Twee volle dagen op pad

Verenigde Staten, New York

Gisteren stond downtown, met name het gebied van het World Trade Centrum op het programma gezet.
We wilden erg graag het One World Observatory op, de enorme wolkenkrabber die in de plaats van de neergestorte Twin Towers is gekomen.
Voor dit uitkijkpunt krijg je na aankoop van je ticket een tijdslot. Zodoende was er tijd eerst het 9/11 monument te bekijken.

De twee waterbassins met stromend water zijn op de oorspronkelijke plekken van de twee torens gebouwd. In de rand om de bassins staan de namen van alle mensen die zijn omgekomen bij de aanslagen. Bij degene wiens het de geboortedag is wordt een witte roos gezet. Het is een indrukwekkend monument.
Het Oculus heeft de vorm van een witte vredes duif en is een groot winkelcentrum met metro en trein station.

Op de afgesproken tijd staan we weer bij The One. Een lift brengt ons naar verdieping 102 in 45 seconden. Op de wanden in de lift is een film geprojecteerd, je ziet hoe Manhattan van een ruig landschap, dan boeren bedrijfjes, een stadje met laagbouw verandert in de metropool met wolkenkrabbers.
Eenmaal boven een korte film met New York beelden en dan gaat de wand omhoog waarop die is te zien en dan zie je pas hoe hoog je staat. Waanzinnig!

Je kan natuurlijk helemaal in een rondje lopen. Het Vrijheidsbeeld en Ellis Island lijken zo klein. Het uitzicht naar het midden van Manhattan is een klein beetje heiig maar het Empire State Building met zijn naald op het dak herken je direct.

Omdat er aan het einde van de middag regen is voorspeld hebben we het bezoek aan het 9/11 museum dan gepland.
Eerst dachten we nog op gehuurde fietsen over de Brooklyn Bridge te gaan en een stukje van Brooklyn te bekijken.
Helaas bleek de fietsverhuur alleen in het weekend dus zijn we gaan lopen.
Er kwam een donkere lucht aan en twee uur eerder dan was gezegd ging het regenen, en niet zo zachtjes.
Eenmaal aan de overkant van de brug hebben we eigenlijk direct een metro terug genomen.

Later op de middag dus het museum, daar blijft het kippenvel op je armen. Wat waren die aanslagen toch een verschrikking. Het museum is onder de grond en je ziet de funderingen van de Twin Towers. Erboven de onderkant van de waterbassins. Veel foto's, films, geluidsopnames, spulletjes die later in het puin gevonden zijn. Vooral geluidsopnames raken me, een vrouw die uit één van de gekaapte vliegtuigen een voicemail ingesproken heeft, een man die vanuit een Twin Tower naar huis belt en het niet heeft gered.
Het komt allemaal erg bij je binnen.

De aandelenbeurs en het beeld van het dappere meisje (fearless girl, power vrouw) moeten natuurlijk ook even op de foto.
Na wat Mexicaanse hapjes gaan we terug naar het hotel.

Vandaag was een mooie dag ook qua weer. Geen regen gehad.
Uptown New York ging het worden.
Eerst naar een uitkijkpunt, Top of the Rock.
Op de 70e verdieping op de Rockefeller Plaza en ook twee daaronder sta je in de buitenlucht. Het uitzicht naar alle kanten is heel mooi. Riant uitzicht op het Empire State en daarachter The One. Aan de andere kant de groene oase van het Central Park.
Ik heb nog even wat foto's bekeken van 7 jaar geleden, mijn laatste stedentrip naar New York. Er zijn heel veel wolkenkrabbers bijgekomen!!! Dat bouwen in Manhattan gaat maar door, dacht al dat ik gek was omdat ik zoveel niet herkende.

Na het Rockefeller Centrum, St.Patricks Catedral en de Lego Winkel melden we ons bij de Radio City music Hall voor een tour achter de schermen. Ontzettend leuk hier een kijkje te nemen en we troffen het met de gids de enthousiast zijn verhaal afstak, was alsof hij alles zelf had meegemaakt. De radio city music hall stamt al uit 1932.
Rockefeller was de bedenker van deze Radio City Music Hall, de danseressen (Rockettes) zijn wereldberoemd. We hebben ook nog een meeting gehad met eentje. Zij deed het al 20 jaar, was daarnaast ballerina.
Ieder jaar moet je er weer auditie voor doen, keihard werken, zes dagen per weer trainen. Uitvoeringen soms wel 4 per dag. De kerstshows schijnen heel spectaculair te zijn. In de trapportalen hangen veel foto's van artiesten die hier optraden, je kan bijna zeggen wie niet. En o ja, de toiletten zijn helemaal terug in de oude staat, ze werken wel gelukkig. Zelfs op de bovenste rij van het bovenste balkon is je uitzicht en het geluid prima.

Na de lunch huren we fietsen (andere fietsverhuur dan gisteren) en hebben we zo'n 15 km gefietst in het Central Park. Kon ook met gids maar we hebben zelf ons weg gezocht en gevonden.

Tot slot bij Times Square nog wat gewinkeld en de laatste foto is van de bibliotheek. Had daar nog graag even binnen gekeken maar hij was al gesloten.
Het waren lange volle dagen in New York die we volop hebben benut.
Morgen gaat de reis verder naar het westen, met de trein naar Philadelphia.

Woorden en beelden schieten opnieuw te kort om een verblijf in deze onvergelijkbare metropool te beschrijven. Super in het kwadraat!

Jan Willem 2023-06-16 06:03:59

Wat een drukke emotionele dagen

Riet Van Munster 2023-06-16 08:17:18

Indrukwekkend verslag Annemarie.

Dick 2023-06-16 08:38:59

Zoals Dick al reageerde, Indrukwekkend verslag !!!!