Prachtig land

Colombia, Santa Fé

Speciaal voor ons wordt het ontbijt een uur naar voren geschoven in ons hotel. Wat een lieve mensen hier. Omdat wij om half 10 vertrekken en als we om 7 uur ontbijten nog tijd hebben om het plaatsje bij daglicht even te bekijken.
We worden aan tafel bediend, ze hebben voor 19 personen sinaasappelen uit staan persen en de baas komt aan iedereen vragen hoe ze hun eitje willen.

Marleen had gisterenavond nog een voorval...we kwamen op onze kamers en ze dacht wat ruikt het toch rottig op mijn kamer. Is ze gaan ruiken bij de anderen en nee, daar rook ze niet dat luchtje... Blijken het haar nieuwe wandelschoenen te zijn die ze had uitgetrokken 😂 Die hebben dus een nachtje op de veranda staan uitwasemen....

Het plaatsje Villa de Leyva is ook bij daglicht erg leuk. We lopen kris kras door wat straatjes en eindigen weer op het plein.
We nemen nog een bakkie op een terras. Leuk dat we hier worden aangesproken in het Nederlands door een man met een hondje die ons Nederlands hoort praten. Hij blijkt hier al 7 jaar te wonen, is al 43 jaar weg uit Nederlands. Nou de taal heeft hij goed bijgehouden. Hij wil weten waar wij vandaan komen waarop Greta en Joke zeggen: Nederland... Ja duh, dat hoorde hij ook wel. Gevalletje jetlag zullen we maar zeggen, dan zeg je soms rare dingen.

Na vertrek uit het hotel bezoeken we eerst in de nabijheid het Terracotta house, ook wel Flintstonehouse genoemd. Dit huis is op dezelfde manier gebakken als men terracotta bakt alleen niet in een oven maar in de zon. Kan natuurlijk ook alleen maar ergens gemaakt worden waar de zon zoveel schijnt. Het ziet er echt uit als het huis van Fred en Wilma Flintstone in Bedrock. We nemen ook binnen een kijkje. Echt heel erg leuk, ook geïnspireerd door Gaudí met zijn mozaïeken.

De volgende stop is El Fosil, een archeologisch museum. In de tijd van de dinosauriërs was dit gebied onder zeeniveau. Veel kleine fossielen zijn gevonden tot er in 1977 een bijna intact fossiel (op zijn staart na) werd gevonden van een kronosaurus. Een soort grote krokodil. Om het grote fossiel is het museum gebouwd. Best indrukwekkend. Buiten bij de onvermijdelijke souvenirswinkeltjes zie ik ineens een prachtige atlasvlinder op de grond. Wow, mooi zeg. Ik ken ze uit Artis, speciaal om deze vlinder zomaar tegen te komen.

Dan door naar een historische plek, de puenté de Boyacá. Een brug waar de laatste grote veldslag in de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Spanjaarden werd uitgevochten in de Slag bij Boyacá. In 1819 kwamen een verkenningseenheid van hef Republikeinse bevrijdingsleger hier de Spanjaarden tegen. Simon Bolivar was hierbij betrokken.
Het kleine bruggetje (een stevigere replica) ligt nu naast de snelweg maar op de heuvel ernaast staat nog een mooi herdenkingsmonument. We klimmen ernaartoe en hebben een prachtig uitzicht.
Ik heb ook vandaag weer zitten genieten in de bus van de machtig mooie uitzichten onderweg, wat is Colombia een prachtig land.

Na 2 uur rijden bereiken we we het natuurgebied rond meer Guatavita. Het is een heilige lagune voor de Muisca-indianen omdat ze daar hun rituelen uitvoerden. Zij legden gouden voorwerpen in het water als offers. De Spanjaarden hoorden over dit ritueel, een meer vol met goud....El Dorado. Ze gingen opzoek naar die plek maar vonden hem niet meteen. Dit heeft flink wat expedities geduurd. We kunnen er een wandeling maken naar een uitkijkpunt met zicht op het Guatavita meer.
We lopen met een gids die door een microfoontje spreekt en daarbij verandert zijn stem in die van een smurf...net of hij een teugje helium heeft genomen. Zijn grapjes zijn ingestudeerd maar hij doet wel zijn best. Hij vertelt wel interessant en de wandeling, berg op over een ongelijk pad/trap, is pittig maar te doen. Het uitzicht in zeker de beloning.

We overnachten vandaag weer in ons hotel in Bogotá. Over de bergen rijden we aan en hebben we nog een magnifiek uitzicht op de lichtjes in de grote stad.
Morgen wordt het een reisdag zonder noemenswaardige stops, Chris gaf al aan ons te gaan vermaken met de quiz van Chris.

Ps: Fijn om te vernemen hoe het gaat mam. Heeft u nu uw bril al?

Ja sinds gisteren, staat mooi.vanaf 10 dec geen bril op ik werd er gek van. ben blij dat het nu gewoon is.Verder gaat alles goed .Je verhalen zijn heerlijk te lezen. en de foto s ook prachtig.is al een voor proefjevoor het album Veel plezier nog.Liefs van mam.

Rie Brouwer 2019-02-27 11:09:08

Fijn mam! Eindelijk weer scherp zicht 🤓

Ikke 2019-02-27 12:46:48

Het lijkt wel of je al een week weg bent zoveel heb je alweer te schrijven, heerlijk hoor. Geniet verder. Lieve groet, Ellen

Ellen 2019-02-27 12:47:53

Ik geniet weer van je prachtige verhalen en de mooie foto’s,en nog heelveel plezier,Groetjes.

Tante Nel. 2019-02-27 19:33:56

Mooie verhalen Annemarie en mooie fotoos