Monreale en Palermo

Italië, Agrigento

Vroeg op pad vandaag. We vertrekken om 8 uur uit ons hotel.
Aankomende in zo'n grote stad zie je direct weer het hectische autorijden hier in Italië. De verkeersregels zijn gelijk als die in Nederland maar de Italianen hebben toch een compleet eigen interpretatie van het autorijden.
Strepen van banen, verdrijvingsvlakken, zebrapaden...worden beschouwd als versiering van de weg. Waarom met z'n tweeën naast elkaar rijden tussen de strepen als je daar ook met drie of vier naast elkaar kunt rijden?
Parkeren is helemaal te gek voor woorden, op de meeste vreemde plekken zie je auto's geparkeerd staan. Vaak ook dubbel of gewoon op een verdrijvingsvlak. De belijning wordt in de stad ook niet bijgewerkt aangezien er toch geen nota van wordt genomen.

We halen onze locale gids op aan het begin van de stad Palermo. Ze heet Karin, woont al 34 jaar in Italië en heeft een dubbele nationaliteit: Italiaans en Belgisch.
Ze blijkt een heerlijke gids, weet alles goed te vertellen en uit te leggen. Haar betoog is doorspekt met rake gevatte opmerkingen, heerlijk!

We beginnen in het plaatsje Monreale. De kathedraal is gesticht door koning Willem 2 in 1174. De buitenkant is niet heel speciaal maar binnen valt echt je mond open. Wat prachtig!!
Ik heb over de hele wereld al heel wat kerken bekeken maar deze komt zeker in mijn top 3. De mozaïeken, gemaakt met bladgoud ingebakken, tonen ons Bijbelse verhalen, vanaf de schepping en ook van de tijd van Jezus. Karin wijst ons op verschillende afbeeldingen en vertelt erover. De kerk is net te lezen als een stripverhaal zegt ze. De Christus Pantocrator geeft zijn zegen, de reikwijdte van zijn handen is 13 meter.
De kathedraal is ook een benedictijnenklooster en de nabij gelegen kloostergang is ook oogstrelend. Dubbele pilaren met hele mooie bewerkte kapitelen (zie foto). Heel bijzonder ook dat de kloostergang nooit te lijden heeft gehad van aardbevingen. Die waren wel in dit gebied maar de bouw is zodanig stevig (met een stukje lood onder en bovenin, heel bzonder )dat alles keurig overeind blijft.
Na de bezichtiging hebben we wat tijd voor onszelf, om even van alles te bekomen aldus Karin 😉

Door naar Palermo dan. De Cappella Palatina is opgedragen aan St. Petrus. Een meesterwerk van Arabisch-Normandische kunst. Ook hier weer schitterende mozaïeken, iets beter behouden en scherper in tekening. Werkelijk beeldschoon. De kathedraal van Palermo is minder rijk versierd van binnen, ook hier weet Karin enkele verhalen over te vertellen.
De lunch is typisch Siciliaans. Een bord met verschillende gerechtjes, net tapas. Ook weer een arancini maar nu met een andere vulling en een kleiner formaat. Echt een succes deze lunch.
Inmiddels regent het, geluk dat het de ochtend droog was.
We moeten het hele eiland oversteken met onze bus voor ons volgend overnachtingsadres. Sicilië is trouwens qua oppervlakte te vergelijken met België.
Onze chauffeur rijdt verkeerd, een minder snelle weg maar wel eentje met mooiere uitzichten. Janny is een normale lijnbuschauffeur geweest en heeft recentelijk de overstap naar touringcar-chauffeur gemaakt. Hij is niet echt van het regeren is vooruitzien. We hebben ook al twee keer met hem getankt, dat is toch een puntje dat hij nog moet leren. Tanken moet hij doen als wij ergens iets bekijken en hij 'vrij' is. Verder een aardige man hoor daar niet van maar nog wel in een leerproces.

Het hotel ziet er ook weer keurig uit, de zon is er weer (voor even want het wordt 's avonds best al snel donker).

Wat een pracht en praal, heel erg mooi. Kan me voorstellen dat je bedenkt dat het één van de mooiste is ooit gezien. Het verkeer is zeker en vast beter om je door te laten geleiden door een chauffeur...eentje die de weg weet zou handig zijn. Ik volg je schatteke, XXX je Jef.

Jef 2016-09-09 22:31:27

Ach daar is weer een Belg met reislust, zo'n zigeunerin al 34 jaar elders. Maar voor jou even weer vertrouwd. Prachtige beelden hoor en lekker eten. Mooie reis verder. X Ellen

Ellen 2016-09-09 22:33:46

Mooi weergegeven Annemarie, de monumentale kathedraal van Monreale is prachtig en de mozaïeken wondermooi! Alleen daarin al 2200 kg goud verwerkt......., wat "verwerken" betreft: alles wat op jullie bord ligt is óók goed te verwerken, ziet er prima uit. Doe je best en geniet van nog veel mooie dagen.

Henny 2016-09-10 08:50:25

Weer fijn om te lezen,en schitterende foto,s.Het eten zal ook goed smaken.Ook met pap en poes is het goed.Hier ook mooi weer.Geniet er van daag dames.xx M

Rie Brouwer 2016-09-10 14:12:32

Mooie foto's. Fijn dat jullie zoveel moois zien.