Bruisend Höfn...

IJsland, Höfn

Een dag rustig aan gedaan in Höfn en omgeving. Omdat gisteren alles gesmeerd ging en dan vooral qua weer konden we vandaag ons gemak ervan nemen.
Als de gletsjermeren en Diamond Beach verregend waren geweest konden we vanaf hier er nog naar terug gaan als het weer vandaag beter was geweest. Gisteren was perfect, dus niet nodig.
Er is vandaag vooral heel veel wind, en die is koud. De laagjes kleding over elkaar werken goed isolerend.
Gisteren spotten we nog op een parkeerplek bij de gletsjers een Amerikaanse toeriste gekleed in een minirok met panty, waarop Leonie uitriep: zo! Die is goed gekleed voor IJsland!!!
(Vandaag had ze er uit gewaaid).

Er zijn een paar dingen in de buurt die we willen bekijken. En ook het eerste item op de lijst van morgen, de vuurtoren bij Hvalnes, pakken we alvast mee. Dan kunnen we daar morgen zo voorbij rijden.
De weersvoorspellingen voor morgen zijn niet zo goed dus beter om daar nu met droog weer te staan dan morgen in de regen. Het is 45 minuten rijden naar de vuurtoren.
Dit stuk van de kustroute is absoluut geen straf om 2x te rijden.
De oranje vuurtoren stamt uit 1954. We proberen een foto uit in de zijspiegel van de auto, even manoeuvreren en dan een leuk resultaat.

Weer terug richting Höfn rijden we weer langs een enorme groep witte ganzen...of zijn het toch zwanen.
Even googelen en het blijken wilde zwanen te zijn, zij broeden hier op IJsland.

We nemen een kijkje op het schiereiland Stokksnes vlakbij Höfn. Vestrahorn heeft
steile kliffen die oprijzen aan de rand van een lagune, met pieken tot 454 meter hoog. Het zwarte zandstrand met de golven ervoor, de wolken die op de toppen hangen....het maakt hier niet uit wat voor weer het is want deze bergen zijn altijd imposant.
Op het schiereiland, aan het einde van de weg, ligt een NAVO-radarstation. Mag je niet komen.
Het kleine stuk F-road (onverharde weg) naar ringweg 1 (die we grotendeels volgen) schudt ons weer door elkaar.

Bij de benzinepomp naast het hotel tanken we de auto weer vol en na lunch op onze hotelkamer rijden we nog even Höfn in. Geen mens op straat, behalve een supermarkt en kapper zien we geen winkels en in de haven zijn de bootjes met gemak te tellen. Ons uitgezochte eetadres van vanavond zien we al snel.
Een bruisende stad is Höfn niet, toeristen komen hier vanwege de ligging langs de ringweg en de omgeving.
Eerst nog maar wat chillen op onze hotelkamer met Netflix.

Tegen etenstijd gaan we naar het tentje bij de haven, chili con carne met rijst en nacho's. Als extra touch hun eigen recept met chocolade eroverheen..beetje vreemd maar het smaakte prima.

Buiten het feit dat het mooi is om te lezen wat jullie allemaal zien, staat de temperatuur mij enorm aan. Echt een land voor mij! Maar voorlopig doe ik het met jouw verslagen, geweldig!