Mooi maar nattig Kamakura

Japan, Tokyo

Vandaag stond een excursie buiten de stad op het programma. Eerst wat 'uitgeslapen' en om 9 uur met z'n allen richting station gelopen voor de trein richting Kamakura. Het regent....en het weer was standvastig want de verdere dag heeft het dat gedaan helaas.
De treinreis was een uur en in Tokyo was het zeer druk in de trein, we werden nog net niet naar binnen gepropt maar veel scheelde het niet. En in de metro/trein is het stil, bijna niemand zegt iets, behalve dan een groepje Nederlanders. En buiten keurig in rijtjes opgesteld staan om in te stappen nadat eerst de reizigers die op hun bestemming zijn de trein hebben verlaten.
Na enkele haltes werd het wat rustiger qua mensen en onstond er toch een gesprek tussen René en enkele Japanse jongelui. Het bleken studenten, I am a nice student 👍, een meisje en twee jongens. Het meisje studeerde Engels maar was, zoals zo vaak, wat verlegen het te gebruiken. Één van de jongens was heel vlot en kon met behulp van het meisje praten met René. Onze jongste medereiziger, Ludo van 12 jaar, stond er ook bij en Gise uit België (ik ben Belg....die G is niet uit te spreken voor de Japanners in dat woord).
Wel lachen hoor, René had het over sporten in Nederland. Ice-skating en hij maakt een schaatsende beweging met z'n benen. Ik dans niet hoor zei hij, ik schaats!
Echt leuk, vond René ook, dat zo'n gesprek ontstaat. Schijnt met name hier in Japan toch nog niet zo vaak voor te komen, de Japanners zijn te bescheiden en bang fouten te maken in het Engels.

Eenmaal in Kamakura splitst de groep zich. Onze trein terug gaat om 18.05 uur dus we hebben de rest van de dag om hier door te brengen.
Eerst besluiten we met vijf vrouwen, Sigrid is ook erbij, wat op te warmen in een café. Hete thee en koffie, lekker. Het lijkt lichter te worden maar het blijft regenen. Gewapend met paraplu's gaan we op pad. Eerst moeten we nog vier haltes naar perron Hase in een boemeltreintje, o heerlijk de kachel staat aan in de trein. We hebben een plattegrond met daarop aangegeven een aantal van de tempels.
Kamakura was tot 1333 de hoofdstad van Japan. In Kamakura en de nabije omgeving zijn nog in totaal 65 boeddhistische tempels en 19 Shinto tempels te vinden. De Hasedera tempel (uit 738) is beroemd vanwege Kannon, de godin van de genade. Er staat een 9 meter hoog houten beeld van de godin. De tuin is erg mooi aangelegd, met mooie beelden. Ik vind de grot bijzonder, oud! Ook is er een fraai uitzicht over de stad Kamakura en we zien de zee. In de Daibutsu Kotoku tempel zit buiten een grote bronzen Boeddha in meditatiehouding. De tempel is meerdere keren vernietigd door tyfoons en tsunami's en het beeld staat nu op schokbrekers.
In plaats van terug te lopen pakken we toch maar weer de boemeltrein terug naar Kamakura station. Hier vinden we al snel een restaurant om te lunchen, vaak staan beneden op straat en bij deuropeningen naamborden en menukaarten maar bevindt het restaurant zich op een verdieping in het gebouw. Lekker gegeten, ik heb een hamburger met stokjes gegeten 😛, en een beetje opgedroogd gaan we weer op weg voor een volgende tempel. We splitsen ons op, Jelleke en Adie gaan vooruit. Leuke winkeltjes hier, die heb ik in Tokyo nog niet gezien (of niet goed gekeken door de focus op andere dingen). Ik koop een hoesje om een pakje papieren zakdoekjes in te doen van stof, handgemaakt met een kat erop. Een hebbedingetje.
De laatste tempel die Marjolijn en ik bekijken is de Hachiman-gu Shrine, gewijd aan Hachiman patroonheilige van alle samoerai. Door de regen komt het niet allemaal tot zijn recht en ons tempo ligt eruit en zin is eraf. We zijn koud en nat en zoeken een café op voor een warme drank. Klaar zijn we ermee.
De tijd tot de trein komt zitten we droog uit en eenmaal in de trein is het heerlijk warm. Terug in de lobby van ons hotel geeft René nog enkele tips voor morgen die we vrij ter besteding hebben. Voor het avondeten haal ik een lekker broodje bij de Subway, maar even makkelijk vanavond. En morgen wordt het weer mooi weer!

Dat is jammer zo'n regendag tussendoor schatteke, vorige week zei je het nog dat je regen zag in de voospellingen. Maar de vooruitzichten voor de komende dagen zijn veel beter begrijp ik. Heel prettig dat de groep een goede sfeer heeft en de reisbegeleider meer doet dan alleen begeleiden. Ik ben weer bijgelezen, morgen meer? XX je Jef

Jef 2017-04-11 15:28:15

Wat maakt het uit een spetterde hier en een spettertje daar, dat is vergeten door al het mooie en interessante wat op je pad komt. 'k Speur en beleef het mee maar dat weet je! Morgen weer een super dag toegewenst.

Henny 2017-04-11 19:11:46

Heel jammer dat het zo n natte dag was.Wel veel gezien,en mooie plaatjes geknipt.De gids is een hele goede.Morgen zelf iets kiezen om te doen. Ik hoop op een droge dag. Veel genoegen! Liefs xxx Mam

Rie.Brouwer 2017-04-11 22:29:14

Ai, een regendag is niet prettig maar ondanks toch mooi ingevuld. Je spullen wel droog gebleven? Jou kennende heb je zelf al een programma voor je vrije dag. Geniet fijn verder! Lieve groet, Ellen

Ellen 2017-04-12 00:37:00

Wat beschrijf je alles toch mooi! Mooie foto's ook. Liefs, Marion

Marion 2017-04-12 15:08:56

Hartstikke leuk om al je belevenissen te lezen. Mijn busreis van Alkmaar naar De Rijp was zo zeer aangenaam. Ik hoorde je dingen gewoon zeggen bijvoorbeeld over die super wc en dat mooie verhaal over de hond. Vonden wij ook een prachtige film. Veel reisplanner nog en ik zal er waarschijnlijk nooit komen maar op deze manier geniet ik ook. Liefs Christina 😘🌞