Thelma & Louise op de Azoren

Portugal, Ponta Delgada (São Pedro)

De 1e volle dag op São Miguel zit er bijna op. Even tijd voor een verhaaltje over onze belevenissen tot nu toe.

Gisteren kwamen we aan, na een vlucht van 4,5 uur met Tuifly zonder noemenswaardige vertraging. Bij de autoverhuur was het even wachten want de meeste mensen huren hier een auto.
Na onze gegevens genoteerd te hebben werden we naar de parkeerplaats verwezen waar onze grijs/blauwe Hyundai i20 klaar staat.

Het is een kort ritje naar het hotel in Ponta Delgada. Het heeft een wat zakelijke uitstraling maar de kamer is prima, lekker ruim met twee grote tweepersoonsbedden.
De restaurants gaan hier in Portugal allemaal wat later open, meestal vanaf 19 uur. De eerste waar we naar toe lopen bestaat al niet meer, Google maps is niet echt bijgewerkt. We gaan naar binnen bij restaurant Sao Pedro waar de eigenaar ons eerst vraagt naar een reservering maar vervolgens mogen we gaan zitten waar we willen. We kiezen beide de Mestre Dias, een steak met locale Sao Jorge kaas, paprika en gebakken aardappelschijfjes. Het was super lekker, ben niet zo'n steak eter maar echt deze gaat in de boeken. Zie eerste foto, ergens onder de kaas ligt ie...

We lopen hier in Portugal 2 uur achter, dus na het eten waren we al snel gaar. Nederlandse tijd 23 uur gaan we slapen, Portugese tijd 21 uur....eh...jullie snappen het al. Om 5 uur zondagochtend klaar wakker.
Gelukkig kan je vanaf 6.30 uur ontbijten.
Een uitgebreid buffet en we zijn niet de enigen.
Terug op de kamer even bekeken wat we gaan doen vandaag. We hebben een paar webcams ontdekt en wijzigen ons eerste plan omdat we op die plek alleen mist zien.
Met het weer, kan zo drie seizoenen op 1 dag zijn, moet je hier goed rekening houden.

Om 8.10 uur rijden we Ponta Delgada uit, pluk de dag!
Het is rustig op de wegen, duh..is ook nog vroeg...o prachtig al die hortensias langs de wegen (fotootje uit de auto). De in Nederland gekochte plattegrond is fijn, 1 cm is 500 meter dus goed gedetailleerd. Op een uitzichtpunt eerst even een foto van de auto genomen.
Het is behalve uitkijkpunt ook nog een picknickplaats, barbecueplek en gymnastiekplek. Leonie gooit haar heupen los, hihi.
Er zijn meer koeien dan mensen op de Azoren, we zijn nog niet met de auto in een kudde beland. Lijkt me wel grappig.

Het Lagoa de Fogo meer kunnen we door de mist niet zien, we moeten bergen over en de mist blijft erachter hangen.
Er is nog veel vulkanisch activiteit en dat uit zich door een aantal warm water bronnen.
We bezoeken Caldeira Velha, hier komt het warme water boven de grond en een paar baden zijn er waar je heerlijk in kunt zitten. Net een warm bad, zo bijzonder dat de natuur dit doet. Er is ook een poel met kokend water, natuurlijk niet toegankelijk en je ruikt de zwavel.
Er zijn kleedhokjes en de zwemspullen hadden we mee dus we nemen een duik. Hele leuke ervaring.

Hierna rijden we door en zijn nu bovenaan het eiland, Ponta Delgada ligt onderaan. Heel erg groot is het niet, van boven naar beneden ongeveer 16 km. Slingerend over bergweggetjes lijkt het meer.
Op São Miguel is ook de enige thee plantage van Europa te vinden. Een snelle reactie, fotoshop voor de theestruiken netjes op een rij. Er volgen nog wat mooie uitzichtpunten op het Lagoa de Furnas en omstreken. Hier is ook nog vulkanische activiteit waarneembaar maar we rijden een andere kant op, we hebben nog meer dagen dus komt later goed.

We besluiten terug te gaan richting stad, Ponta Delgada. De auto zetten we in de garage onder ons hotel en te voet gaan we de stad verkennen. Eerst richting de haven, waar wat restaurantjes zijn. Bij de eerste tent worden we vergeten...na een half uur en nog geeneens een besteld drankje voor ons neus laat staan de bestelde lunch zijn we het zat. Op onze klandizie zitten ze blijkbaar niet te wachten. We staan op en lopen weg. Inmiddels is het 15 uur dus de grote trek is er inmiddels na het vroege ontbijt.

Nadat de honger is gestild met een whopper burger verkennen we de stad.
Er zijn een paar prachtige parken. Vooral de rubberboom en vijgenboom met de enorme wortels boven de grond zijn heel mooi. We gaan er maar even bijstaan dan zie je hoe groot ze zijn. Er zijn ook een paar grotten en gangen waar je door kunt, past net zonder te bukken. Als ik ineens pieppieppiep naast mijn oor hoor, o brrr, was dat een vleermuis?
De tuinen zijn beide ergens in de 18e eeuw aangelegd. In eentje staat nog een borstbeeld van een blijkbaar beroemde bezoeker in 1901. Om zijn hoofd zitten een groot aantal spinnenwebben, is ook wel heel lang geleden natuurlijk. In de laatste tuin is ook nog een kapel, ziet er aan de buitenkant niet uit maar van binnen wel mooi.

We lopen ook nog even over een begraafplaats. Veel huisjes, monumenten boven de grond. Sommige huisjes hebben gordijntjes voor de glazen deur en als we een blik naar binnen werpen zien we tot onze verbazing de doodskisten staan. Meestal vergezeld met een tafeltje met wat foto's en nepbloemen.

We wandelen terug naar het hotel. Even opfrissen voor het eten. Een restaurant hadden we gisteren al uitgezocht. We gaan voor de lokale bloedworst met ananas en een salade met brood. De bloedworst is warm, lekker hoor.

Een lange maar welbestede dag vandaag.

Wat een enig verslag en ik ben d'r bij dus zo veel leuker om te lezen 😊😎

Leonie 2019-08-25 23:32:27

Heel veel plezier lieverd, heb je verdiend. Lekker lezen alsof ik erbij ben. Lieve groet, Ellen

Ellen 2019-08-26 00:00:35

GOED VER

2019-08-26 07:22:02

Mooi verslag,Fijne dag en veel gezien.Ook weer schitterende foto s.Geniet er van.Hier erg warm, 30 gr vandaag ook nog.ook mooie auto.Heel prettige vakantie,de kop is er af.Liefs mam.

Rie.Brouwer 2019-08-26 07:33:27

Wat een bijzondere bestemming. Benieuwd naar je volgende verhalen. Veel plezier!

Dick Kruiswijk 2019-08-26 07:34:10

Het is wel Portugal maar dan verder. En er volgen nog meer eilanden hoorde ik. Mooie bestemming weer! Lees en reis zeer graag weer mee. Prettige vakantie. X van Anniek

Anniek 2019-08-26 08:16:29

Weer er op uit.Mooi verslag.Veel plezier

Riet van munster 2019-08-26 09:26:14

De bomen vind ik prachtig, majestueus!! Geniet van deze tijd en neem het er van!

Henny 2019-08-26 09:36:46

Wauw, wat een mooie natuur. Leuk om je weer te volgen.

Joke 2019-08-26 11:10:32

Het lijkt weer net of ik er zelf bij ben, de foto’ helpen voor beeldvorming. Geniet er maar lekker van Thelma en Louise!

Annie 2019-08-26 19:35:33

Het eerste verslag gelezen mooi en leuke fotos