Wild Atlantic Way

Ierland, County Kerry

Inmiddels zit ik in Killarney, in een landhuis omgetoverd tot Guesthouse waar wij bijna alle kamers hebben bezet.
De route hierheen was geweldig mooi.
We hebben een stuk van de Wild Atlantic Way gereden.

Ierland bestaat uit 32 graafschappen, de eerste overnachting was in graafschap Wicklow, daarna in graafschap Kilkenny, graafschap Cork en nu in graafschap Kerry.

De koffiestop was in een gezellig plaatsje Clonakilty. Komt me bekend voor...Ja ik heb gisteren een hamburger gefotografeerd waarop die plaatsnaam stond (zie eerdere foto).Blijkt dat hier de grootste black en white pudding fabriek van Ierland staat. Jeroen heeft ook meteen een verhaal paraat over een bekende inwoner. Hij is overleden in 2003 maar heeft hier het grootste deel van zijn leven doorgebracht (had een vaste plek in een bar waar hij zowat woonde en waar nu nog memorabilia van hem is tentoongesteld). Ik heb het over de bassist van de Jimi Hendrix Experience: Noel Redding. Die is verliefd geworden op een meisje uit Clonakilty en hier nooit meer weg gegaan.
Ursula en ik nemen een warme chocolademelk en een taartje ter ere van haar verjaardag.

We vervolgen onze weg en stoppen bij de steencirkel van Drombeg. Heeft toch iets fascinerends, zo'n kring met 17 grote stenen. Door de stand van de zon ten opzichte van de stenen werd de oogsttijd gemeten. Er zijn ook menselijke resten gevonden ter plekke in de vorm van crematieresten. Het uitzicht is hier ook weer prachtig.

Jeroen heeft een bootje geregeld naar Garnish Island. Hier is een prachtige tuin aangelegd en het is zo beschut gelegen dat het eiland een eigen micro klimaat heeft. Het is er de tijd van de veel rododendrons, prachtig! Op weg naar het eiland passeren we nog een groepje zeehonden. Het is net of ze naar ons zwaaien😀 De tuin is prachtig aangelegd en het uitzicht geweldig mooi. Ik zet de jarige job even op de foto en ik word achtervolgd door een roodborstje.
Ursula heeft een app op haar telefoon waarbij je meteen kan zien hoe de plant heet, grappig om van bloem naar bloem te gaan.

Chauffeur Johnny was ook meegevaren naar het eiland en loopt net zo enthousiast foto's te maken als wij. We treffen het ook met deze man. Hij geeft ook aan Jeroen suggesties voor een andere weg soms die net wat mooier is.
Zo nemen we de Healy Pass over de Caha bergen, wat een mooi gebied zeg!!
Jeroen vertelt duidelijk over het onstaan van deze granieten bergen, heel interessant en een uniek gebied. Het kalksteen wat meestal op het graniet ligt is hier in de ijstijd verdwenen en het graniet is omhoog gestuwd en bloot komen te liggen. De bus moet uitkijken voor enkele zelfmoordschapen die rustig een stap opzij vanaf de berm op het smalle asfaltweggetje doen.

Aan het eind van de middag bereiken we Killarney waar Johnny zo vriendelijk is om ons nog 's avonds naar het centrum te rijden in de bus. In groepjes zwermen we uit op zoek naar een eetadres. Het is zaterdag dus druk in alle eettentjes. Wel een lekker adres gevonden en na het eten gaan we nog wat drinken in een pub waar live muziek komt. We zijn de avond in Kilkenny verwend blijkt wel, die gasten waren veel beter bij stem en brachten zo veel sfeer en interactie met hun publiek. Hier zijn de muzikanten veel beter maar toch... Met een taxibusje laten we ons met z'n vijf afzetten bij het Guesthouse, we komen toevallig net op tijd binnen voor de puntentelling van het songfestival.

We zetten de tv in de lounge aan en pakken nog wat te drinken. Jeetje wat spannend zeg, na een half uur volgt een volgend groepje reisgenoten. Ook daar blijven een paar van zitten bij ons. Spanning oeioeioei...
Haha het hele Guesthouse heeft vast gehoord dat Nederland heeft gewonnen.

Dat was zeker en vast enorm spannend. Al weken horen dat je favoriet bent daar moet u dan ook mee om kunnen gaan en het waarmaken. In België is ook hard gejuicht. Prachtig land bezoek je weer Annemarie, je weet ze goed uit te kiezen. Volgen je op de voet😀lieve groeten, Ellen en familie

El 2019-05-19 07:19:11

Wat een mooi land .Mooie fotoos Wat kan je allemaal mooi verwoorden.Op naar de volgende dag.Kijk er naar uit

Riet van Munster 2019-05-19 08:29:49

Veel is mooi maar die steencirkel...…….grandioos! Even daar stil staan en alles op je af laten komen, geweldig! Het is genieten van de natuur en de geschiedenis van het land.

Henny 2019-05-19 09:26:37

Hoi Annemarie, wat leuk zo’n gedetailleerd verslag. we zijn met je mee op reis.👌🙂

Joke 2019-05-19 11:26:50

Oei oei,Wat een mooie reis Prachtige natuur,schitterende kleuren,en dan de foto s die je maakt voor de thuisblijvers,geweldig!!Je kan nog 1 week genieten,dus veel plezier nog.Ben ruim 1 uur bij Lizzy geweest.Ze maakt het goed.Kus Mam