Moby Dick

Portugal, Horta

Het eten gisteravond was zeer geslaagd. We werden door een oud manneke, beslist al heel ver de pensioenleeftijd voorbij, ontvangen. Hij toonde ons het buffet, noemde op in een Portugees-Engelse mix wat het was. Voor 7 euro per persoon mag je je vol eten van het buffet, en ga je voor het dessertbuffet dan kost dat 2,50 euro extra. Ik kwam recensies tegen op het internet van 5 jaar geleden en toen was de prijs ook al zo. Het smaakte prima, gewoon simpel maar lekker gekruid. Gaan we zeker nog 1x heen. Voor de rekening kwam hij met z'n computer aan (een balpen, werd gewoon op het papieren tafelkleed geschreven).

Daarna zijn we nog langs de aanlegsteigers gewandeld waar alle boten die hier aanmeren en vertrekken een eigen logo/signatuur schilderen. Leuk om te bekijken. Enkele Nederlanders gespot.

Vandaag was weer een dag waarbij we de auto hebben laten staan. Om 9 uur begon de walvis-excursie.
Het inleidende praatje werd even snel gedaan want de dieren waren al gespot.
Eerst moesten er nog twee personen aan de overkant van het eiland Pico worden opgehaald. Hun eerder geboekte toer was gecanceld ivm slecht weer.
We zaten met een man of 14 in een zodiak rubberboot. Met 7 personen achter elkaar alsof je op een paard zat, tussen je benen een met nepleer beklede zitting met een paar rugleuningen.

De zeeziekte pilletjes doen hun werk want we zijn niet beroerd geworden. We hebben twee walvissen gezien, in de verte... Eerst een vrouwtje, een potvis, en daar zagen we de staart van toen ze onderdook. Heel veel later een mannetje, ook een potvis die wel 16 meter lang kan worden. We zien ze beide een paar keer spuitend ademen maar op de foto's zie je het niet. Te ver weg en als ze zegt er lag een rots in het water op de foto geloof je dat ook. Helaas hebben we geen dolfijnen gezien. De maritiem bioloog zei dat ze de mensen echt uit de weg gaan. Wel zien we nog een zeeschildpad maar die heeft onze boot ook in de gaten en duikt onder. Al met al zijn we zeker 3,5 uur op het water geweest. Heel veel wachten, met sonar wordt er onder water geluisterd en wachten op de spotter op het vasteland.
Als extraatje vaarden we nog langs een rots die uitsteekt van Faial. Ook de rotsen voor Pico zijn overblijfselen van oude vulkanen. Ze denken dat de eilanden heel lang geleden aan elkaar hebben gezeten.
Leonie vond de excursie teleurstellend, het wachten vond ze maar niets. Ik ben wat milder, jammer dat er niet meer dieren waren maar vond het toch heel gaaf. Zoals gezegd foto's heb ik niet voor op het blog van de gespotte potvissen.

De middag hebben we weer aan het zwembad doorgebracht. Ik bleef trouw onder de parasol aangezien ik gisteren teveel rood geworden ben. Voor het avondeten zijn we naar een pizzeria gegaan, 4 soorten in 1 pizza. 😋
Pico was trouwens goed zichtbaar vandaag, de avondfoto's met een paar zeilboten zijn heel mooi. En we zijn content met onze kamer aan de achterkant. Gisteren hebben we ook nog lekker van het avondzonnetje genoten. Bedden liggen ook goed.
Morgen gaan we weer met de auto op stap.

Wat bijzonder, die logos op de kade. Nog nooit eerder gezien of van gehoord. Zijn daar straatkunstenaars voor die ze maken? Denk niet dat de gemiddelde zeebonk zo creatief is. Wilde dieren spotten is vooral wachten idd. We zijn ooit wilde paarden in de Camargue gaan zoeken. Dat bleek een oude knol op een afgezet landje te zijn die een baal hooi werd gebracht. Maar wel lekker een stukje gevaren en van de omgeving genoten. Het is maar hoe je ernaar kijkt. Fijne dag!

Dick Kruiswijk 2019-08-30 07:00:07

Ja, wanneer je iets bijzonders wilt zien dan is het soms "even wachten" maar toch de moeite waard. Geen walvis dichtbij maar andere interessante dingen dan wél weer. Ook mooi meegenomen! Rotsen: prachtig. Wat trouwens aan eten door jullie naar binnen wordt gewerkt is ook niet slecht!

Henny 2019-08-30 09:33:28

mijn zoetje! Mooie plaatsen doen jullie aan. Deze plek is voor de zeevaarders dé plaats om aan te doen. Dieren spotten is geduld hebben, maar geduld is wel beloond al was het van verre. Rust nemen is ook prettig. Dikke XXX je Jef

Jv 2019-08-30 09:43:57

Geweldig om de zeedieren te zien.Wat is het eten goedkoop.Mooie plaatjes geschoten.

Riet van munster 2019-08-30 10:35:32

Hoi Annemarie, Het is weer erg leuk om te lezen wat jullie beleven op reis. Inderdaad alsof je er bij bent. Bijzondere eilanden zijn het! Herken ook het een en ander😎 Veel plezier nog!!

Greta 2019-08-30 18:26:58

Jammer,dat jullie die grote walvissen en of andere grote vissen niet dichtbij hebben gezien.zoiets kan je niet dwingen.Maar gelukkig niet zeeziek,Het eten ziet er erg lekker uit.nog fijne dagen MAM