Een dag met een gaatje

Verenigde Staten, New York

Ja lieve mensen weten jullie wel wat voor dag het vandaag is hier in Amerika. Het is National Donut Day, treffen wij dat even dat we dit mee mogen maken 😜 vandaar de pakkende titel van dit verslag (donut, rond met een gaatje, je begrijpt me wel). Bij Dunkin donuts krijgen we een gratis donut bij aankoop van drinken.

De dag begint zoals voorspelt grijs en met miezerregen. Toch willen we het wagen om vandaag over de Brooklynbridge te wandelen tussen de regen door. We nemen de metro naar Brooklyn maar zien er dan toch maar vanaf omdat de wandeling snel een uur duurt en het toch wel erg nattig blijft. De Freedom toren is zelfs niet helemaal te zien door de mist. En voor het fraaie uitzicht daar die je het voor tenslotte.
We gaan terug naar Manhattan met de metro en stappen op Wallstreet uit en melden ons bij het 9/11 memorial museum. Met de New York Pass ontwijken we een lange rij, prettig.

Het museum is heel mooi van opzet. Ik had me ook niet gerealiseerd dat het daadwerkelijk op de resten van de oude torens gebouwd is, onder het mooie memorial (de twee grote bakken met water) Er waren natuurlijk zoveel verdiepingen ook onder de grond (stuk of 6 geloof ik) en daaronder nog een winkelcentrum en een metrostation. Het museum is dus onder de grond en je ziet oude delen van de stalen constructie. Verder een compleet verslag van wat er op 11 september 2001 is gebeurt. Indrukwekkende foto's die iedereen ook wel van internet kent. Resten verwrongen staal van de torens, een stuk van de megagrote antenne die op de ene toren stond. Resten van brandweerauto's die bedolven zijn door het instorten van de torens, enkele ruimtes met alle foto's van de omgekomen personen, in een aparte ruimte wordt telkens 1 naam genoemd met een korte biografie van die persoon.
Een etalage van nabijgelegen kledingzaak is intact gebleven hoe die er toen uitzag, de truien aan hangers en de spijkerbroeken op planken onder een dikke laag puinstof.
Er is ontzettend veel informatie te zien en te horen van die dag en de maanden erna waarin alles is opgeruimd en er dagelijks nog menselijke resten werden gevonden.
Voor ons ligt het nu nog vers in het geheugen, je herkent de beelden, weet nog waar je was op die dag en hoe je erop reageerde. Over een jaar of 50 is dit museum voor volgende generaties een blijvende herinnering aan een verschrikkelijke gebeurtenis in de geschiedenis van niet alleen de U.S.A. maar van de hele wereld.

Na de lunch pakken we de metro naar de Chelsea Market, gevestigd in een oude oreo koekjes fabriek. De locatie is leuk, ziet er trendy uit maar is bijna allemaal eet en vreet gelegenheden dus we hebben het snel gezien. De regen mag geen naam meer hebben, af en toe een spatje en we zien de bovenkant van de hoge wolkenkrabbers weer. Opnieuw terug in de metro en richting Times Square. Ik verwen mezelf verschrikkelijk in de Swatchstore met 2 (!) horloges.
Are you exited? vroeg de vriendelijke storemedewerker me na mijn aankoop (bent u opgewonden?) eh, jawel dat ben ik!
In de M&M shop lijk je alles voor niets te krijgen, altijd druk daar.
In de Trumptower kopen we een ijsje van Donald, erg lekker.
Ik loop inmiddels bijna op m'n wenkbrauwen. Hoewel we niets overhaast doen en er de tijd voor nemen lopen we ongemerkt erg veel.

Even lekker met de beentjes omhoog op bed! Voor het avondeten halen we take-out bij een winkeltje in de buurt. Keurig zaakje, ik neem een Siciliaans panini broodje met ham om alvast in de stemming voor de volgende trip (si si Italy), Leonie neemt een broodje tonijnsalade. Beiden krijgen we er een zure bom bij.

Fijne vakantie tante Riet! Kroatië staat ook nog op mijn (lange) lijstje 😀

Mooie uurwerken zoetje! Heel goed dat je jezelf verwent met zo'n aankoop. Heel indrukwekkend ook je verslag over 9/11. Rustig aan je hebt nog een aantal dagen te gaan daar. X, je Jef

Jef 2016-06-04 03:14:25

De Big Apple, het middelpunt van de wereld, het is en het blijft een overweldigende metropool waar je nooit uitgekeken bent en niet over uitgepraat raakt. Opgewonden heel wat aflopen (nu we het toch over horloges hebben...). Niet rustig aan gaan doen, van wat jullie daar de komende dagen nog op je programma zullen hebben staan, brengt alleen de voorpret al extra energie..! Groeten van JW.

Jan Willem 2016-06-04 07:31:40

Vanuit een zonovergoten Amsterdam lees ik het vervolg van al jullie belevenissen, prachtig wat er bezocht wordt en wat een informatie! Hou vol met al dat lopen, de dagen zijn lang en logisch dat de vermoeidheid mee gaat spelen, er wordt echter veel voor teruggegeven en wij genieten mee!

Henny 2016-06-04 09:16:45

Mooie horloges Annemarie! Geld over van je vakantiegeld, prettig om jezelf zo nu en dan te verwennen, doe je goed hoor. 9/11 heeft de Westerse wereld ook zo geschokt, ik weet ook nog waar ik was op die dinsdag. Kan je wel overlaten aan de Amerikanen om van dat museum iets indrukwekkends te maken voor volgende generaties. X van Ellen en ook een van Richárd

Ellen 2016-06-04 12:35:43

Haha, nationale donut dag! Volgens mij is daar iedere dag wel iets nationaals. Was de donut wel lekker? Plaatje oogt niet zo namelijk.. Ik ga ook naar Italië, studiereis met extra week. Voor het eerst en met drie studiegenoten. Take it easy in NYC, X Anniek

Anniek 2016-06-04 12:44:46

Mooie horloges Annemarie.Hoop dat je ze lang en in gezondheid mag dragen.Wat lopen jullie veel,en ook zo veel te bekijken.Af en toe ergens iets drinken,en eten doen jullie goed.Fijn dat we elke dag mee kunnen genieten via deze berichten. Nog fijne dagen.Liefs van ons voor beide.Mam.