De fietsers

Colombia, Cartagena

Na al het gebruikte vervoer ontbrak nog de fiets. Om 8.30 uur staan we twee deuren naast het hotel bij een fietsenverhuur met een groepje liefhebbers. Greta verkiest te gaan wandelen en dwalen door de stad, wat natuurlijk ook heerlijk is.
Het is altijd grappig dat de zadels van de fietsen zo ontzettend laag staan, mag het wat hoger...nee nog hoger...nog net wat hoger....
Het is druk maar auto’s maar we krijgen ook heel veel ongevraagd voorrang, ze vinden heb blijkbaar heel erg leuk om zo’n stoet toeristen op de fiets te zien.

Cartegena is van oorsprong een ommuurde stad en op een stuk van de muur kunnen we fietsen. In de verte zien we the new city (de nieuwe stad), we hebben even een déjà vuz want het lijkt heel sterk op de skyline van Dubai 😀
We gaan er op de fiets naartoe, heel veel hotels en stukjes strand met bedjes. We zijn het erover eens dat ons hotel veel leuker gelegen is. Een commerciële stop is natuurlijk ingebakken in de fietstocht, we bezoeken een smaragd fabriekje. Ik wist ook niet dat 65% van de betere smaragden uit Colombia komen. De airco is er heerlijk en er is een baños 😜

Bij Juan Valdez houden we weer de koffie/thee stop, lekker die chai thee met kaneel en kruiden. De fietsen parkeren we gewoon voor de deur, niets op slot of met kettingen, dat kan hier gewoon allemaal.

Weer richting de oude stad doen we een parkje aan. O heerlijk, dieren!!! Er zitten pince-aapjes in de boom en er zitten een aantal grote leguanen, een vale gier met een pluizig jong en luiaards....aargh volgens mij spontaan mijn lievelingsdier geworden. Er is wel een man die wat toezicht houdt op de dieren.
Weer verder met de fiets. In het Simon bolivar park staat het beeld van Simon, hij bevrijde 5 zuid-Amerikaanse landen van de Spanjaarden. We naderen de wijk Getsemani waarin ons hotel ligt. Achter ons hotel is het echt een backpackers district. Heel veel hostels, eettentjes, muurschilderingen en veel sfeer.
De fietstocht was een succes, geen droge draad meer aan mijn lijf dus in het hotel snel even wat opgefrist en een verschoning aan. Marleen gaat met gids Chris op pad om een origineel voetbalshirt te kopen van Colombia en ze gaan samen lunchen. Met Joke loop ik de stad in op zoek naar een lunchplek. Het afspreken met Greta loopt mis doordat haar provider weer eens is versprongen en de sms’jes niet doorkomen.

Om 15 uur zijn we terug bij het hotel waar Greta inmiddels ook alweer is. Even relaxen, Greta en ik zitten heerlijk op het dak in de schaduw en het windje is heel fijn. Bij de 32 graden van vandaag is dat heel aangenaam. Joke is een tukje gaan doen en Marleen komt blij binnen omdat ze haar voetbalshirt binnen heeft.

Vanavond hebben we een laatst groepsdiner met de groep. Morgen vertrekken we met 12 + Chris terug naar huis. Er zijn 6 lucky ones met een verlenging. Omdat we pas laat op de dag vliegen, 18.40 uur, hebben we tot 15.00 uur nog om ons hier te vermaken. Gaat beslist lukken.

Je kunt weer een heerlijke ontdekkingsreis in een prachtig land aan je grote verzameling toevoegen. Door het boeiende dagboekverslag en de indrukwekkende foto's was het voor mij hier iedere vroege ochtend genieten geblazen met je avonturen van de vorige dag. Nu nog één dagje in Cartagena de warmte (letterlijk en figuurlijk!) tot je nemen. Voorspoedige terugvlucht toegewenst!

Jan Willem 2019-03-07 06:10:04

Colombia zit er bijna voor je op.Wat heb je ons een mooi en vrolijk land laten zien Geweldig.Goede reis huiswaarts

Riet van Munster 2019-03-07 08:46:03

Een prettige laatste dag en een hele goede terugvlucht lieverd. Het is uit je verhaaltjes overduidelijk dat je reis geweldig was, Colombia is een prachtig divers land. Lieve groet, Ellen en familie

Ellen 2019-03-07 14:12:02

Lieve schat. een goede reis naar nederland.Bedankt voor de mooie verhalen .Liefs mam