Just a perfect day

Verenigde Staten, Hilo CDP

Nu eens geen in de supermarkt gekochte kaas met crackers voor ontbijt en een bakje yoghurt maar eens lekker aangeschoven in het restaurant.
Om 9 uur vertrekken we voor een tour over een groot deel van het eiland.

Het is een stralende dag. Mauna Kea (een vd vulkanen hier) ligt er zelfs onbewolkt bij, schijnt al uniek te zijn.
Onze eerste stop vandaag is bij een lava grot.
Zaklampje mee, was wel nodig. Toen het echt strompelen werd ben ik omgekeerd, aan de scherpe stenen kan je je nog lelijk bezeren.
Dan naar de Rainbow Fallls. Michaela is hier al 10x geweest zonder de regenboog te zien en jawel!! Wij hebben geluk 🌈!!
En kort daarop de Akaka Falls.
Hiervoor moeten we de pad (met trap) volgen door het regenwoud. De natuur is prachtig. Ik lees dat de waterval 2x zo hoog is als de Niagara watervallen.

Bij een fruitstal langs de weg is de mogelijkheid wat te kopen als we er kort pauzeren. Een frisse suikerrietsap met aardbei en lime.
Aan de heilige waipi'o vallei is koning Kamehameha opgegroeid. Deze plek neemt een belangrijke plek in de Hawaīiaanse geschiedenis in. Het uitzichtpunt op de vallei is prachtig. Tijd ook voor een sanitaire stop, en je hoopt altijd dat er toiletpapier is....(zie de foto's)😂.
In het plaatje Waimea brengt Michaela ons naar een lunchadres. Fijne vlotte service met prima eten hier.
De Pu'ukoholā Heiau National Historical site is ook heel belangrijk voor de Hawaīiaanse historie. Op deze plek zijn de ruïnes van de laatste grote Hawaīiaanse tempel te zien.

Puʻukoholā Heiau , wat "Tempel op de Heuvel van de Walvis" betekent, was het resultaat, waarschijnlijk op de plaats van een oudere tempel uit ongeveer 1580. Het werd in minder dan een jaar volledig met de hand gebouwd zonder mortel. De rode stenen werden vervoerd door een menselijke ketting van ongeveer 22 kilometer lang, van de Pololū-vallei naar hier. In een film zien we het verhaal over het ontstaan.

Oude rotstekeningen (petroglyphs) daterend uit 1200 na Christus zijn te zien bij Puako. De tekeningen zijn geëtst in lavasteen. Hoewel de ware betekenis van de rotstekeningen onbekend is, wordt aangenomen dat deze gravures geboorten en andere belangrijke gebeurtenissen zijn in het leven van de mensen die lang geleden op het eiland Hawaï woonden.
Een pad door een dor bos, kiawebomen...ze lijken zowat verdroogd.

Het laatste flinke stuk met onze bus is langs lavavelden. Hier nog niet begroeide zoals in IJsland dus van een latere periode. Krijgen we toch nog wat regen, subtropisch klimaat dus te verwachten maar zo fijn dat het vandaag uitbleef. Op verzoek stopt Michaela (ze heeft ons de hele dag ook weer gereden),en voordat we bij het hotel aankomen, bij een grote supermarkt. Even weer wat water en ander drinken ingeslagen.

Met Milou loop ik later naar een Amerikaanse diner (Ken's) voor het avondeten. O wow, ze hebben milkshakes op de menukaart....
In gedachten hoor ik de snerpende stem van Sandra van cafetaria Noorderster in Wormerveer: een milkshake aardbeien? DIE HEBBEN WE NIET!!!
Haha, hier wel, en geen ijskristallen in te bespeuren, zalig.

Mooie reis en geweldige foto’s

Riet van munster 2022-08-30 12:44:56

Wat goed dat je, na de roerige tijden, zo geniet lieverd. Het is allemaal prachtig. Is je zo gegund.

Ellen 2022-08-30 22:05:58

Haha Annie ik moet alweer zo ontzettend lachen....... DIE HEBBEN WE NIET, om nooit te vergeten heerlijk!! Fijn dat deze milkshake heerlijk was!!! En wat heb je een ontzettende bijzondere reis zeg, zo mooi allemaal!!! En dan de wc papier foto. Ik hoop dat ze hier wel de lege rolletjes opruimen haha. Heerlijk weer!!! Ik ben zo blij dat je geniet!!!!! Lekker zo doorgaan 😘