Dieren!

Botswana, Nata

We zitten nu in Nata. Vergeleken met de eenvoudige behuizing de afgelopen twee nachten is dit van een paradijselijk niveau.
Vanmorgen afscheid genomen van mijn huisspin (of eigenlijk badkamerspin).
Na een uurtje rijden moeten we onze schoenen desinfecteren voor het tegengaan van mond en klauwzeer.
Manda zei neem in ieder geval twee paar schoenen mee want anders gaan ze alles checken.
Even met de schoenen die je aanhebt in een bakje stappen met daarin een natte dweil. Daarna je andere paar schoenen ook even deppen daarin. Tja...als het ook maar echt helpt.

We rijden nog maar net op de doorgaande weg door het Nxai Pan National Park en ineens staan er twee olifanten in de grote berm. Geweldig, en zo stom maar ik verwachtte het niet nu al...
Het zijn twee jonge bullen volgens Manda. Prachtig die grote kenmerkende oren van de Afrikaanse olifant. De Aziatische olifanten moeten het met veel kleinere doen.
Het is rustig op de weg dus Mojo kan makkelijk nog een stuk achteruit rijden om ons de olifant goed te laten zien. De olifant loopt ook niet direct weg, neemt de tijd zijn blaas te legen...

Bij een volgende bushie-bushie stop voor ons staat een mooie baobab boom (apenbroodboom). In een holte in de boom zit een cobra. Doordat de baobabs nog vol in blad staan is de term 'omgekeerde boom' nu niet zo van toepassing. Anders zou het lijken alsof zijn wortels omhoog staken.

Tegen 13 uur zijn we bij ons overnachtingadres in Nata wat er dus prachtig uitziet. Na de lunch van Manda's kitchen (koude rijst met groenten en kaas salade, brood en catch of the day in de vorm van haring in tomatensaus uit blik..) op de parkeerplaats, kunnen we inchecken bij de receptie. Ik krijg chalet nr 1 toebedeeld, Joke nr.22.
Iedereen heeft dezelfde luxe chalet (behalve de kampeerders natuurlijk, zij liggen op de parkeerplaats). Qua oppervlakte is mijn chalet groter als mijn huis thuis.
Na een vlugge douche (weer buiten) trek ik mijn badkleding aan voor een duik in het zwembad. Heerlijk!
Alle bedjes zijn bezet dus we maken even lol in het zwembad met een sessie aqua fitness van het echtpaar Joke en Henk. ( Er zijn twee Jokes en twee Annemaries in onze groep).
De aanwezige (Duitse) mensen op de bedjes die rustig zaten te lezen, stappen al op. (Leonie Koenen: wir sind zu laut! Hahaha). Vlotjes gaat de één na de ander en komen er bedjes voor ons vrij.
Is ook maar voor 1,5 uur want om 15.20 uur worden we opgehaald voor een excursie.

Met four-wheel drives rijden we naar de Magkadikgadi Pans. Het is een groot natuurgebied gelegen tussen de moerassen van Magkadikgadi en de Okovangadelta. Het woord 'pan' slaat op de vroegere zoutmeren die nu alleen nog met een stevige regenbui water bevatten.
Ik mag voorin de jeep naast de chauffeur zitten.
Het is niet al te ver rijden vanaf de lodge en de chauffeur/gids blijkt een paar haviksogen te hebben. Heb ik ook tegen hem gezegd, en ook nog zonder zonnebril. Hij spot ieder dier, ieder vogeltje...zien wij nog niet eens een bruin vlekje heeft hij de steenbok al gezien.
Aardig wat gnoes zijn er in het gebied. We krijgen ook informatie, een groepje met jonge mannetjes gnoes die nog een plek moeten veroveren, verstoten gnoes die alleen leven, de kraamkamer kudde met jonkies. In dit gebied leven geen grote katten (leeuw, jaquar) maar alleen jakhalzen en hyenas dus de gnoe is redelijk veilig. Ze zijn ook heel beschermend over hun jongen.
Bij de eerste grote waterplas loopt net een maraboe het water in. Het water is erg ondiep zien we nu, de enkels van de grote vogel worden amper nat. Dat is nr 2 van de 'lelijke 5'. Behalve de bekende 'big 5' heb je dus ook nog de ugly five (lelijke 5) begrijp ik. Het wrattenzwijn en de hyena horen ook in dit rijtje...de 5e ben ik even kwijt.

We worden ook op verschillende vogels attent gemaakt en we eindigen aan de oevers van het Sua Pan meer waar grote groepen flamingo's staan. Een prachtig gezicht. Met een koud drankje wachten we tot de zon onder is.
Wat een mooie foto's kunnen we hier schieten!

Nadat de zon onder is gaan de jeeps weer terug. We zitten eventjes vast op een hoogje, hebben een aanloopje nodig en raken iets achterop. Ineens ziet chauffeur haviksoog iets bewegen tussen het gras. Hij rijdt een stukje terug en we slaan een zijweggetje in. Het zijn jakhalzen zegt hij
En jawel, drie jonge jakhalzen zijn wat aan het spelen bij een kleine plas water en ze lopen niet voor ons weg! Ze zijn 4-5 maanden oud en erg nieuwsgierig. Ze komen gewoon tot drie meter van de auto. Wat een heerlijke kers op de taart dit!
Zelfs de chauffeur neemt foto's, het is dus speciaal. Het is al flink donker als we het park verlaten. In de lodge snel mijn spullen op de kamers brengen en naar het restaurant.
Mojo eet met ons mee, gezellig!
Na het eten ben ik lekker decadent met een kop sterrenmint thee in bad gaan zitten. Thuis heb ik geen bad dus hier kon ik het niet laten.

Een boeiend verslag van de levende natuur met prachtige foto's, waarvan sommige als poster aan de muur niet zullen misstaan! Op naar de volgende verrassingen! Je dieren thuis hebben het ook goed.

Jan Willem 2024-02-08 07:08:20

Ow ow zit je daar nou weer (lezende) Duitsers weg te jagen 😆

Leonie 2024-02-08 07:12:57

Mooi verslag. Spannende belevenis.ze het allemaal voor me.

Riet van Munster 2024-02-08 07:50:11

Een prachtig verslag Annemarie! Moet geweldig zijn dat"oog-in-oog" te staan met de dieren. Wat een feest dat ik dat vanaf hier kan meemaken.

Henny 2024-02-08 09:11:50

Wat een mooi verhaal weer, en wat een prachtige foto’s. Veel plezier en geniet er van.