Naar de laatste koningsstad

Marokko, Marrakech

Na het voor mij karige diner (ik was blij dat ik nog die nootjes had gegeten want ik vind het vlees vaak met teveel glibbers en botjes) heb ik lekker geslapen. Het enige wat ik toch niet zo prettig ervaarde was dat het vannacht stikdonker was. Ik kon de keren dat ik even wakker was werkelijk geen hand voor mijn ogen zien. Leek wel of ik blind was, ook na even wachten, zoals je wel vaker hebt als je het licht uit doet en je ogen moeten wennen, zag ik helemaal niets.
Achteraf had ik gewoon het licht in het toilet aan moeten laten...

Het was weer een reisdag vandaag van totaal 300 km met enkele leuke stops. We verlaten de vlakte en gaan meteen de bergen in. We zien wolken bij de top van de bergen hangen dit maakt de wegen blijkbaar ook vochtig en glad. Welgeteld drie ongelukken passeren we, oei dat is niet leuk om te zien en gelukkig lijkt het alleen blikschade. We rijden ook weer langs een stuwmeer.
Na een paar fotostops drinken we koffie in een klein plaatsje waar ik samen met Arjan een rondje loop door wat straatjes. Ik hoef geen koffie, drink wel water wat ik in de bus heb, en Arjan heeft ook geen behoefte aan cafeïne. Mensen bekijken ons bijna argwanend, er kan geen glimlach vanaf. We zien een echtpaar waarbij de man de vrouw heel stevig aan de arm vasthoudt, net alsof ze weg zou willen rennen.

Tegen het eind van de morgen komen we bij Ouzaoud. De watervallen zijn echt heel mooi, het is er niet eentje maar meerdere kleine naast elkaar en ze vallen ook nog eerst op een plateau voor ze verder naar beneden gaan. Ze zijn 100 meter hoog. We zien er ook de eerste apen, zijn zeer brutaal, ik zie er ineens eentje naar een plastic zakje grijpen dat een man vasthoudt achter zijn rug.
Je kan via een trap langs kraampjes naar beneden tot halverwege de watervallen lopen. Onze groep blijkt niet heel sportief. We zijn maar met zes personen die dit doen. Aziz is zelf ook niet sportief en zei ook denk eraan dat u ook weer omhoog moet...was niet zwaar of zo maar het schrikt wel mensen af blijkbaar.
In een restaurant boven staat de lunch voor ons klaar, tajine met rundvlees en een kipspies. Ik ga er eerst naar het toilet... Als ik het restaurant moet beoordelen op het toilet dat is het helemaal niks! Wat een smerig toilet, brrrrr.
Maarrrr het eten smaakt echt lekker, en de katten die er rondlopen eten graag mijn glibberige stukken rundvlees op. Ze kluiven zelfs de botjes helemaal af.

Na weer ruim 1,5 uur rijden stoppen we in een stadje bij een tent waar we koffie of iets anders kunnen gebruiken. Ik verbaas me erover dat iedereen vanuit de bus direct op het terras in een stoel ploft. Ik ben blij dat ik even kan staan! Drink mijn cola, goed voor de maag, wel lopende op. Lies drentelt gezellig mee, even de benen strekken.
Ik spreek Aziz nog even aan over de fooienpot, daar zouden de chauffeur en busboy ook een deel van krijgen. Ik ben benieuwd hoeveel ze krijgen, onze chauffeur is prima dus die gun ik wel wat en de busboy Zaiet werkt ook hard. Aziz zegt vervolgens dat Kras dat regelt...hij denkt zeker dat ik achterlijk ben, we hebben Aziz aan het begin van de week 45 euro gegeven voor fooien voor kamermeisjes, kofferjongens, entrees en voor fooi chauffeur en busboy. Aziz heeft toch dat geld dan en niet Kras.... Als hij niet wil zeggen hoeveel ze krijgen is mij dat ook goed maar zeg niet dat Kras ze betaald want dat is niet waar. Aziz is sneaky.

Vanavond is er de mogelijkheid voor een Marokkaanse avond, genaamd Fantasia. Ongeveer de helft van de groep gaat erheen. De andere helft, waaronder ik, blijven in het hotel avondeten. We zitten een keer aan een ronde tafel met 7 personen, gezellig. Na het eten besluiten we spontaan nog een ommetje te maken. Harry met zijn harem, haha, even goed voor de spijsvertering.

Morgen gaan we Marrakech bekijken. In de ochtend hebben we een rondtoer langs bezienswaardigheden, in de middag vrij. Ik ga met Lies op pad.

Ik heb met terugwerkende kracht toch nog een paar foto's toe kunnen voegen aan eerdere verslagen. Ik krijg ze alleen niet allemaal recht...vaag.

Sorry! Ik zie in mijn eigen mailbox dat ik jullie bestook met mailtjes, dat ik zeker nier de bedoeling!

Mijn zoetje, Dat zijn geen nette zaken die deze Aziz doet. Schaam mij bijna voor deze collega. Snap je gevoel voor rechtvaardigheid, misschien kan je het aan Kras melden eenmaal terug in Nederland. Marrakech is voor mij ook alweer zolang geleden, plezante stad toen al. Fijn dat je met iemand op pad kunt morgen. X je Jef

Jef 2015-10-12 23:31:50

Hoi Annemarie, Bij ons was de fooienpot ook al gedoe. We hebben de chauffeur en bijrijder allemaal zelf wat gegeven. Wat jammer, dat je niet naar Fantasia bent geweest. Het was een heel mooi spektakel en heel lekker eten. Morgen Marrakech bezoeken. Een hele levendige stad. Veel plezier