Niets te klagen

Israël, Jerusalem

Een topdag heb ik vandaag weer gehad. De hele dag hebben we doorgebracht in de oude binnenstad van Jeruzalem. Op 1 vierkante ommuurde kilometer is hier zoveel te zien.

We beginnen met een busritje naar de Olijfberg voor een schitterend uitzicht op de oude stad. Dit plaatje is wat je altijd ziet als ze het hebben in de wereld over Israël. Dit uitzicht en die goudkleurige rotskoepel die zo in het oog springt.
Er staat een flinke wind, heb flink wat laagjes over elkaar aan. De regen kwam ook maar we hebben er weinig last van gehad. Totaal misschien 10 minuutjes met m'n pluutje gelopen.
Inez wijst ons vanaf de olijfberg verschillende dingen aan. O.a. Gethsemane waar we de basiliek van de doodsangst (ook wel de kerk van alle naties, heel veel landen hebben meebetaald aan de bouw van deze kerk) bekijken. De mozaïeken binnenin aan de muren, op de vloer en aan het plafond zijn prachtig. In de tuin natuurlijk olijfbomen, volgens het verhaal bad Jezus in de tuin met olijven de avond voordat hij werd gearresteerd.

De oude stad heeft een stadsmuur waarin 8 poorten zijn gemaakt. Binnen de muren is de stad verdeeld in 4 wijken: de christelijke wijk, de moslimwijk, de Armeense wijk en de Joodse wijk. Wij nemen de Mestpoort die toegang geeft tot de westelijke muur (de klaagmuur), de plaza en de tempelberg.
De tempelberg is een heilige plaats voor moslims en Joden die elkaar de plaats dus betwisten. De huidige politieke situatie is nu zo dat het verboden is voor Joden de tempelberg te betreden.
Op de tempelberg staat de goudkleurige rotskoepel op de plaats waar Abraham bereid was zijn zoon Isaak te offeren, waar David een altaar oprichtte en waar koning Salomo in 950 voor Chr. De eerste tempel bouwde. Er zijn beperkte bezoektijden voor ons niet-moslims. Ook mag je geen bijbel of duidelijk kenmerkende sieraden dragen zoals een kruisje. Ons programma geeft ons geen tijd verder een daadwerkelijk bezoek aan de tempelberg te brengen.
Wel is er tijd om de klaagmuur te bekijken. Mannen en vrouwen staan apart tegen de muur te bidden/klagen/stoppen briefjes tussen de voegen van de stenen. Waarom dat is op deze plaats?
Deze muur is het dichtste bij het heiligste dat ze kunnen bereiken aangezien ze niet de tempelberg op mogen.
De mannen en vrouwen staan op aparte plekken, bij de vrouwen is het druk, bij de mannen die ook nog een meer ruimte hebben is het niet druk...zeker minder klaagzangen bij de mannen of zij laten het aan de vrouwen over...

Samen met Inez en de groep lopen we door de verschillende wijken. Een van de beroemdste wandelingen die je er kunt maken is ongetwijfeld de tocht langs de kruiswegstaties van de lijdensweg van Jezus, langs de via dolorosa. De tocht begint vanaf de plek waar Jezus werd ondervraagd en de doornenkroon opkreeg en het kruis moest voortslepen en eindigt in de heilige grafkerk. In de kerk zijn de plekken waar hij werd gekruisigd en uiteindelijk de grot waarin hij eenmaal overleden werd gelegd. Een pelgrimparadíjs hier, wat een drukte. Maar wederom indrukwekkend.

Na de lunch, falafel hmmm, krijgen we wat vrije tijd. Ongeveer een uurtje. Ik loop eerst met een paar anderen mee maar ben ze al snel kwijt als zij bij ieder winkeltje blijven staan. En loop je in je eentje dan word je aangesproken. Maar altijd op vriendelijke manieren, ik had ook een Israëlische penvriend kunnen krijgen (een winkelier wilde me z'n businesskaartje geven om dan te corresponderen...ik heb bedankt voor zijn interesse).
Nadat we allen tezamen zijn gekomen vervolgen we samen met Inez de tour door de verschillende wijken. Enkele oude opgravingen zijn nog interessant om te zien.
Om 4.45 uur pikt chauffeur Michel ons met de bus weer op.
In de bus staat de verwarming aan, binnen korte tijd heb ik (en met mij vele anderen) een kop als een boei. Ik gloei helemaal van zo'n hele dag in de buitenlucht.

We nemen afscheid van Inez, dit keer voorgoed. Door omstandigheden moet zij helaas ons verlaten, ze kon het niet annuleren zei ze hoe ze het ook geprobeerd had (geen verdere details maar misschien ging het voor een oproep in een ziekenhuis o.i.d.) Ze heeft een hele goede college bereid gevonden onze groep over te nemen. Hij heet Patrick en ik heb hem al opgezocht op het internet. Hij wordt de hemel zo'n beetje ingeprezen dus ik heb er alle vertrouwen in.

Het avondeten-buffet is zozo, is ben een beetje klaar met de buffetten...Zit wel weer gezellig met twee oude heren Herman en Kees te babbelen.

Morgen brengen we de dag buiten Jeruzalem door maar we slapen hier nog wel weer een nacht.

Wat superfijn mam dat u Lizzy heeft kunnen aanraken, ben weer trots hoor op m'n schat. En lief van u dat u anderhalf uur bij haar gaat zitten.

Zal wel vermoeiend zijn geweest om de hele dag door de stad te dwalen. Een stad waar zoveel mensen en religie op een kluitje wonen in 'vrede'. De politieke situatie zal altijd een kruidvat blijven in ieder geval zolang wij leven vrees ik. Je kan een speciaal vinkje (de V van vrede of victorie) zetten achter dit land op jouw lijstje. Anniek is alweer van alles aan het verzamelen over Israël, grappig dat jij op reis bent en zij ons telkens dingen laat zien op het internet. Lieve groeten, ook van papa, Ellen en Richàrd

Ellen 2016-02-24 04:51:54

Tof :-) die klaagmuur! Toffe reis verder, X van Rosalie

Rosalie 2016-02-24 06:20:12

Wat een reis en wat prachtig om dit - wat voor mij alleen uit de boeken en vertellingen bekend is - met eigen ogen te zien. Zelfs mij spreekt deze onderneming voor 200% aan!

Henny 2016-02-24 09:00:39

Wat zie je weer een mooie dingen.Je verhaal doet het natuurlijk ook voor de lezers heel goed.ben bij ingrid geweest, ben erg mooi.gisteravond weer lang bij lizzy geweest.Ze vind het fijn, kon haar zelfs borstelen.Ik vond het naar om weg te gaan.De groeten van pap,Vandaag komt J.W eten,Hij moet morgen langer werken.Lieve groet en kus van mam.xxx

Rie Brouwer 2016-02-24 11:26:23

Ik ben druk met jou, ben nu voor de zoveelste keer deze week hier om je verhalen te lezen op internet. Er wordt gelachen als ik binnenkom, Jef wil weer van de laptop gebruik maken zeker? Veel bekende namen lees ik in je stuk, een heel belangrijke stad ook Jeruzalem. Zie dat België ook weer mee leest, de hele familie is weer op de hoogte. Heerlijk genieten schatteke. X je Jef