Rock of Cashel

Ierland, Cork

Na een nachtje lekker slapen verlaten we Kilkenny alweer. We zetten koers naar de kust maar doen eerst nog het plaatsje Cashel aan.

Boven Cashel torent een 60 mtr hoge kalkrots waarop vanaf de 4e eeuw een kasteel stond van de koningen van Munster die vanaf deze plek regeerden tot 1100. Toen schonk de koning de rots aan de kerk die er een aartsbisdom vestigde.
Het kasteel is in de loop der tijd vervangen door een kathedraal en een Romaanse kerk. De kerk is van zandsteen, veel gemakkelijker te bewerken. Je ziet ook duidelijk dat door de kleur het verschil tussen de stenen.
Cormac's chapel is een van de oudste kerken in Ierland. Het oudste gebouw op de rots is de ronde toren (gisteren zagen we die ook al) naast de kathedraal. Er zijn veel graven met Keltische kruizen en hier lees ik ook weer veel jong gestorvenen.
Het dak van de kathedraal is compleet verwoest door een brand, bij deze bewuste brandstichting kwamen erg veel mensen om die kwamen schuilen voor het heersende geweld in de regio destijds.
De begraafplaats is nog steeds in gebruik maar er mogen geen nieuwe graven bijgemaakt worden. Alleen bijzettingen in bestaande graven wordt nog gedaan. Zo is het nu al bekend dat dit nog 2x gebeurd en dan is het klaar. Het uitzicht vanaf de rots is wijds, mooie ligging!
Na er een uur te hebben gekeken met de uitleg van een locale jongeman stappen we weer in onze bus.

Nu rijden we door naar de kust, naar het plaatsje Kinsale. We krijgen er tijd om te lunchen en in zo'n vissersplaatsje ga je dan natuurlijk voor Fish&chips. Met Joop en Willy en ook Jeroen die aanschuift laten Ursula en ik het ons goed smaken.
Jeroen heeft een boot geregeld dus we kiezen ook nog het ruime sop. Lekker op het bovendek (met een stem uit een luidspreker) bekijken we de omgeving. De ligging in een mooie baai en we varen langs langs het schiereiland Scilly waarop we fort Charles zien. Aan de andere kant op een landtong zien restjes van een burchtruïne.
Eenmaal weer aan land stelt Jeroen voor nog een stukje door het plaatsje te lopen.
Ze zijn hier van de kleurtjes, dus echt iets voor mij...huizen in alle kleuren van de regenboog hier.

Johnny rijdt ons naar Cork waar we inchecken in ons hotel, weer een mooie. Op mijn bed ligt een kussentje met de tekst : wil je vannacht met me slapen?
Grappig. Ook staan overal, bij de liften en in de lobby schalen met groene Granny Smiths....zelfs op de kamer nog eentje. Ze hebben zeker een dealtje met deze appel producent.
De stadswandeling later valt mij, en ik hoor anderen er ook over, wat tegen.
Ik vind het hier maar rommelig, grote delen zijn ook niet echt oud of bijzonder. Alleen de English Market, een overdekte markt, met slagerij en visboer is leuk om te zien.
Nee, maar goed dat we hier ook maar weer 1 nachtje verblijven.

Terwijl de rest van de groep een pub, of liever gezegd donker hol, in gaat verkiezen Marielle, Ron en ik ervoor, naar aanleiding van een tip van Jeroen, naar een gratis optreden te gaan van Ierse harpmuziek.
De locatie is heel erg leuk, op een kwartier lopen van ons hotel. Het is in Nano Nagle, een voormalig klooster en school complex met prachtige tuin en enkele gebouwen waaronder een erg leuk restaurant. Het plankje oogt niet alleen lekker maar is dat ook. Het concert is in de kapel, er moeten stoelen bij gesleept worden want het is een volle bak.
Akoestiek is natuurlijk prima in zo'n kerk.
Ik heb genoten van de muziek, eerst wat solo harp nummers en later met een viool en banjo erbij.

Mijn zoetje, fijn dat ik je net sprak. Ga nu ervoor zitten je verhaaltjes te lezen. Genieten van jouw reis. En je weet het, je Jef.

Jef 2019-05-18 08:19:21

Weer meegenieten van Ierland. Dan je wel

Riet van Munster 2019-05-18 08:45:31

Mooie beelden en verhalen Annemarie. Ierland zoals ik het me ook herinner. Die Keltische harp was in mijn jonge jaren heel populair. Alain Stivel - Renaissance de la harpe Celtique. Moet die LP nog ergens in een doos hebben. Aan het eten in Ierland heb ik niet zulke goede herinneringen. De mooiste biefstuk werd grijs gebakken en geserveerd met muntsaus. Lees in je berichten dat ze daar gelukkig de afgelopen twintig jaar aan gewerkt hebben. Veel plezier nog!

Dick 2019-05-18 15:29:53

Alain Stivel kan ik niet meer vinden op Spotify. Maar dit pingelt ook lekker weg. https://open.spotify.com/artist/6RlhNkVjc9pkY5s4OkmEZI?si=HT_yutiCSNaVKuG2BMYOYQ

Dick 2019-05-18 15:35:18

Weer mooie plaatjes.en veel gezien en gehoord.je hebt het wel naar je zin dacht ik ben vanmiddag met Dick G en Gerda naar Jan G en Magda geweest .Mooi huis en het was heel gezellig en leuk.Prachtig weer,en in de tuin gezeten,gegeten en gedronken,Geniet van je vakantie! kus van mam.