Glacier National Park

Verenigde Staten, Great Falls

En weer hebben we een prachtige dag achter ons! Omdat ik waarschijnlijk morgen ook weer aardig wat te melden heb nu alvast maar het verhaal van vandaag anders wordt het helemaal zo'n lange lap tekst. Kort van stof zijn is nu eenmaal niet mij sterkste kant ;-)

We zijn weer vroeg vertrokken. Bij ons hotel in Kalispell zat wel een ontbijt inbegrepen en daar konden we om 6 uur terecht. Prima, lekkere wafel gegeten.
Het Glacier National Park is ongeveer een half uur rijden dus we zijn er snel. Bij de ingang kopen we een kaartje, dit gaat per auto 25 dollar, maakt niet uit hoeveel mensen erin zitten.
Het park heeft twee klimaten doordat het precies op de grens van de twee continenten ligt. Dit kan je goed terugzien in het park, het maakt het afwisselend.
Het eerste deel is lager en bosrijk. Bij Lake McDonald hebben we prachtige foto's kunnen maken van het stille water en de overkant die perfect is gespiegeld. Het lijkt wel een kaleidoscoop, net gefotoshopt.

We volgen de going-to-the-sun-road en die gaat na het meer de hoogte in. Prachtige uitzichten, veel watervallen , heel veel weeping walls (huilende muren) waar het water overheen druipt. Bij de Logan pass, waar we eigenlijk een wandeling wilde maken en geen parkeerplaats te vinden helaas. Wat een auto's daar, blijkt achteraf dat aan de andere kant van het park bijna alle parkeerplekken niet toegankelijk zijn vanwege wegwerkzaamheden. De eerste plek om te parkeren was bij Logan Pass voor diegene die aan het oosten het park binnen kwamen.
Ik heb mooie foto's kunnen maken van de grijze marmotten. Mijn camerazoom totaal uit en ik dacht ik heb wat in beeld in knip maar gewoon. Kan ze op de foto nu pas goed bekijken. We hebben ook zelfs nog naast sneeuw gestaan. Hele stukken die toch in de palle zon liggen maar gewoon nog te dik zijn om te smelten.
De temperatuur vandaag liep flink op. Hier bij ons hotel in Great Falls, een stuk verder naar het oosten, is het 31 graden.

Omdat we het tweede deel van Glacier best snel door waren en bijna nergens meer konden stoppen besloten we het park uit te gaan en via een andere ingang meer zuidelijker het park weer in te gaan. Hier zijn drie meren, Lower Two Medicinelake, Two Medicinelake en Upper Two Medicinelake. De weg gaat er niet verder maar je kan er wel trails lopen. De weg erheen uit het Glacier park is al prachtig, wat een mooie uitzichten.
We zijn ook flink bloemen aan het fotograferen. Dat doet het altijd leuk in het fotoboek tussen alle landschappen en vergezichten.
Eerst kopen we nog een broodje voor de lunch, we delen het broodje, hoe neem je daar een hap van... er zit heel erg veel beleg op (twee soorten kaas, ham, kalkoen, bacon, rosbeef en sla) was erg lekker!
Bij de meren lopen we een leuke afwisselende korte trail en zien we ook nog een mooie waterval.

De weg het park uit naar ons overnachtingshotel in Great Falls is een lange weg, voornamelijk rechtuit. Hup de cruise controle aan en sturen maar.
We zien de temperatuur oplopen, morgen gaan we echt voor de korte broek!
Het hotel is de grootste welke we deze reis hebben. Ziet er netjes uit en omdat we geen zin hebben een restaurant te zoeken eten we in het hotel pasta en vooraf een broccolisoepje.

We gaan (weer) vroeg slapen, morgen willen we vroeg rijden. Het is nog zijn 3 uur en 3 kwartier naar het Yellowstonepark en daar willen we graag zoveel mogelijk tijd doorbrengen. Leonie ligt al gestrekt terwijl ik nog even dit verhaaltje afschrijf.
Morgen is het alweer vrijdag en heb ik alweer bijna twee weken vakantie, wat gaat de tijd toch snel, helemaal als je zo'n gave reis maakt.

Wat een geweldige reis en wat zien jullie prachtige plekken. Mooie foto's. Benieuwd naar jullie volgend verslag. Liefs Riet

riet van munster 2015-06-26 08:20:03

Prachtige foto van dat gespiegeld meer schatteke. Goede trip verder naar Yellowstone, daar blijf je fotograferen. Nog niet denken aan teruggaan hoor voorlopig nog vakantie. Pas op de luchthaven ga je naar huis. Lolm, dikke kussen je Jef.

Jef 2015-06-26 08:20:03

Wat een mooie foto s.En schitterend weer,dat is ook fijn.Nog een krappe week,en dan hopelijk veilig thuis.Lizzy maakt het goed.Pap nog steeds geen slang in de neus.vanmiddag weer kijken bij hem.Geniet nog!! liefs van mam.xxx

Rie Brouwer 2015-06-26 11:25:01

Wat een prachtige foto's. Veel plezier morgen in Yellowstone!

Natasja 2015-06-26 13:23:52

Net terug van de tuin en lees weer een prachtig en interessant verslag, ook de foto's zijn letterlijk en figuurlijk een plaatje. Al zijn er "al" twee weken om: niet aan denken maar geniet de overige dagen voor 1000% !

Henny 2015-06-26 20:13:48

Hoi , wat heerlijk om je verslagen te lezen. Ogen dicht en je bent er gewoon bij. Veel plezier verder!!