Casablanca

Marokko, Casablanca

Ik was megavroeg wakker...kon om 5 uur echt niet meer slapen dus ben maar gaan lezen. Het onbijtje wat bij de prijs is inbegrepen was prima. Stokbrood of een bruin bolletje, croissants, chocoladebroodje, cake...Niet echt keus in beleg op brood, of een keihard gekookt ei of marmelade. Maar met een kop thee erbij (of koffie voor de liefhebber) hebben we geen klagen.

Klokslag 9 uur rijden we in onze mooie bus (hij lijkt wel splinternieuw...) weg bij ons hotel. Aziz is nog niet op dreef vind ik (en hoorde ik ook van medereizigers), hij vertelt niet heel veel in de bus, onthoud ook je naam niet. Vandaag moesten we de fooienpot/entreepot aan hem betalen en de entree voor de Moskee van Hassan 2, liefst in euro's dus prima maar wisselgeld had hij amper. Ik kreeg dus nog 13 euro van hem....hij heeft zeker vijf keer mijn achternaam gevraagd in de loop van de dag om vervolgens te kijken hoeveel geld ik nog van hem kreeg. Ik heb mijn 13 euro terug maar dat hij geen moeite doet om ook maar je naam te onthouden komt niet geïnteresseerd over.
Hoe oud hij is of wat zijn achtergrond is (hij spreekt goed Nederlands) daar ben ik nog niet achter. Ik schat hem ergens achter in de vijftig.

Doordat ons hotel in Rabat, waar we vanavond zouden slapen, problemen heeft wordt het programma iets omgegooid. We gaan naar Casablanca en slapen daar ook. Morgen rijden we dan eerst naar Rabat en vervolgens naar Meknes en overnachten in Fes. Dus niet meteen een vol programma tante Riet maar morgen wordt wel een drukke dag denk ik.

Eerst rijden we dus naar Casablanca. We gaan de Moskee van Hassan 2 bekijken. Wow, prachtig zo op het eerste gezicht als je aan komt rijden, en ook op het tweede en derde haha.
De Moskee is voltooid in 1993, de minaret 200 meter hoog, de hoogste van het land. Er kunnen wel 25000 gelovigen in bidden, op de binnenplaats kunnen nog een 80000 mensen terecht.
Meer dan 2500 meester handwerkslieden hebben zes jaar aan dit project gewerkt, het is ook werkelijk erg mooi. De ligging ook aan de Atlantische oceaan! We krijgen een rondleiding in het Engels. De lucht is strakblauw en temperatuur een graad of 25, lekker zeewindje.

O ja voor de rondleiding hebben we eerst nog geluncht, mijn eerste ''Marokkaanse ' tajine. Waren gehaktballetjes en een saus met gebakken ei. Niet heel veel smaak, misschien iets te veel aangepast aan de Westerse smaak. Ik had het kruidiger verwacht.

Na nog een laatste stop aan de oceaan voor een drankje (smoothie hmmmm) zijn we om 17.30 bij ons hotel. Het Transatlantic hotel, mooie kamer, groot en blauw. Om 20 uur wordt het dinner geserveerd. Met een groepje besluiten we nog even wat door Casablanca te lopen. Arjan wil graag het postkantoor zien. Globaal weet hij de richting, ineens zie ik het achter bomen... In de verte zie in de sacre coeur, ook hier een kerk die zo heet. Ik wil er wel heen maar de groep is huiverig dat ze de weg niet meer vinden. Ik heb wel richtinggevoel hoor zeg ik... Ik neem ze gewoon op sleeptouw haha en terug via een andere weg natuurlijk. Hartstikke leuk zo dwalen door de stad, we zien mooie panden maar ook zwaar verwaarloosde. Ik krijg een schouderklopje voor het gidsen :-)

Voor het avondeten is er nog tijd me op te frissen en gezellig een rokje met mijn hakken aan te doen. Het eten is niet geweldig, de pompoensoep (alweer) vooraf was nog het lekkerst.

Nu na net eten nog nazitten en dit verhaaltje schrijven. Zo lekker slapen, hopelijk, en morgen om 6 uur de wekker en 7.30 vertrek.

Zo Casablanca aan zee gezien. Mooie Moskee hé. Hij ligt er ook zo mooi. Bij ons was hij gesloten erg jammer, maar jij bent erin geweest. Geweldig. Nou het eten vond ik ook niet zo lekker. Altijd hetzelfde couscous. Kon het op het laatst niet meer zien. Pas op onderweg met verse sinaasappel sap . Bij ons werden er velen ziek van doordat ze er leidingwater bij deden. Verder een fijne reis.

riet van Munster 2015-10-09 12:23:49

Prachtig de Moskee van Hassan, alles via YT bekeken! Tajine kán best lekker zijn, doe er in Heemskerk maar wat extra kruiden in! Nog fijne dagen toegewenst.

Henny 2015-10-09 14:19:39

Mijn zoetje, 1000 verontschuldigingen, hoor zojuist van Ellen dat je al weg bent. En zonder mijn goede vakantiewensen! Ik was de datum kwijt waarop je vertrok. Heel veel plezier en geniet van je trip. Dikke kussen van je nederige Jef, XX

Jef 2015-10-09 20:58:02

Wat mooi de kerk, en binnen ook.fijn dat je een verhaal kan schrijven.Geniet er van.Alles goed hier,Lizzy ook.xxx

mam(Rie Brouwer) 2015-10-09 21:07:42

Vond nog een paar foto's van die Sacre Coeur op het web. Hij heeft wel iets weg van de mormonentempel in Salt Lake City! Mooi dat je de anderen op sleeptouw hebt genomen. Wens je nog veel te genieten to de komende dagen! Groeten van JW.