De onzichtbare fjorden

IJsland, Fellabær

Vanmorgen zijn we uit Höfn vertrokken. We hadden geen haast, het slechte weer was daar debet aan. We wisten van tevoren dat we enkele stops onderweg niet zouden doen.
De route is prachtig langs de oostkust met z'n fjorden maar in de regen en met laaghangende grijze wolken konden we niet ver kijken. Vaak niet eens de overkant van het fjord. Maar goed, we prijzen ons gelukkig met de afgelopen week die we hebben gehad met wél goed weer. En als het dan moet regenen dan maar op een dag waarop we toch al van A naar B gaat en in de auto zitten.

Het eerste nieuwe voor ons na de vuurtoren (zie gisteren) is de eenzame rots op een strand. Als een echte toerist nemen we de eerste foto uit het raampje van de auto haha maar op de parkeerplaats ietsje verder stappen we toch heel even uit.
We hebben, mede door de regen, ontelbare watervallen gezien vandaag. Die ontstaan spontaan bovenop de bergen, het water moet toch ergens naar toe. Jammer dat we door de lage bewolking niet altijd de bovenkant van de watervallen kunnen zien.

In Djúpivogur wilden we stoppen maar de cafetaria bleek dicht. Dan alleen maar even een foto van het kunstwerk met de 34 eieren van vogelsoorten op IJsland.
In Stöðvarfjörður zien we ineens een leuk blauw/wit kerkje. Natuurlijk stoppen we eventjes voor een foto. Lees ik later op internet dat het kerkje uit 1925 is omgebouwd tot een guesthouse. Toch goed dat er geen groot reclamebord op was geplaatst.

Weer een fjord verder bereiken we Fáskrúðsfjörður, een klein dorpje en bij Café Sumarlína zien we de neonletters OPEN voor het raam. Blijkt het nog een leuk tentje te zijn ook. Een bij elkaar geraapt interieur, die beeldjes in de vensterbank!! Maar vriendelijke gastheer en we raken aan de praat met twee mannen die schuin naast ons zitten te wachten op hun bestelde eten. Blijken Nederlanders, of eigenlijk die ene, de andere met Aziatisch uiterlijk verstond wel Nederlands maar was het spreken nog aan het leren. Ze kwamen uit de buurt van Vianen, waren afgelopen vrijdag aangekomen en nu al, net zoals wij, op weg naar Egilsstadir. Die doen het rondje in vliegende vaart.
De tosti's waren er lekker.

We wijken af van de kustweg, het blijft regenen en slecht zicht, en pakken een tunnel van 6 km. De regen wordt minder, als we Egilsstadir binnen rijden is het fijn droog, de lucht is niet meer egaal grijs maar met wolken. Het is klaar met de regen.

Voordat we naar onze accomodatie rijden slaan we eerst af naar rechts en pakken een hooggelegen bergweg naar Seyðisfjörður. Wow, mooi uitzicht naar beneden richting Egilsstadir en de rivier Lagarfljót.
Seyðisfjörður ligt in tegenstelling tot Egilsstadir wel aan zee, aan een gelijknamig fjord, en er liggen een paar kleinere cruiseschepen (waar we geen verdere toeristen van zien).

Het lichtblauwe kerkje is weer een leuke maar alles wordt hier nog leuker door het regenboogpad in het straatje richting de kerk. Slimme marketing, dit trekt toch mensen.

Terug in Egilsstadir rijden we zo naar onze accomodatie die eigenlijk in Fellabaer, aan de andere kant van de rivier, ligt.
Een leuk guesthouse, 3 verblijven aan elkaar en wij zitten op de hoek.
De zwarte vlekken op de kussens vallen direct in het oog, de contouren van IJsland.
Zou de beddenopmaakster zelf uit IJsland komen? De kussens lagen namelijk op z'n kop...

We blijven hier 1 nacht. Morgen weer verder naar het noorden.

In het weerbericht van het acht uur journaal werd al gesproken over een depressie boven IJsland. Hopelijk waait die over, hoorde ik mezelf denken. Gelukkig klaarde het op voor jullie. Dan ziet de wereld er toch een stuk aangenamer uit. Hopelijk houden jullie het droog verder.

Dick 2021-09-14 08:58:37

We worden weer wakker met de zon😀