Topdag

Spanje, Pizarra

Rustig wakker geworden en na het ontbijt vertrokken voor een prachtige dag. Eerst even tanken en dan richting Ronda gereden. Afwisselend landschap, bergen sommige begroeid en andere kaal, olijfboomgaarden en gras/hooi landerijen. Hier en daar wat boerderijen. We volgen een weg die we op de landkaart hebben uitgestippeld, de weg is aangeduid als scenic, erg mooi dus.
We beklimmen nog een uitzichtpunt en zien nog net een grote arend zweven.

Ronda is heel toeristisch en druk maar we vinden vlot een plekje in een parkeergarage. Door een gezellige winkelstraat lopen we richting kloof. Daar waar Ronda zo bekend om is, een grote kloof deelt de stad in tweeën. Er zijn drie bruggen over de kloof, puente Nuevo is de bekendste. Van de oudste brug is niet helemaal duidelijk of die uit de Romeinse of Moorse (Arabische) tijd. We hebben uit Leonie haar boekje een wandeling langs highlights gemaakt in de oude stad. Ook nog een stuk over een stadsmuur gelopen uit de 12e eeuw.
Dan via een pad/lange trap afgedaald om de puente Nuevo van afstand en van beneden te bekijken.
We zijn langer bezig dan gedacht in Ronda en besluiten hier te lunchen.
De concurrentie is hier moordend dus we schuiven aan voor een dagmenu van drie gangen voor de somma van € 8,50
Leuk tentje en erg lekker gegeten, we houden het voorlopig nog op de Spaanse gerechten. Meloen met ham, spaanse tortilla hmmm.

In het anwb boekje dat Leonie te leen heeft (gracias) staat vanaf Ronda een route langs pueblos blanco (witte dorpjes).
Deze route bleek een schot in de roos.
Leuke dorpjes en prachtige omgeving o.a. Grazalema waar Leonie achtet het stuur zat en we door een paar smalle straatjes moesten. Eenrichtingsverkeer gelukkig.
De duivenpas (Puerto de las Palomas) op 1357 meter had ook een mooi uitzichtpunt. Na de afdaling daarvan kwam een azuurblauw stuwmeer in beeld. Prachtig!
Bij veel dorpjes torent een oud kasteel er bovenuit. Olvera ligt ook hoog op een heuvel tussen olijfboomgaarden en heeft een mooI profiel met barokkerk en kasteel.
Tot slot Setenil de las Bodegas waar de plaatselijke rivier een rotswand heeft uitgehold en daar zijn huizen gebouwd met als achtermuur en dak rots. Heel bizar om zo te wonen.

We zijn vandaag 11 uur op pad geweest en daarnet hier in het restaurant van ons hotel beide een salade gegeten.
Nu op bed languit. Het was een topdag.
Erg veel ook van plaats gewisseld in de auto dus goed de lange tocht volbracht.

Super verslag weer, zit met de grote atlas te kijken waar u bent geweest. Erg mooi allemaal. X van Anniek

Anniek 2017-09-18 22:17:02

Wat een geweldige mooie, maar drukke dag. Prachtige foto's. Zie uit naar morgen.