gebouwd en twee steentjes (een zwarte en een roodbruine, is ijzerhoudend, in mijn tas gedaan).
We blijven ook foto's maken.
Terug met de terreinwagen hebben we even heel slecht zicht als we door een wolk rijden. De ochtend is bijna om als we weer beneden zijn. We trakteren onszelf op een canoli (koekje gevuld met ricottakaas, met pistache nootjes).

De lunch is weer op een door Henriette uitgezochte plek. Nu bij een citroenboomgaard. Een super plek, het ruikt al verrukkelijk als we aankomen en langs de keuken kopen.
Vooraf een kikkererwtensoepje en verder allemaal kleine hapjes, aubergine/courgette/eitje/kaas/worst/olijven....zalig!!

Dan het laatste uitje van vandaag: Taormina. Een stadje prachtig gelegen aan de kust. Omdat het zondag is flink druk en erg toeristisch. We eten er ons derde Italiaanse ijsje, weer twee nieuwe smaken uitgezocht, hmmmm.
Verder alleen door de winkelstraatjes gelopen, enkele mooie plaatjes geschoten van leuke etalages.

Was weer een top dag!

Jullie zijn weer een unieke ervaring rijker, de foto's laten goed zien wat voor een sensationeel gevoel het moet zijn om in dat maanlandschap bovenop de Etna rond te lopen. Wat een prachtige uitzichten. De Etna is overigens niet de hoogste berg, maar wél de hoogste vulkaan van Europa. Wens jullie nog fijne relaxte dagen toe, groetjes van JW.

Jan Willem 2016-09-11 20:48:49

Blije gezichten en enthousiast verhaal, ik hou ervan en van jou. Is zeker en vast een zeer schone beleving zo hoog op de Etna. Goede lunchadressen heeft jullie gids prima gedaan. Zalig verder genieten van dit prachtige eiland. X je Jef

Jef 2016-09-12 07:05:00

Wat een belevenis weer. Bovenop de Etna. Mooie reis hoor.

Riet van Munster 2016-09-12 08:08:45

Wat geweldig he, om rond en op de etna te lopen.weer mooie plaatjes gemaakt. nog een paar fijne dagen, en dan na genieten met het foto boek.Mam xxx

Rie Brouwer 2016-09-12 08:30:32

Prachtige foto's, maakt heel veel indruk op zo'n nog werkende vulkaan te lopen. Zelfs een weinig eng vind ik, ben geen held haha. Veel plezier nog, X elllen en Richard

Ellen 2016-09-12 09:46:03

Lijkt me geweldig om op de Etna te staan. mooie foto's. x

marion 2016-09-12 13:55:49

Geweldig, wat moet je hier nog aan toe voegen? Niets. Verhaal en beelden vertellen al genoeg!