Hello Goodbye

Spanje, Málaga

De titel Andalusië dekt de lading niet meer want vandaag zijn we in een ander land geweest, jawel gewoon even overgestoken naar Engeland.
Brits overzees gebied heet het officieel, we zijn in Gibraltar geweest. God save the queen💂

Het is gemakkelijk de grens tussen Spanje en Gibraltar over te steken, lopend... Huurauto blijft in Spanje. Wel je paspoort laten zien en daar ben je dan. In het land van de rode telefooncellen en rode dubbeldekkers.

Gibraltar is in 1704 tijdens de Spaanse successieoorlog door een Engels-Nederlandse troepenmacht op Spanje veroverd. In 1713 is het onder de Vrede van Utrecht voor altijd overgedragen aan het koninkrijk Groot Brittannië.
Gibraltar heeft een oppervlakte van 6,8 km2 en er wonen 30.000 mensen. Een groot stuk van het land neemt de grote rots van Gibraltar in beslag.

En...in Engeland is het vaak slecht weer. Schijnt in Spanje de zon, boven Gibraltar hangt een wolk...maar daar blijft het bij.

Als je Gibraltar binnen komt moet je eerst de enige landingsbaan van het vliegveld oversteken. Maf hoor om daar te lopen...
Als er een vliegtuig komt of gaat (maar een paar keer per dag) gaan er slagbomen dicht en moet je even wachten. Over de Wnston Churchill avenue loop je naar Main Street.
Een drukke winkelstraat met ook veel pubs en echte Engels aandoende winkels.

Bij het gerechtshof is het druk met politie (bobby's) en we zien een aantal mensen met van die pruikjes. Blijkt wat te maken te hebben met de opening van het nieuwe seizoen van de rechtbank, de gouverneur zou langskomen. ..niet op gewacht verder want die kennen we toch niet.

We lopen naar de cable car, de kabelbaan. De 412 meter hoge rots bereik je in 6 minuten.
We worden er opgewacht door een prachtig uitzicht en door een groep berberapen. Beetje brutaal wel, eentje greep al snel naar de tas van Leonie.

Na aan alle kanten het uitzicht te hebben bekeken kan je een klein stukje buiten lopen door het gebied van de apen. Ooooo schattig die ukkies. Wel angstvallig je tas bewaken.

Na verloop van tijd willen we weer terug naar beneden. Ook bij de kabelbaan zitten de apen. Ze springen op de cabine die boven komt en lopen over de balustrades. We schuiven richting cabine om in te stappen als er eentje mij in het oog krijgt en bovenop me springt.
Tja ik ben wel een dierenvriend maar....🐒
Hij zit op mijn rugzak op mijn rug en met zijn voorpoten op mijn hoofd, heeft geen zin mij meteen te verlaten. De vriendelijke vriend is ook geen licht poppetje, weegt wel snel zo'n 15 kg. Ik blijf maar staan en doe niets....mijn handen omhoog doen om hem eraf te jagen durf ik niet uit angst dat hij bijt....
De man die de kabelbaan bedient zegt ksssst maar daar blijft het bij.
Sta je dan....Leonie bedacht: laat ik eerst een foto maken voor ik iets doe 😂😂
Na de foto gaf ze de aap een porretje, waarvoor hartelijk dank. (Correctie van Leonie: het porretje was een flinke zet😉)

Eenmaal beneden nemen we nog even een kijkje op een oude begraafplaats met militairen. Kopen een paar souvenirs en besluiten bij een pub te eten. Fish&chips, maar natuurlijk. Very nice!

We wandelen terug naar de grens en nemen nog wat laatste foto's. Die wolk is er nog steeds, met de zon erachter, ziet er raar uit op de foto.

Van de Costa de la Luz bereiken we de Costa del Sol (tingelingeling).
Behalve een stop voor een ijsje zijn we aan een stuk doorgereden naar Malaga.
O ja het kasteel bij Fuengirola (bezocht toen ik 6 jaar was) staat er nog maar is niet meer te herkennen. Hele stukken muur erbij, gerestaureerd en ervoor de weg erheen is een prachtig aangelegd park.

Ons laatste hotel ligt vlakbij de luchthaven, de stad Malaga gaan we verder niet meer in. Vanavond hier iets eten, auto is leeg en koffers inpakken.
Morgenochtend vliegen we terug naar Amsterdam en Eindhoven.

Bedankt voor het lezen en reageren op mijn verhaaltjes. Onze vakantie was weer een topper maar dat hebben jullie vast wel begrepen.

Groetjes en liefs
Annemarie en Leonie

Goede thuisreis naar Nederland! Je verhalen waren weer een genot om te lezen. Jullie hebben een prachtige vakantie gehad. Den aap is een stoute jongen, waar is de foto?? Ik spreek je snel, x je Jef

Jef 2017-09-29 21:34:40

Goede vlucht terug naar huis voor beiden. Ik griezel van het aap verhaal🙉 Dankjewel voor de verhaaltjes, wij genieten er zeer van. Lieve groet van allemaal, X Ellen

Ellen 2017-09-29 21:37:10

Kom gezond weer terug in Nederland, ik ga later genieten van je verhalen!

Henny 2017-09-30 10:27:40

ik heb genoten van jullie reis ver halen.